Terrassedør kan ikke lukke/låse (video)

Jeg har optaget en video af problemet her: 
https://streamable.com/7qpltu og her https://jumpshare.com/s/TNspWYZUAuWa8cihH4Rx

Problemet er, at terrassedøren har en låsemekanisme. Når jeg åbner håndtaget, så kan jeg ofte ikke lukke døren igen. Jeg kan stå og lirke med den længe og pludselig får jeg den til at lukke.

Er der nogen der har et bud på, hvad problemet er og hvordan jeg løser det?

Jeg er lidt tøvende med at skrue låse-blikket af fordi jeg ikke ved, hvad der er inden i og om der er fjedre og lign. som springer ud...
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv bare at skrue låse blikket af. Du har givet lidt olie i hullerne.

fase
S. Fabrin skrev den 15-10-2025 16:02:20

Prøv bare at skrue låse blikket af. Du har givet lidt olie i hullerne.

Øh   Er lidt forvirret. 

Skal jeg give olie i hullerne? Hvilke huller? 

Der er ingen fjeder. Du skruver bare hele stanglåsen af døren og undersøger den.
lds123 skrev den 15-10-2025 16:31:24

Der er ingen fjeder. Du skruver bare hele stanglåsen af døren og undersøger den.

Ok. Prøver. Nogen ide om hvad det kan være?

Er det ikke noget med at det ikke er godt at bruge olie på låse? At de samler støv osv? Skal man bruge grafit pulver?
Der findes en speciel olie til låse i spray form. Det har virket fint hos mig i mange år.
Der er huller i stang låsen. De kan bruges til at smøre låsen gennem. Brug bare syrefri olie.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-10-2025 17:44:45

Der findes en speciel olie til låse i spray form. Det har virket fint hos mig i mange år.
Der er huller i stang låsen. De kan bruges til at smøre låsen gennem. Brug bare syrefri olie.

Ah. Så du mener jeg skal prøve at sprøjte sådan en olie ind i hullerne før jeg åbner? Måske det kan være nok?

S. Fabrin skrev den 15-10-2025 17:44:45

Hvilken olie-spray bruger du?

Er det bare WD-40 eller noget helt specifikt til låse?

Hvis jeg søger på låse olie får jeg sådan noget som denne: https://www.biltema.dk/bilpleje/smoremiddel/laseolie-50-ml-2000061892

Men dem jeg finder er ikke spray.

lds123 skrev den 15-10-2025 16:31:24

Jeg har skruet alle skruerne ud. Jeg kan løsne stangen for neden, men ikke for oven.

Jeg har fundet ud af, at det er denne type lås: FIX 8510F

Jeg kan desværre ikke rigtigt hitte ud af, hvordan jeg får den afmontert/åbnet.
Blikket sidder fast omkring der hvor dørgrebet er. Det går fint fri i bunden af døren.

Billeder

Nr 1: Her ses døren oppefra. Som det ses er der en mekanisme ovenpå døren som forhindrer døren i at smække i eller blæse op, hvis dørgrebet er lukket/låst.
Denne skal nok også afmonteres på en måde for at stanglåsen kan afmonteres.

NR2: Her ses øverste del af det lodrette stykke.
Øverst ses, hvordan mekanismen oven på døren er fastgjort til dette "frontstykke". Det er ikke en skrue. JEg ved ikke hvad man kalder denne anordning eller hvordan man får den af. Alle skruer er skruet ud...

Nr 3:
Stanglåsen lidt længere nede.

Nr4: Her ses låsen/dørgrebet indefra. Jeg ved ikke, om jeg skal afmontere denne del og få hele låsekassen ud?

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også