Mdf plader på indersiden af alle ydervægge

Vi er lige flyttet ind i et hus fra 1960’erne. Huset er letbeton. Jeg har lige fundet ud af at alle ydrevægge har en mdf plade på indersiden.

Mit spørgsmål er hvad jeg skal gøre ved det? De fleste steder er de dækket af glasvæv, men i soveværelset var de bare dækket af flere lag tapet som sad løst på med lister. 
Vi er lige flyttet ind i et hus fra 1960’erne.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

Jeg har fået åbnet væggene op og det ser ud til at efterisoleringen er udført ret dårligt.

Den er sat op direkte på 2 lag tapet - derudover en utæt damspærre der ikke er hæftet (sidder bare på med et par søm) og intet rør fra ventilations klappen og ud, så fugt har kunne komme direkte ud i isolerenen. Den er sort flere steder - alle steder op imod loftet.

Resten af huset er sikkert lavet på samme måde.

Er det en forsikrings sag?

Jeg har taget fri til at lave soveværelset, men nu er vi kommet i tvivl om vi skal vente på svar fra forsikringen.

Der stod intet om efterisolering i tilstandsrapporten.

Er der nogen der har erfaring med sådan en sag?
Det er såmænd meget tidstypisk at have radiatorer i indsatser på den måde så tror ikke du skal satse for meget på forsikringen - datidens bygge normer og regelsæt var meget bredt og vagt formuleret, eg der var allerede i br66 krav om at der skulle være en dampspærre I loft men intet yderligere ift hvor tæt den skulle være eller hvilke materialer den kunne laves med, den del kom først 30-40 år senere, ergo vil det være vanskeligt at rejse et krav mod forsikringen at det ikke lever op til nutids standard.

Alder/type på de tekniske installationer til el og vvs vil kunne give dig en indikation på hvornår det er udført.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. Tænkte bare at selvom de opfylder datidens krav, så er der vel alligevel tale om en skjult fejl hvis alle ydrevægge er angrebet af skimmel?

Sidder i en dum situation nu hvor jeg har fri til at arbejde, men ikke kan fortsætte før forsikringen kommer med svar. Og hele huset ligner en byggeplads lige op til jul:(

Hvis de dækker det er det jo klart den smarteste vej at gøre, jeg har bare også min tvivl om de vil dække det uden kamp… 
Hvor tykke er de brune plader, synes det kunne ligne masonitplader på de brud der er. 

Vi prøver igen, i morgen --
Ved indvendig isolering skal alt organisk på eksisterende væg fjernes før der monteres ekstra isolering. Så al tapet og tapetklister skal fjernes. Der findes et “byg-erfa” blad der beskriver hvordan det bør gøres.

Søren O
Annonce
KarinaKorsgaard skrev den 15-12-2025 17:54:18

Tak for svar. Tænkte bare at selvom de opfylder datidens krav, så er der vel alligevel tale om en skjult fejl hvis alle ydrevægge er angrebet af skimmel?

Nej egentlig ikke hvis det er så gammelt. Dit første billede viser en NES enknapsafbryder fra ca 1960 så væg er nok ca lige så gammel. Ergo har dine indvendige forsatsvægge aftjent deres værnepligt, faktisk nok nærmere et godt stykke udført arbejde efter datidens normer siden der i dag ikke kan konstateres mere end noget skimmel i isoleringen, mange af den slags konstruktioner er blevet totalrenoveret for lang tid siden pga hussvamp mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mener heller ikke at ejerskifteforsikringen skal dække. Det var datidens måde at lave isolering og inderbeklædning på, så det var ikke forkert den gang.

Ville nok selv gå i gang med at renovere - og ville nok også rive alt væk helt ind til murstenen, og så bygge op med regler/lægter of rockwool og OBS+gips plader.
Tak for svar. Ja - det giver jo mening…

Er der nogen der har en vurdering af og mangens af skimmel i væggene er farlig at bo i? Vi er begge allergikere og min kæreste har også astma

Og ja - planen var at rive alt ned incl puds og så starte forfra med 95 + 45 mm isolering, dampspærre, 2 lag gips

Ifht til “intent organisk materiale” betyder det så at jeg skal bruge stål regular? Og ikke træ? Det er vel også organisk?

Og skal der være afstand til væggen mellem isolering og væg? Ydervæggen er massiv og bygget af gasbeton blokke 
Sidenote: væggen er nok fra engang i 70’erne eller 80’erne. Huset er bygget i 1966 og forsats væggen er først kommet op efter at de har sat nyt tapet op, som jeg ikke regner med at de har gjort lige da huset blev bygget. Men det er et gæt
je_ns skrev den 15-12-2025 18:00:15

Hvor tykke er de brune plader, synes det kunne ligne masonitplader på de brud der er. 

De er ca 10-15 mm - ja, ved ikke hvad det er. Gættede på mdf, men er ikke sikker 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også