Fæl lugt i køkkenskabe under vask - mus? skimmel? Andet?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg skal spørge ​henne - så jeg håber der er nogen kloge ​brugere her der kan hjælpe 😊

Har overtaget et 70erhus med et nyere køkken (maks 10 år gammel vil jeg tro).

Nå, men i køkkenet er der en mærkelig og fæl lugt når vi åbner køkkenskabene som har køkkenvask over sig.

Vi har tjekket at det ikke er vandlåse der er udtørret eller lign. Det lugter heller ikke fra skraldebøtten. Det er et eller andet inde i disse skabe.

Vi har vasket og afrenset alt inde i skabene flere gange, men lugten bliver ved.

Lugter mus? Kan det være det? Der er tale om en "køkkenø" eller "samtalekøkken", hvor skabene er inde i midt i rummet. Og der er støbt gulv under med klinker. Så jeg har svært ved at se, hvordan mus skulle kunne komme derind... Vi har også en hund som nok ville reagere på muselyde...

Kan det være noget skimmel af en art? Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan lugte skimmel men ved ikke om det passer?

Hvad kan det være?

Hvordan kommer jeg det nærmere?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 16-12-2025 11:35:57

Nej det bør de ikke, men vinkel imellem 1) og 2) ser ud til at være skæv så muligvis det ikke slutter tæt hele vejen rundt her. Samme mulighed ved 3).

/BOFH 

Ok. Tak. Jeg undersøger nærmere 

BOFH skrev den 16-12-2025 11:35:57

Nej det bør de ikke, men vinkel imellem 1) og 2) ser ud til at være skæv så muligvis det ikke slutter tæt hele vejen rundt her. Samme mulighed ved 3).

/BOFH 

Vinklen mellem 1 og 2 er helt rigtigt skæv. Jeg tror dog, at det er meningen og at røret er en slags bøjning. 

Jeg har nu gået samlingerne igennem og det virker for mig som om de sidder rigtigt godt fast.

Jeg har ikke kunnet skille det ad og ved heller ikke om det er en god ide?

Der er på "hun"-enderne af rørene en slags ring omkring (se fx hvor pil nr. 2 peger). Denne ring kan dreje omkring røret. Det virker ikke som om der er gevind i den. Men mon ikke det er en slags låsering? Jeg kan ikke rigtigt gennnemskue hvordan det virker.
Hvordan kommer jeg til bunds i, om det er som det skal være?

Hvad med afløbet i bunden? Er det lavet rigtigt? Det virker lidt undelrigt at der er gaffertape? Det virker for mig som om der er sat gaffertape omkring et PVC rør og så er der hældt flydespartel/flydebetong ned omkring? Er det normalt?
Den overgang lavet med gaffertape ligner noget GDS arbejde. Find en passende overgang mellem det der ligner et 110 mm rør og afløbsrøret.

fase
S. Fabrin skrev den 16-12-2025 17:01:48

Den overgang lavet med gaffertape ligner noget GDS arbejde. Find en passende overgang mellem det der ligner et 110 mm rør og afløbsrøret.

OK. Jeg prøver :-) 

S. Fabrin skrev den 16-12-2025 17:01:48

OK, så fik jeg udskiftet den der overgang fra 110mm til 50mm.

Der er ingen tvivl om, at det var derfra lugten kommer.

Problemet er imidlertid, at det her et par dage efter og efter grundig udluftning stadig lugter på samme måde i skabene under køkkenvasken...

Hva søren kan det være?

Skal jeg mon til at udskifte alle PVC rørerne fra vaskene og helt ned til afløbet? Det er desværre et meget omfattende arbejde og på grund af den måde køkkenet er konstrueret tror jeg ikke det kan lade sig gøre uden nærmest at rive køkken-øen ned....

Gode råd ønskes 
Annonce
LennartBertelsen skrev den 18-12-2025 11:46:20

Problemet er imidlertid, at det her et par dage efter og efter grundig udluftning stadig lugter på samme måde i skabene under køkkenvasken...

Hva søren kan det være?

Skal jeg mon til at udskifte alle PVC rørerne fra vaskene og helt ned til afløbet? Det er desværre et meget omfattende arbejde og på grund af den måde køkkenet er konstrueret tror jeg ikke det kan lade sig gøre uden nærmest at rive køkken-øen ned....

Prøv dette​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 18-12-2025 12:03:23

LennartBertelsen skrev den 18-12-2025 11:46:20

Hva søren kan det være?

Gode råd ønskes 

https://www.bolius.dk/hvordan-fjerner-du-lugt-fra-afloebet-14426

Tak men intet af dette er relevant her. Det lugter ikke fra vandlåsen. Disse er renset grundigt allerede. 

Jeg havde samme oplevelse i skabe.
Damprensede dem, herefter nedvask med Rodalon, ikke haft luftgener siden
hr.Bensen skrev den 18-12-2025 12:22:15

Jeg havde samme oplevelse i skabe.
Damprensede dem, herefter nedvask med Rodalon, ikke haft luftgener siden

Det er som sagt kloakken det kommer fra. Det blev bekræftet ved udskiftning af overgang 110mm. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også