Mdf plader på indersiden af alle ydervægge

Vi er lige flyttet ind i et hus fra 1960’erne. Huset er letbeton. Jeg har lige fundet ud af at alle ydrevægge har en mdf plade på indersiden.

Mit spørgsmål er hvad jeg skal gøre ved det? De fleste steder er de dækket af glasvæv, men i soveværelset var de bare dækket af flere lag tapet som sad løst på med lister. 
Vi er lige flyttet ind i et hus fra 1960’erne.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KarinaKorsgaard skrev den 16-12-2025 06:11:36

Tak for svar. Ja - det giver jo mening…

Er der nogen der har en vurdering af og mangens af skimmel i væggene er farlig at bo i? Vi er begge allergikere og min kæreste har også astma
Der er såmænd ikke noget til hinder for at i gør det selv så længe i tager normale forholdsregler = åndedrætsværn under nedbrydning, herefter vaskes ydervæg præventivt ned med Rodalon. Udluftning og rengøring inden genopbygning påbegyndes.

Og ja - planen var at rive alt ned incl puds og så starte forfra med 95 + 45 mm isolering, dampspærre, 2 lag gips

Ifht til “intent organisk materiale” betyder det så at jeg skal bruge stål regular? Og ikke træ? Det er vel også organisk?

Og skal der være afstand til væggen mellem isolering og væg? Ydervæggen er massiv og bygget af gasbeton blokke 

Ydervæg = stålreglar i indvendig forsatsvæg er korrekt da der ikke bør være noget organisk bag dampspærren.

Afstand til ydervæg afhænger lidt af jeres plan når dennes beskaffenhed er ukendt ift tæthed, det skimmel du ser i isoleringen kan sagtens skyldes at gasbeton lejlighedsvis opfugtes ved slagregn (du nævnte tidligere en udvendig efterisolering?) - men dette hulrum er svært at udføre i praksis. 

Det nemmeste ift tæt dampspærre er todelt opbygning med reglar/isolering (95mm)/dampspærre, herefter 45mm afstandsliste + isolering + gips - så tekniske installationer (strøm, vvs, varme) kan føres rundt i hulrum på indersiden af dampspærren uden at denne brydes (evt 1 lag 15mm fibergips - mere skruefast end alm gips ift ophæng). Dampspærre i væg tapes mod tilsvarende spærre i loft.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu vi alligevel skal i gang med at fixe væggen, ville det så være en ide at skue lofts plader ned og installere en ny damspærre der også? Tænker den også er fra 1966… 
Ja selvfølgelig, dampspærre og isolering i loft burde faktisk være en højere prioritet da varmetabet her er naturligt højere end vægge.
Om du kan genanvende forskalling (hvis der er nogen?) ift om det passer i afstand til gipsloft kan jeg ikke svare på.

/BOFH 

Vi har sådan nogen små gipsplader i loftet - så tænker der er forskalling vi kan genbruge. Vi er ikke så bekymret for varmeregningen - mere fugt og skimmel.

Tænkte bare om man enten skulle tage det når loftets skal efterisoleres senere (og der tjekke/udskifte damspærre) eller om det er nemmere at gøre det rum for rum nedefra?

Vi vil også genbruge gips lofts plader hvis muligt - altså bare tage af, nye damspærre - på med pladerne igen 
Tror det er pind-op plader i har, de plejer at være 40x60. Svært at tage ned så de kan genbruges, nemmere at sætte nye hele loftsplader op. Personligt synes jeg også selv at det er pænere end gipsfliserne.
Og det er nemmest at lave damspærren tæt et rum ad gangen. Antager iøvrigt at huset er i et plan, hvis det er etageadskillelse skal der som hovedregel ikke være dampspærre stueplanets loft.

/BOFH 

Annonce
Det er et plan. Er der som regel forskellighed bag sådan nogle plader man kan genbruge?

Er ved at blive lidt forpustet over mængden af arbejde. Troede bare vi skulle pille tapet ned og male 😂
Mente forskalling - ikke forskellighed 
Ja der er forskalling, hvis de nuværende er 40x60 kan du også få nye plader der passer i bredden, dog en god ide at gå dem efter ift fastgørelse, kan sagtens være de skal have en skrue hist og pist.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også