Installere shunt

Hej , har pt dette setup ud til vores annex , men der levere ikke ordentligt varme , det er pt sat op til en shunt inde i hoved huset sammen med resten af gulvvarmen derinde  

Vil det hjælpe at sætte en mini shunt op herude så der kommer noget mere cirkulation 

Hej , har pt dette setup ud til vores annex , men... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 29-10-2025 05:45:31

Jeg synes også det er svært at gennemskue.. 
Men annekset er de to lidt hente rør til venstre? Går de direkte til/fra din varmekilde? (Hvilken varmekilde har du?) Altså helt udenom din gulvvarmeenhed?

Ja de to rør går derud , ved dog ikke hvorfor der er 4 rør i annex'et , i den nye del af huset som dette er koblet til er der kon gulvvarme , den anden del af huset kombi af radiatorer og gulvvarme :D

Det er nok hhv. Frem og retur🙂

Bliver den uden termostat nogensinde varm?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 29-10-2025 12:49:03

Det er nok hhv. Frem og retur🙂

Bliver den uden termostat nogensinde varm?

Der er faktisk de to pex uden termostat ( de bagerste på billedet der er lune , ville man kunne erstatte termostat ventilen med en pumpe så der kom noget flow derude ?

Ja, så de to uden termostat er lune?
Så synes jeg det lyder som om det enten er for lidt flow, eller for stort varmetab (det er nok det samme) 
Du kunne måske, som test justere pumpen på din varmekilde.. 
Altså ikke gulvvarmens pumpe. 
Du har ikke svaret på hvilken varmekilde du har.. ​(oliefyr, fjernvarme, varmepumpe etc..) og evt. Et foto af dén.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 30-10-2025 05:39:34

Så synes jeg det lyder som om det enten er for lidt flow, eller for stort varmetab (det er nok det samme) 
Du har ikke svaret på hvilken varmekilde du har.. (oliefyr, fjernvarme, varmepumpe etc..) og evt. Et foto af dén.. 

Varme pumpe :)

Annonce
De to bagerste er fremløb og vil være varmest ,prøv at fjerne termostaten tjek at stiften bagved virker, prøv så uden termostat i et døgn. 
sunshine2003 skrev den 30-10-2025 05:43:40

lyhne1 skrev den 30-10-2025 05:39:34

Du har ikke svaret på hvilken varmekilde du har.. (oliefyr, fjernvarme, varmepumpe etc..) og evt. Et foto af dén.. 

Varme pumpe :)

En varmepumpe har en større cirkulationspumpe for at få højt flow og burde kunne give op til 1000L/hr. Derfor ville jeg nok også skifte thermostatventilen i annex til større kugleventile - Balofix eller en 3/4 tomme ventil.

Ville i øvrigt også fjerne din shunt til gulvvarme for at få højere effektivitet for din varmepumpe.

johnm skrev den 30-10-2025 06:26:00

De to bagerste er fremløb og vil være varmest ,prøv at fjerne termostaten tjek at stiften bagved virker, prøv så uden termostat i et døgn. 

Stiften ?

Sidder under termostat hvis den sidder fast skal den have et par venlige dask.
johnm skrev den 30-10-2025 13:09:25

Sidder under termostat hvis den sidder fast skal den have et par venlige dask.

Ahh den stif :) så jeg piller bare selve termostaten af , og giver den et par dask , lader den være af et par døgn , og hvis det ikke virker , piller jeg den helt af og montere en balofix ?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis