Fæl lugt i køkkenskabe under vask - mus? skimmel? Andet?

Jeg er ved at blive skør og aner ikke, hvor jeg skal spørge ​henne - så jeg håber der er nogen kloge ​brugere her der kan hjælpe 😊

Har overtaget et 70erhus med et nyere køkken (maks 10 år gammel vil jeg tro).

Nå, men i køkkenet er der en mærkelig og fæl lugt når vi åbner køkkenskabene som har køkkenvask over sig.

Vi har tjekket at det ikke er vandlåse der er udtørret eller lign. Det lugter heller ikke fra skraldebøtten. Det er et eller andet inde i disse skabe.

Vi har vasket og afrenset alt inde i skabene flere gange, men lugten bliver ved.

Lugter mus? Kan det være det? Der er tale om en "køkkenø" eller "samtalekøkken", hvor skabene er inde i midt i rummet. Og der er støbt gulv under med klinker. Så jeg har svært ved at se, hvordan mus skulle kunne komme derind... Vi har også en hund som nok ville reagere på muselyde...

Kan det være noget skimmel af en art? Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan lugte skimmel men ved ikke om det passer?

Hvad kan det være?

Hvordan kommer jeg det nærmere?

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er et Ikea køkken eller tilsvarende med pyntesokkel, fjerner du den og ser hvad der under skabene. Hvis der har være mus, vil der være muselort.
Hvis det er en køkkenø, kan du så ikke komme til at fjerne noget af soklen og derved komme ind under køkkenbordet. Eller fjerne et element ud for vaske elementet og ad den vej finde årsagen.

fase
GodeVen skrev den 15-10-2025 19:43:24

Hvis det er et Ikea køkken eller tilsvarende med pyntesokkel, fjerner du den og ser hvad der under skabene. Hvis der har være mus, vil der være muselort.

Det er ikke IKEA. Kan ikke huske mærket. Måske svane. Eller designa. 

​Det er ikke pyntesokkel men rigtig sokkel tror jeg. ​Tror ikke den kan fjernes. 
Der er ikke nogen synlige muselort nogen steder i skabene.
GodeVen skrev den 15-10-2025 19:43:24

Kan man lugte mus? 🐭 

Man kan lugte mus, rotter, skimmel, mug og andre ting. Det er trist at man ikke kan uploade dufte her på siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

ev elmand skrev den 15-10-2025 23:37:34

Man kan lugte mus, rotter, skimmel, mug og andre ting. Det er trist at man ikke kan uploade dufte her på siden. 

Hehe. Ja det kunne være nemmere hvis man kunne det. 

Hvis der havde været mus ville jeg tro vi kunne se lort i skabet eller at der var bidt huller i vores grønne madaffaldspose. 
Det kan være en utæthed i en rørsamling på afløbsrøret mellem vandlåsen og gulvet, -måske manglende gummiring?

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 16-10-2025 15:55:29

Det kan være en utæthed i en rørsamling på afløbsrøret mellem vandlåsen og gulvet, -måske manglende gummiring?

Godt bud. Men det er svært at komme til gulvafløbet. 🤔 

Har opleveret noget lignedne da drev flere familimedlener til vanid. Her var det en elelr alle 3 ting:

1. Gammel indtørret mælk,. skyr eller lignende spildt i et eller flere skabe
  2. Utætte samliger ifm afløb
  3. At der var spildt vand fra vadnlås ned i bunde udner en vask og var tørret ind og lugtede.
  4. At der sad noget snaks fra skraldespanden på udenrsiden af vasken helt inde bagved.
Løsningen var grundig rengøring, skift af 3-4 gummipakninger + smøring af disse og så også vaske grundet udner vasken og skraldespanden

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LennartBertelsen skrev den 16-10-2025 16:36:38

knudr skrev den 16-10-2025 15:55:29

Godt bud. Men det er svært at komme til gulvafløbet. 🤔 

Så er der tre muligheder:

1. Accepter det er svært, og kom igang
2. Lev med lugten
3. Betal nogen for at gøre det

Indse dog først at problemet kan ligge et andet sted🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også