Skift kondensator pillefyr / -ovn.

Jeg skal skifte en kondensator på mit pillefyr/ovn (ravelli hrv120). Jeg har fundet kondensatoren og bestilt en ny. Er det lige så enkelt som det ser ud (skifte ledninger til ny kondensator 1:1)? Jeg slukker naturligvis strømmen først 😅🫣

Skifter den fordi min blæser til røgrøret trods rengøring mv ikke transporterer nok luft udover rengøringen. Og fordi kondensator kan være en fejlkilde og kun koster 1/30 af en blæser. 
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er lige så enkelt som du beskriver det, bare den har den rigtige kapacitet, og den påstemplede volt på kondensatoren er højere end driftsspændingen.

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder interessant, at udskiftning af kondensator skulle få blæseren til at køre hurtigere. Hvis det virker, kan du så ikke lige give en tilbagemelding.

fase
Kan nye lejer i blæser ikke også være en vej udenom det sure indkøb af helt ny blæser?
Tusse67 skrev den 10-11-2025 20:37:23

Kan nye lejer i blæser ikke også være en vej udenom det sure indkøb af helt ny blæser?

Jo, det er en mulighed. Eller hvis det er glidelejer, så kan en smøring måske gøre noget ved sagen. Det kan komme lidt an på alderen af blæseren.

fase
S. Fabrin skrev den 10-11-2025 21:30:52

Tusse67 skrev den 10-11-2025 20:37:23

Jo, det er en mulighed. Eller hvis det er glidelejer, så kan en smøring måske gøre noget ved sagen. Det kan komme lidt an på alderen af blæseren.

Det er givetvis en ældre sag. Synes jeg mindes der stod 2011 eller lignende i salgspapirerne da vi overtog huset. 

Jeg har måske udtrykt mig forkert. Eller det har jeg nok i min jagt på fejlkilder. Min styring og alt indikerer at ovnen kalder på de rette omdrejninger og at motoren spinner de rette omdrejningerne. Men mængden af luft, der flyttes, er alt for lav. Så lav at jeg kæmper med slagger og alarm / kvælning under opstart.

Efter at have renset alt inkl motorens hjul / vinger, kører det bedre men langt fra godt nok. Google hævder det kan være at kondensatoren har mistet kapacitet som skulle få motoren til at spinne uden at flytte nok luft. Hvordan det virker forstod jeg ikke. ​Noget med moment. 

Til gengæld forstod jeg at en kondensator koster 100kr, et servicebesøg 2200kr og en ny blæseindhed 3300kr. Så der er ikke meget spildt ved at prøve med kondensatoren først. 
Annonce
Har du skilt motoren ad og givet lejerne lidt olie, hvis det er glidelejer? Den med at kondensatoren skulle have fået en mindre kapacitet, forstår jeg ikke. Kan du ikke fortælle, hvilke lejer der er i motoren, eller er det en hemmelighed?

fase
S. Fabrin skrev den 10-11-2025 22:38:09

Har du skilt motoren ad og givet lejerne lidt olie, hvis det er glidelejer? Den med at kondensatoren skulle have fået en mindre kapacitet, forstår jeg ikke. Kan du ikke fortælle, hvilke lejer der er i motoren, eller er det en hemmelighed?

Pas. Ved ikke hvilke lejer det er. Eller hvor jeg skal smøre 😵‍💫

Googlede den. Og fandt den 500kr billiere: https://ecoteckshop.dk/roeggasventilator-hydro-12559/#

Ovnens manual er meget lidt oplysende om motoren. 
Er det ikke almindeligt kendt at kondensatorer mister kapacitet især i forbindelse med varme.
johnm skrev den 10-11-2025 22:57:39

Er det ikke almindeligt kendt at kondensatorer mister kapacitet især i forbindelse med varme.

Det hævder google. Men hvorfor det giver mindre luft strøm ved samme rpm forstår jeg ikke 

HrT skrev den 10-11-2025 22:59:59

johnm skrev den 10-11-2025 22:57:39

Det hævder google. Men hvorfor det giver mindre luft strøm ved samme rpm forstår jeg ikke 

Kondensatoren er typisk en MP kondensator. der kun taber lidt kapacitet over mange år. Det  er noget andet med elektrolytkondensatorer., der ikke bruges til startkondensatorer. De er polariserede ved at have en plus og minus tilslutning. Nu er AI ikke nødvendigvis den ren sandhed.

Når jeg ser på den viste ventilator, tyder det på at den har glidelejer, der kan blive tørre over tid.
Noget andet er, at såfremt ventilatoren kører med samme omdrejningstal som før, men giver mindre luft, skal årsagen måske søges et andet sted.

fase
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis