Fæl lugt i køkkenskabe under vask - mus? skimmel? Andet?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg skal spørge ​henne - så jeg håber der er nogen kloge ​brugere her der kan hjælpe 😊

Har overtaget et 70erhus med et nyere køkken (maks 10 år gammel vil jeg tro).

Nå, men i køkkenet er der en mærkelig og fæl lugt når vi åbner køkkenskabene som har køkkenvask over sig.

Vi har tjekket at det ikke er vandlåse der er udtørret eller lign. Det lugter heller ikke fra skraldebøtten. Det er et eller andet inde i disse skabe.

Vi har vasket og afrenset alt inde i skabene flere gange, men lugten bliver ved.

Lugter mus? Kan det være det? Der er tale om en "køkkenø" eller "samtalekøkken", hvor skabene er inde i midt i rummet. Og der er støbt gulv under med klinker. Så jeg har svært ved at se, hvordan mus skulle kunne komme derind... Vi har også en hund som nok ville reagere på muselyde...

Kan det være noget skimmel af en art? Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan lugte skimmel men ved ikke om det passer?

Hvad kan det være?

Hvordan kommer jeg det nærmere?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Godt bud. Men det er svært at komme til gulvafløbet. 🤔"

Bruger du tit den, -lad være, brug den aldrig igen....

Venlig hilsen
Knud
LennartBertelsen skrev den 15-10-2025 20:17:48

Det er ikke IKEA. Kan ikke huske mærket. Måske svane. Eller designa. 

Designa har brugt pyntesokkel i noget tid nu. Du kan ofte se det ved en opvaskemaskine.

S. Fabrin skrev den 15-10-2025 19:49:41

Hvis det er en køkkenø, kan du så ikke komme til at fjerne noget af soklen og derved komme ind under køkkenbordet. Eller fjerne et element ud for vaske elementet og ad den vej finde årsagen.

Jeg har forsøgt, men jeg kan ikke fjerne noget af soklen uden at ødelægge den.

HVIS der var mus eller rotter ville der så ikke være muselort i bunden af skabene eller spor/bidemærker i den grønne affaldspose til madaffald?

Der er intet lort at se. Og har vasket alle overflader i skabene af grundigt. Lugten er der fortsat.
Jo, der vil med stor sandlynghed være muselort. Når du skriver at det ved vaskene, er det meget sandsynligt at det har noget med afløbet at gøre. Det kan være en dårlig tætning i en samling under bunden af skabet, eller ved rørene i skabet. Desværre er menneskets næse elendig til at lugte hvor en lugt kommer fra.

Måske kan et billede af rørene under vasken give nogen en ide om, hvad det kan være. 
Måske har du gjort det, men hvad med at smide et par musefælder i bunden af skabene.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
GodeVen skrev den 29-10-2025 15:19:17

Jo, der vil med stor sandlynghed være muselort. Når du skriver at det ved vaskene, er det meget sandsynligt at det har noget med afløbet at gøre. Det kan være en dårlig tætning i en samling under bunden af skabet, eller ved rørene i skabet. Desværre er menneskets næse elendig til at lugte hvor en lugt kommer fra.

Måske kan et billede af rørene under vasken give nogen en ide om, hvad det kan være. 

Hermed billede. 

LennartBertelsen skrev den 29-10-2025 18:06:01

Hermed billede. 

Afløb fra vaske/opvaskemaksine bør gå op i en buen helt op udner bordpladen og så nedat til afløbsstuden på afløbsreret - uden det kand er i hvertfald lugte fælt i maskinen. Kan der komme lugt der fra hulelt på bagbeklædningen?

Det ser også ud det der er en masse skidt/snaks på bunden i kskabet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 29-10-2025 21:33:47

LennartBertelsen skrev den 29-10-2025 18:06:01

Hermed billede. 

Afløb fra vaske/opvaskemaksine bør gå op i en buen helt op udner bordpladen og så nedat til afløbsstuden på afløbsreret - uden det kand er i hvertfald lugte fælt i maskinen. Kan der komme lugt der fra hulelt på bagbeklædningen?

Det ser også ud det der er en masse skidt/snaks på bunden i kskabet.

Det lugter ikke i opvaskemaskinen. Men god pointe at det kan forbedres. Jeg vil overveje at føre slangen op til bordpladen og ned. Men det er ikke det der er problemet her: det lugter ikke fra opvaskemaskinen.
Det lugter inde i skabet.

Jeg tror ikke det kommer fra hullet i bagbeklædningen. Det går bare ind til der hvor vandslangerne kommer fra samt ledninger. Jeg kan prøve i morgen om jeg kan få næsen derind...

Det er rigtigt, at det ligner snavs i bunden. Det er det imidlertid ikke. Vi har afrenset det grundigt af flere omgange. Der er sådan en slags metalplade i bunden af skabet. Denne plade har fået en form for galvanisk tæring pga. noget kemi der er blevet spildt på den en gang og har ligget der længe. Jeg tror måske noget filtersalt.

Jeg har haft identisk udfordring.

Jeg skilte vandlåsen og rensede fuldkommen op, skylle den igennem med Rodalon, husk også at rense tilslutning til opvasker.
Dernæst vaskede jeg hele skabet med Rodalon.

Det hjalp, og har ikke haft udfordring siden.
Hvis samlingen mellem de hvide rør og det grå er ordentligt tæt, er der ikke noget at bemærke. Hvis det lugter fra skabet, må der være en utæthed efter vandlåsen. Det kan også være efter den grå vinkel. 
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også