Fæl lugt i køkkenskabe under vask - mus? skimmel? Andet?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg skal spørge ​henne - så jeg håber der er nogen kloge ​brugere her der kan hjælpe 😊

Har overtaget et 70erhus med et nyere køkken (maks 10 år gammel vil jeg tro).

Nå, men i køkkenet er der en mærkelig og fæl lugt når vi åbner køkkenskabene som har køkkenvask over sig.

Vi har tjekket at det ikke er vandlåse der er udtørret eller lign. Det lugter heller ikke fra skraldebøtten. Det er et eller andet inde i disse skabe.

Vi har vasket og afrenset alt inde i skabene flere gange, men lugten bliver ved.

Lugter mus? Kan det være det? Der er tale om en "køkkenø" eller "samtalekøkken", hvor skabene er inde i midt i rummet. Og der er støbt gulv under med klinker. Så jeg har svært ved at se, hvordan mus skulle kunne komme derind... Vi har også en hund som nok ville reagere på muselyde...

Kan det være noget skimmel af en art? Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan lugte skimmel men ved ikke om det passer?

Hvad kan det være?

Hvordan kommer jeg det nærmere?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at dreje tilslutningen af opvaskemaskinen en halv omgang så du får lidt slange til at lave en fastgørelse til bordpladen. Måske kan du hænge slangen op i en strip.

fase
hr.Bensen skrev den 30-10-2025 08:01:50

Jeg har haft identisk udfordring.

Jeg skilte vandlåsen og rensede fuldkommen op, skylle den igennem med Rodalon, husk også at rense tilslutning til opvasker.
Dernæst vaskede jeg hele skabet med Rodalon.

Det hjalp, og har ikke haft udfordring siden.

Det kan være en god ide det her, men det er altså ikke afløbet der lugter. Vandlåsen virker fint. Hvis jeg stikker næsen helt ned i afløbet, så lugter det ikke derfra. 
GodeVen skrev den 30-10-2025 08:12:58

Hvis samlingen mellem de hvide rør og det grå er ordentligt tæt, er der ikke noget at bemærke. Hvis det lugter fra skabet, må der være en utæthed efter vandlåsen. Det kan også være efter den grå vinkel. 

Jeg vil prøve at lugte helt ind til rørene... Men det kan virkelig være svært at "lugte retning"...

S. Fabrin skrev den 30-10-2025 08:56:24

Har du overvejet at dreje tilslutningen af opvaskemaskinen en halv omgang så du får lidt slange til at lave en fastgørelse til bordpladen. Måske kan du hænge slangen op i en strip.

God ide. Det vil jeg overveje. Dog lugter det ikke fra opvaskemaskinen.

HVis der er noget der tørrer ind udenpå selve rørene kan det måske også lugte.

Og hvis der er løben noget ildelugtende ind i alle de huller der ses i sidesne (til hylder) kan det måske også lugte.

Der må renses i alle krinkelkrugene og overflader.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Det er håbløst at lugte sig frem. Men har du mistanke, kan du vikle plastik om og tape eller binde det fast. Ikke som en løsning, men for at se om det hjælper på lugten. Du kan også prøve at dække hullet til højre bedre af, for at undersøge om lugten kommer derfra.  
knudr skrev den 16-10-2025 15:55:29

Det kan være en utæthed i en rørsamling på afløbsrøret mellem vandlåsen og gulvet, -måske manglende gummiring?

Det var ikke muligt at fjerne soklen. Men jeg kom i tanke om at jeg kunne tage opvaskemaskinen ud. Bag ved denne er afløbet i gulvet. 
Jeg ved ikke, hvordan den slags skal se ud, men jeg synes det virker lidt suspekt med gaffer-tape? 

Indsat billeder.

Hvordan finder jeg ud af, om det er her lugten kommer fra?
Det skal siges, at jeg tror det er her det kommer fra. Da jeg tog opvaskeren ud lugtede det virkelig grimt bagved.
Afmonter det, se om gummiringe er intakte og om samlinger er trykket helt sammen. 
johnm skrev den 16-12-2025 10:36:10

Afmonter det, se om gummiringe er intakte og om samlinger er trykket helt sammen. 

OK.

Er det disse steder der skal være gummiringe?

Går sådanne gummiringe til med tiden?
Nej det bør de ikke, men vinkel imellem 1) og 2) ser ud til at være skæv så muligvis det ikke slutter tæt hele vejen rundt her. Samme mulighed ved 3).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også