trægulv og fugtspærre

hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der støbt beton gulv som jeg ikke tror er isoleret. der lå førhen linolium. det er tørt nok kan jeg se efter at have fjernet linolium. vil lægge træ planker. er det en god ide at lægge en fugtspærre ovenpå betondækket inden jeg lægger planker for at forhindre evt opstigende fugt eller?
hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efterisolering er altid en god ide, men det er støbning ikke nødvendigvis. 

Jeg vil hellere foreslå at det er betonlaget i køkkenet der fjernes og erstattes med tør isolering svarende til de andre rum. 

Derved undgås den lange tørretid som kan have indflydelse på slutresultatet. Samtlige leverandører af plankegulve sætter med god grund tyk streg under vigtigheden af fugtstyring under arbejdet.

Deres anbefalinger må aldrig undervurderes.
Hej Rantzau. Så det du anbefaler hvis jeg forstår korrekt det er at lægge dampspærre både på det ventilerede gulv samt på det uventilerede gulv, så det er ens over hele fulvet, er det korrekt? Skal denne lægges lige under spånpladerne dvs på den varme side af isoleringen i så fald.? Og det vil være bedre synes du end ingen dampspærre nogen steder?
De gulve der er dækket af spångulvplader behøver du ikke rører. Der er med stor sandsynlighed allerede dampspærre.

Under betonlaget i køkkenet er det usikkert om der ligger dampspærre. For en sikkerheds skyld kan du lægge ny dampspærre øverst på betonen. 

Over dampspærren lægges nye spångulvplader i køkkenet hvor du kan lime gulvplankerne fast.

På den måde har du ens dampspærre og ens undergulv af spånplade i hele huset. 
jeg har skiftet spånpladerne da de ikke lå jævnt. der var kun dampspærre på det uventilerede beton dæk, som lå lige under spån, oven på de 8 cm rockwool. bør jeg lægge damspærre igen på dette gulv lige under spån, samt på det ventilerede gulv hvor der ikke var nogen damspærre før, så hele gulvet har dampspærre på den varme side af isoleringen lige under spånpladerne. Er det hvad du vil anbefale?
Der skal altid fugtspærre mod terræn, så ja - og fugtspærren skal ligge på den varme side.
Annonce
Hej rantzau og bofh. I må undskylde at jeg spørger så meget men er bare i tvivl fordi jeg får så mange forskellige svar og gulvet er ret dyrt så vil nødig skulle brække det op igen. Snakkede med rockwool som anbefalede jeg lagde dampspærre el fugtspærre direkte på begge betondæk. Både det uisolerede ventilerede gulv samt det isolerede uventilerede gulv med strør. Har i meget erfaring med gulv opbygning fra jeres arbejde? Vil i mene rockwool har ret i det eller kan jeg lægge en damspærre på begge gulve lige under spån på den varme side eller helt undlade. Vil meget gerne sikre jeg ikke får fugt eller skimmel under mit nye dinesen. Tak for svar
Både Rockwool, Isover, Sundolitt og alle de andre siger det samme: Damp/fugtspærre skal sidde på den varme side.

Det er for mig stadig usikkert om der ligger en intakt damp/fugtspærre under alle gulve. Isoleringens tilstand svæver også i det uvisse. Er du lige så ulden overfor Rockwool, forstår jeg godt de svarer som de gør.

Jeg er bange for at du er på vej ud i noget snavs. Uens isolering mod terræn kan være medvirkende til periodevis fugt i gulve på udsatte steder når temperaturen svinger så meget som du oplyser.

Dit Dinesen gulv nedbrydes ikke af den grund, men sprækkerne bliver meget uens når et bredt plankegulv som dit fikseres til et undergulv hvis ikke hele konstruktionen gennemtænkes.
Rantzau skrev den 21-10-2025 18:22:05

Dit Dinesen gulv nedbrydes ikke af den grund, men sprækkerne bliver meget uens når et bredt plankegulv som dit fikseres til et undergulv hvis ikke hele konstruktionen gennemtænkes.

Og korteste vej til det punkt er nok (som tidligere foreslået) at udstøbe et dæk med isolering så konstruktionen bliver ens i hele gulvet, med mindre man gerne vil lave opbrydning og etablere krybekælder over det hele i stedet (som kraftigst frarådes nu om dage) og ja sådan et dæk skal selvfølgelig have tid til dampe af.

Det springende punkt for mig ift at lave et Dinesen gulv i et sommerhus er at kunne garantere ensartet opvarmning hele året så den fugtmæssige påvirkning ift revnedannelse også er mere ensartet. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Støbte gulve er gårsdagens løsning på fremtidens behov.

Det er bedre at etablere en let gulvkonstruktion på en trykfast isolering. Et plankegulv har ingen problemer med store temperaturudsving - så længe det er ens over hele gulvet.

Derfor forsøgte jeg at slå et slag for nådling mellem plankerne som et skibsdæk.
Tak for svar. Jeg er ok med at der kan komme mellemrum mellem plankerne til tider, men ville i lægge den berømte dampspær på den varme side på begge gulvkonstruktioner eller lade være med dampspærre overhovedet så gulvet kan ånde frit. Tror ikke der er fugtspærre under nogle af de 2 gulve da det er fra 1970 og 2007 men de var begge knastørre da jeg hev det gamle gulv af så tror ikke der kommer nævneværdig fugt op fra terræn.  Vil helst ikke igang med at støbe...
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også