AEG ovn bliver overophedet ved pyrolyse rens

Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse rens.
Ovnen blev så varm under brug at skabslåger, omkring ovnen smeltede.
AEG siger nu at det vil ske når ovnen er tilsluttet 13 amp sikringer. og ikke 16 amp
Men det er ikke sikringer der går men HFI relæ.
AEG skiftede først  blæser og da det ikke hjalp skifede de 2 varmelegemer.
Siden da virker det hele fint og pyrolyse køre fint på 13 amp sikringer og HFI relæ
falder ikke ud.
AEG vil nu ikke dække følgeskader på skabslåger pga 
at ovn er tilsluttet 13 amp sikringer og ikke 16 amp.
Nogen der ved om disse skader kan opstå pga af det, og om det er en holdbar forklaring ??
Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
skippersimba skrev den 10-10-2025 15:11:13

Hvad sker der ved pyrolyse  rens af ovnen. Hvis der opstår strømsvigt  i huset. Eks. Fra elforsyningen, torden, Overgravet  kabel mm.
Ja meninger er mange 
AEG  skriver  følgende:

Hvis strømmen ryger står du med en varm ovn hvor afkølingen stopper - men hvor opvarmningen også stopper. Oven vil derfor langtsomt blive afkølet. Sker der skader på køkkenelementer mm og ovnen elelrs er monteret efetr fabrikantens anvsinger mht afstand til køkkenelementer, bordplade mm, så har fabrikanten et gevaldigt problem. For så er produktet ikke sikekrt og kan på ingen måde CE mærkes elelr sælges i EU.

Punkt 4 i AEGs vejledning to viser er ifm med en få ovnen repareret på garantien. Hvor det må anbefales at du istdet tager kontakt til butikken du har købt varen i. Men AEG er helt kalrt mere intereseret i at håndtere det direkte så de ikke mister omdømme og fordi ofte skal forhandleren alligevel forbi fabrikanten da butikekr som El-Giganten ikke ved ret meget om hvordan et komplekst produkt som en ovn fungerer.

Jeg bruger producent/fabrikant som synonym her selcom det i lovens forstand, relevant for sagen, ikek altid helt er det samme.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det et butikken der håndterer det nu...installation står ikke i brugermanualen, men henvisninger til det der stod på emballagen.  Det har vi så ikke mere. Men på nettet står at alle nye ovnen passer i standard skabe. Bredde og dybde er standard  skabe. Højde har jeg 15 cm frihøjde men med en dækplade foran.
Der er jo også en række andre krav til afstand og udlufnting på side 7 i manulen. Bla udluftning i bunden. Så længe alt det er overholdt så er der ikek noet at komme efter for butikken - og så selvfølgelig at aut. el-installatør har tilsluttet til dåse hvis stikproppen ikke er benyttet.

Men krydser fingre for at butikken hurtigt får betalt erstatning

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Buller27

Tak for din interesse. 
Men du skriver på side 7 ?
Hvor læser du det. Står vist ikke i min manual. 
Det er en AEG bbp8002b  ovn
Annonce
skippersimba skrev den 10-10-2025 18:13:42

Det er en AEG bbp8002b  ovn

Fra AEG's hjemmeside:

https://api.electrolux-medialibrary.com/asset/b7560015-18df-40cf-8ad6-30c27c541894/E4RM3Q/68ea4da3-3e6f-4605-bb63-167f4a17e3e5/ORIGINAL/68ea4da3-3e6f-4605-bb63-167f4a17e3e5.pdf

Buller27 

Det er pænt af dig at hjælpe.
Beklager  men jeg ser intet om installation  krav, men blot div. mål på ovn på side 7
skippersimba skrev den 10-10-2025 19:23:11

Buller27 

Det er pænt af dig at hjælpe.
Beklager  men jeg ser intet om installation  krav, men blot div. mål på ovn på side 7

Selfvøfllig - det er jo det forumemt er til for :-)
Nu kan jeg godt se at jeg har misforstået den tabel. Det er alt sammen om kabinettets størelse udelukkende.

Min fejl :-)

Nu har jeg fået svar på skrift

Jf. teknikeren så har ovnen været tilsluttet til en underdimensioneret sikring i husinstallationen og dette er årsagen til skaden.

Ovnen skal jf. specifikationerne tilsluttes en 16A sikring. Hvis man vælger at tilslutte den til f.eks. 10A eller 13A så kan sikringen springe ved brug af de programmer med højest forbrug, f.eks. Pyrolyse hvor de fleste varmeelementer er i brug.  
Når sikringen springer afbrydes al strøm til ovnens varmeelementer men også samtidig til ovnens køleblæser som sikre at ovnen får den nødvendige afkøling af div. overflader. Hvis dette sker når ovnen er 200C eller ved Pyrolyse 350C og kølningen pludseligt stopper, så vil overfladetemperaturen stige voldsomt i løbet af sekunder. 
Teknikeren konstaterede ved besøget at ovnen var tilsluttet 13A sikring.

Idet årsagen til skaden er relateret til installationen, har vi ikke mulighed for dække omkostningerne til skaden
Ingen  steder under nogen ovn manualer på diverse producent mærker, står der at der er brandfare under pyrolyse rens  hvis det sker en strømafbrydelse. Uanset årsag til strømsvigt  eks torden vejr, svigt fra elforsyning leverandøren, mm
Så et det ikke blot en dårlig forklaring for at slippe for erstatning. 
Og ved diverse søgninger på internettet findes der heller  ikke  denne advarsel. 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis