AEG ovn bliver overophedet ved pyrolyse rens

Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse rens.
Ovnen blev så varm under brug at skabslåger, omkring ovnen smeltede.
AEG siger nu at det vil ske når ovnen er tilsluttet 13 amp sikringer. og ikke 16 amp
Men det er ikke sikringer der går men HFI relæ.
AEG skiftede først  blæser og da det ikke hjalp skifede de 2 varmelegemer.
Siden da virker det hele fint og pyrolyse køre fint på 13 amp sikringer og HFI relæ
falder ikke ud.
AEG vil nu ikke dække følgeskader på skabslåger pga 
at ovn er tilsluttet 13 amp sikringer og ikke 16 amp.
Nogen der ved om disse skader kan opstå pga af det, og om det er en holdbar forklaring ??
Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
skippersimba skrev den 11-10-2025 10:44:12

Nu har jeg fået svar på skrift

Jf. teknikeren så har ovnen været tilsluttet til en underdimensioneret sikring i husinstallationen og dette er årsagen til skaden.

Ovnen skal jf. specifikationerne tilsluttes en 16A sikring. Hvis man vælger at tilslutte den til f.eks. 10A eller 13A så kan sikringen springe ved brug af de programmer med højest forbrug, f.eks. Pyrolyse hvor de fleste varmeelementer er i brug.  
Når sikringen springer afbrydes al strøm til ovnens varmeelementer men også samtidig til ovnens køleblæser som sikre at ovnen får den nødvendige afkøling af div. overflader. Hvis dette sker når ovnen er 200C eller ved Pyrolyse 350C og kølningen pludseligt stopper, så vil overfladetemperaturen stige voldsomt i løbet af sekunder. 
Teknikeren konstaterede ved besøget at ovnen var tilsluttet 13A sikring.

Idet årsagen til skaden er relateret til installationen, har vi ikke mulighed for dække omkostningerne til skaden

Tager du den videre til Forbrugerklagenævnet (først en mægling hvor de fleste sælgere indrømmer og betalaler og hvis ikke så mindre gebyr til en reel klage til Forbrugerklagenævnet du får tilbage hvis du får medhold) så vil jeg tro du har en meget god sag. Da:

• De har accepteret reklamationen og givet medhold i der har været fejl på produktet dækket af reklamationsretten. Ovnen har fået relæet til at gå fordi ovnen var defekt (sker typisk også på vakemaskiner med defekte varmelegemener).

• Årsagen til skaden på køkkenelementerne er et produkt der ikke har designet sikkert. Da eksempelvis et strømudfald eller andet får relæet til at gå i så fald vil skabe præcis samme situation (som du selv nævner). Kort sagt at en sikring går eller relæ slår fra må ikke gøre at produktet foresager person eller tingskade.

• Forhandlerens argument med at det er fordi det er tilsluttet forkerte sikringer er ikke årsgen til at ovnen er blevet for varm når sikringerne er gået(eller relæ skået fra)*. Det ved fabrikanten godt - men det er deres eneste "argument" for at slippe for erstatning for da de så kan argumentere for at produktet ikke er brugt efter anvisningerne (man kan kalde det "paragraf-argument for at undgå ansvar). Men det ville ikke være særlig smart af dem at sige det er årsagen - så de henviser til det med sikringerne.

https://kpo.naevneneshus.dk/Public?returnUrl=https%3A%2F%2Fkpo.naevneneshus.dk%2FExternal%2FComplaint%3Ftab%3Dindkomne-klager

Du skal klage til: Mæglingsteamet for Forbrugerklager og eventuelt senere Forbrugerklagenævnet

Forvent at hele sagen - hvis den går videre til en formel klage ogat de i mæglingen ikek vil give sig ender med ca 1 år.

*En 13A smeltesikring kan du trække 20A igennem i over en time inden den går. Og endnu længere hvis der kun trækkes 16A ( man kan se det på en smeltekurve over sikringen). Så hvis du kun bruger ovnen på den 13A sikring er det usandsynligt at en pyrolyserens skulel få den til at gå medmindre den bruger fuld effekt i 70+ minutter uden pause. Og det gør en ovn ikke da den er termostatstyret.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Buller27 
Endnu en gang tak for input.
Ovnen køre pyrolyse i 60,120 eller 180 minutter.
Så den trækker 3500 watt  i en af disse programmer. 
Men ja ovnen  må jo ikke være skyld i brand pga strømsvigt uanset årsag  til strømsvigt. 
skippersimba skrev den 11-10-2025 10:44:12

Nu har jeg fået svar på skrift

Jf. teknikeren så har ovnen været tilsluttet til en underdimensioneret sikring i husinstallationen og dette er årsagen til skaden.

Ovnen skal jf. specifikationerne tilsluttes en 16A sikring. Hvis man vælger at tilslutte den til f.eks. 10A eller 13A så kan sikringen springe ved brug af de programmer med højest forbrug, f.eks. Pyrolyse hvor de fleste varmeelementer er i brug.  
Når sikringen springer afbrydes al strøm til ovnens varmeelementer men også samtidig til ovnens køleblæser som sikre at ovnen får den nødvendige afkøling af div. overflader. Hvis dette sker når ovnen er 200C eller ved Pyrolyse 350C og kølningen pludseligt stopper, så vil overfladetemperaturen stige voldsomt i løbet af sekunder.
Teknikeren konstaterede ved besøget at ovnen var tilsluttet 13A sikring.

Idet årsagen til skaden er relateret til installationen, har vi ikke mulighed for dække omkostningerne til skaden

Vil mene at de rent ud sagt har været så høflige at lægge deres testikler i din hånd ved på skrift at vedgå sig at deres produkt udgør brandfare ved uvarslet strømsvigt. Ved ikke om du allerede har gjort dem opmærksom på dette?

skippersimba skrev den 11-10-2025 12:01:23

Buller27 
Endnu en gang tak for input.
Ovnen køre pyrolyse i 60,120 eller 180 minutter.
Så den trækker 3500 watt  i en af disse programmer. 
Men ja ovnen  må jo ikke være skyld i brand pga strømsvigt uanset årsag  til strømsvigt. 

Men den vil ikke trække 3500w kontinuerligt i de perioder og må slet ikke i over 2 timer ifølge den standard stikproppen er lavet efter. De ville køre fuld knald indtil ovnrummet har nået en bestemt temperatur så slukke i en kort periode - og så tænde for fuld spade igen osv. Sådan fungerer ovne når man bruger dem. De er termostatstyrede. 

For slet ikke at tale om at der i den periode ovnen så kørte (hvis den rak 16A konsinuerligt) ikek måtte være andet i hele boligen der belastede den fase kraftigt (vaskemaksine, kogeplade, elbilsoplader, trørretumbler mm) - for så vilel sikringen sprænge.

Hvis ovnen trak 16A kontinuerligt i 180 minutter ville stikkontakten og stikproppen tage skade.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for alle input. Jeg er ved at skrive til butikken.  Og jo det med brandfare  er med i min klage. Ingen steder står der noget om brand fare ved strømsvigt. Andre mærker skriver således.
Annonce
skippersimba skrev den 11-10-2025 15:30:51

Tak for alle input. Jeg er ved at skrive til butikken.  Og jo det med brandfare  er med i min klage. Ingen steder står der noget om brand fare ved strømsvigt. Andre mærker skriver således.

Du kan overveje at bruge den skabelon som Mæglingsteamet for Forbrugerklager har på deres hjemmeside når du klager til butikken så er de tnok også hutigere for dem at tage den videre senere hen.

Buller27 
Tak

Der ligger ikke en skabelon, men man kan oprette sag ved at login på deres hjemmeside med Mitid.
Så det venter jeg lige med.
Jeg skal nok opdaterer under forløbet. 
Go weekend  til alle  der har bidraget med input.
skippersimba skrev den 11-10-2025 18:25:15

Buller27 
Tak

Der ligger ikke en skabelon, men man kan oprette sag ved at login på deres hjemmeside med Mitid.
Så det venter jeg lige med.
Jeg skal nok opdaterer under forløbet. 
Go weekend  til alle  der har bidraget med input.

De har en skabelon til når du vil klage til butikken. Det var det jeg mente :-)

Okay den kan jeg ikke lige  finde 
skippersimba skrev den 11-10-2025 22:30:00

Okay den kan jeg ikke lige  finde 

Den er her :-)

https://forbrug.dk/klagemuligheder-og-ankenaevn/klager-over-koeb-i-danmark-varer-og-ydelser

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis