Mdf plader på indersiden af alle ydervægge

Vi er lige flyttet ind i et hus fra 1960’erne. Huset er letbeton. Jeg har lige fundet ud af at alle ydrevægge har en mdf plade på indersiden.

Mit spørgsmål er hvad jeg skal gøre ved det? De fleste steder er de dækket af glasvæv, men i soveværelset var de bare dækket af flere lag tapet som sad løst på med lister. 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tvivler umiddelbart lidt på det er mdf-plader.
Huset alder tyder på, at det i stedet er cellotexplader, men opsætningstidspunkt ​kan jo være senere.
Men er der ikke et sted, hvor du kan tage et billede af sidekanten på en plade.
Det er celotex og har været forbudt at anvende siden 72 pga brandfare.
Du skal pille dem alle ned og forvente der nok er lidt skimmel bag nogle af dem.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja - det læste jeg godt om. De virker umiddelbart sunde - ingen sprækker eller mørke pletter.

Har ikke et billede af en kant desværre. Er ikke helt klar til at rive den ned endnu.

Ville det give mening at erstatte med almindelig gips plader eller skal jeg ud i at finde nogle mere isolerende plader som fx kooltherm 17?

Grunden til jeg troede det var mdf var at de ikke er bløde som jeg kunne læse cellotex er. Kan ikke presse en knappenål i fx
Du kan godt sætte varmvægsplader op, fås fra mange leverandører. En anden løsning kunne være en alm forsatsvæg med isolering og dampspærre beklædt med gips. Begge dele 
vil hjælpe en hel del på dit indeklima da isolering i væggen nok er begrænset. Der vil muligvis være noget merarbejde ift varme og el.

Men det er uanset hvad problematisk at efterlade organisk materiale bag en ny væg, hvis det opfugtes og danner svamp/skimmel kan man ikke se det før det potentielt er et stort problem.

/BOFH 

Det er et godt spørgsmål. MDF er noget scheisse som vægbeklædning. Tapet eller væv er det mindste problem.

Fjern MDF pladerne og erstat med gipsplader hvis isoleringen er OK. Når MDF pladerne er fjernet vil jeg anbefale du undersøger om ekstra indvendig isolering er rentabel - arbejdet er stort set det sammen med samme grad af svineri.

Med det i mente, mener jeg BOFH's forslag er det mest rentable.
Annonce
Tak for svar!

Vi havde tænkt os at efterisolere facaden udvendig senere når vi får tid og råd. ​Vil ​det i så fald kunne svare sig at isolere indvendigt eller skal vi heller bare få pladerne skiftet med gips og så komme videre?

Indvendig isolering er både overkommeligt og billigst sammenlignet med senere udvendig isolering.
Jeg er faktisk blevet i tvivl om alle væggene allerede er blevet efterisoleret indefra - alle radiatorer sidder nemlig en en fordybning i væggen som om de ikke er rykke med ud da der blev isoleret.

Har spurgt tidligere ejer om de ved noget om det.

I så fald, hvis efterisoleringen er lavet efter 1972, så er pladerne vel ulovlige og kan gå under ejerskifte forsikringen? 
Nu er det heller ikke givet at det er celotex da du siger de er hårde og ikke har lagt et billede op af en brudflade.
Uagtet typen af anvendt plade vil det være bedst at fjerne dem. Tror ikke du skal forvente for meget fra ejerskifte. Er der ikke nogle byggetegninger der forklarer opbygningen? De fleste kommuner arkiverer dem på weblager.dk

/BOFH 

Desværre ser det ikke ud til at Ishøj er med der. Kan ikke finde vores adresse.

Men jeg kan ligge billeder op af brudfladen når vi kommer dertil.

Skal lige have gravet en faskine op inden vi når til indersiden af huset.

Igen, tusind tak for svar og hjælp!!
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også