Installere shunt

Hej , har pt dette setup ud til vores annex , men der levere ikke ordentligt varme , det er pt sat op til en shunt inde i hoved huset sammen med resten af gulvvarmen derinde  

Vil det hjælpe at sætte en mini shunt op herude så der kommer noget mere cirkulation 

Hej , har pt dette setup ud til vores annex , men... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 26-10-2025 09:46:59

Prøv først med max. Flow med annex. Så ved du om ventilen ved annex skal skiftes.

Dernæst ville jeg skifte ventilen i annexet til en 3/4 tomme kugleventil.

Ok , hvordan kan jeg så styrer hvor varmt det skal være derude

En returtermostat der står på 6 forsøger at holde en temperatur over 50 grader. Den regulerer altså ikke temperaturen, men står helt åben.

Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal gøre, da jeg ikke ved hvordan slangerne er forbundet.

Hvor gammel er installationen? Tidligere kunne man godt finde på at lade returen gå igennem gulvet i et "sekundært" rum, for at få en bedre afkøling. Hvis man betalte kun varme efter kubikmeter, ville det være gratis opvarmning. Der ville ikke være mulighed for regulering. Hvis det er tilfældet hos dig, bør du få det koblet om. Så kan du enten sætte en lokal sløjfe eller blot justere returtermostaten ned til en værdi mellem 1 og 2.
sunshine2003 skrev den 27-10-2025 13:30:55

Thomas_Mygind skrev den 26-10-2025 09:46:59

Prøv først med max. Flow med annex. Så ved du om ventilen ved annex skal skiftes.

Dernæst ville jeg skifte ventilen i annexet til en 3/4 tomme kugleventil.

Ok , hvordan kan jeg så styrer hvor varmt det skal være derude

Det var ment som et forsøg på om øget flow vil hjælpe.

Hvis din pumpe i din varmeenhed har få nok flow ved alene at køre ud til annexet - så vil en ekstra pumpe nok også virke.
Alternativt skal du nok skifte ventilen i annexet.
Prøv i første omgang at fjerne termostatventilen helt. Så sætter du pex-forskruningen direkte i t-stykket. Dermed har du åbnet helt op for gennemløb. Kommer der ikke varme ved denne manøvre, bliver du nok nødt til at ofre en ekstra pumpe.
Er det “tung” gulvvarme? (Støbt beton).

Søren O
Du har fået forskellige forslag. Men jeg synes at det vigtigste er at finde ud af hvor de to slanger er tilsluttet i dit teknikskab. Hvad der skal gøres, vil være afhængig af hvordan gulvvarmen er tilsluttet. 
Annonce
GodeVen skrev den 28-10-2025 08:07:22

Du har fået forskellige forslag. Men jeg synes at det vigtigste er at finde ud af hvor de to slanger er tilsluttet i dit teknikskab. Hvad der skal gøres, vil være afhængig af hvordan gulvvarmen er tilsluttet. 

Her :)

Jeg kan ikke rigtigt se på billedet, hvad de er tilsluttet. Det ligner at de ikke er en del af sløjfen. Kan du forklare, hvor de to slanger er tilsluttet? Jeg har stadig på fornemmelsen at alt returen løber igennem. Kan du se om det er tilfældet?
Har røret til venstre forbindelse med den del af manifolden hvor dine aktuatorer sidder? Lidt flere billeder, så vi kan se hvordan det hele er forbundet vil hjælpe.

Søren O
Det svært at forklare hvordan det hele virker , vi har to seperate systemer ​( gammel ​hus + tilbygning, her er vores annex tilkoblet og det er billedet af hele installationen , tror ikke jeg kan forklare det bedre , men tak for forsøget ​:D

Jeg synes også det er svært at gennemskue.. 
Men annekset er de to lidt hente rør til venstre? Går ​de direkte ​til/fra din varmekilde? ​(Hvilken varmekilde har du?) Altså helt udenom din gulvvarmeenhed?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis