trægulv og fugtspærre

hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der støbt beton gulv som jeg ikke tror er isoleret. der lå førhen linolium. det er tørt nok kan jeg se efter at have fjernet linolium. vil lægge træ planker. er det en god ide at lægge en fugtspærre ovenpå betondækket inden jeg lægger planker for at forhindre evt opstigende fugt eller?
hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau. Hvis jeg har spånplade gulv i en del af huset kan jeg lime direkte på dem eller skal de primes først?
Betegnelsen nådling kommer an på hvor i landet du kommer fra. Det vores ven har gang i er en omgang fucking flueknepperi der ikke gavner trådstarter.

Trådstarter er helt klar i mæglet: Han ønsker et fuldlimet plankegulv på et fast underlag og spørger ind til opstigende fugt.

Skal vi ikke aftale, at han opretter en separat tråd hvor han kan dyrke navlepilleriet og sårede følelser og så overlade denne tråd til gavn for trådstarter?

Handyarbejde: Du behøver ikke at prime med et underlag af spånplade men det skal selvfølgelig rengøres inden limning. 

Det vigtigste er at plankerne sikres vedhæftning til underlaget med hensyn til ekspansion som jeg har nævnt, og der er en almindelig PVA lim velegnet under de betingelser du har oplyst, men du bør komme med flere oplysninger så vi bedre kan vejlede dig.

Er planen samme Dinesen gulvplanker i resten af sommerhuset, og hvad skal gulvet efterbehandles/vedligeholdes med?
ja planen er dinesen i hele huset. der er spånplader alle steder på nær i køkken hvor der er det omtalte betondæk. skal ludbehandles. det er douglas. skal jeg bruge den stauf 570 som dinesen sælger eller er der andre billige løsninger som er ligeså velegnede? skal jeg prime beton dækkes eller bare rengøre det også? takker
Stauf 570 har jeg ingen erfaringer med, men når Dinesen anbefaler den ville jeg stole på deres anbefaling. 

Det er muligt at spare nogle håndører med et andet produkt men det vil jeg ikke anbefale. Du har trods alt grebet dybt i lommerne ved at vælge et Dinesen gulv. 

Beton skal altid primes inden der limes. Mine betænkeligheder går på om betonlaget, som du indledningsvis påtænker, er stærkt nok til at modstå plankernes kræfter (jeg har den dybeste respekt for træs egenrådige vilje). Derfor anbefalede jeg et mellemlag af fuldlimede gulvplader i køkkenet.  

Du kan med fordel anvende samme type spånplade som i resten af huset som undergulv i køkkenet med hensyn til opstigende fugt. Så kan det ikke gå helt galt.

Douglas tager godt imod lud, så det er et godt valg bare du husker at fjerne alt overskydende lud inden videre behandling. 

Når du pakker dine Dinesen gulve ud har de spartlet knaster som er påfaldende grønne. (det ligner gæret abesnot)

Bliv ikke forskrækket. Det forsvinder inden for det første år i takt med gulvet vaskes og udsættes for lys og luft såfremt det ikke lakeres.
@Rantzau

"Betegnelsen nådling kommer an på hvor i landet du kommer fra"

Det er noget vrøvl, stavning i Danmark er ikke regionsbestemt.
Det er trist at du ser det som flueknepperi. Det klæder ikke en foretagsom person som dig at have en så lemfældig holdning til vrøvl.

Annonce
hej rantzau.
har et extra spørgsmål vedr dampspærre eller fugtspærre for at være sikker hvad er er korrekt, da jeg får lidt forskellige svar.
jeg har i den ene del af stuen et støbt cementdæk med 20 cm sundulit isolering under cement dækket. det er helt tørt og støbt i 2007. oven på cement dækket har jeg rockwool ca 8 cm, og derefter spån og planker. Har fået forskellige svar fra håndværkere om jeg skal lægge en fugtspærre eller en dampspærre i denne konstruktion. det er uventileret gulv på strøer. hvad vil du mene det er korrekt at gøre. ligge ingenting eller en fugtspærre el dampspærre og hvis ja hvor skal den placeres. det er et sommerhus, der er opvarmet til ca 10 grader om vinteren.
I den anden del af stuen er et gammelt ventileret cement dæk uden isolering under cement dækket. her er der 25 cm luftrum, og derefter ca 12 cm rockwool og så spånplader og planker. skal der damspærre i denne konstruktion og hvis ja, hvor skal den placeres
Hej Handyarbejde.

I den del af stuen hvor der er støbt cementdæk med 20 cm Sundolitt under cement dækket er helt tørt. Oven på cement dækket har du rockwool ca. 8 cm, og derefter spån og planker. 

Da du siden 2007 har spånunderlag og planker ville jeg vælge samme underlag som har vist sig at være tilfredsstillende i dit sommerhus. 

I den andel af stuen er konstruktionen lidt anderledes, hvor jeg bemærker at forholdende også der er tilfredsstillende mht. fugt.

Derfor ville jeg lægge dampspærre under spånunderlaget på hele gulvkonstruktionen før undergulv og gulvplanker lægges. 

Da sommerhuset udsættes for større temperaturudsving er det vigtigt at det nye plankegulv overflades ikke afsluttes med en diffusionstæt slutbehandling. Det udelukker lak. Brug sæbe eller olie.

PS. Vær forberedt på at vores gode ven med garanti kommer med forslag til obskure alternativer produkter til nådling som han ingen erfaring har med. Bemærk hans henvisning til Sikaflex gælder et dæk på en båd hvor betingelserne helt anderledes.

Jeg har nådlet en del plankegulve med Dana gulvfuge 553 i mange år og kan stå inde for at det er langtidsholdbart.
Hej. Men i den uventilerede del vil det skade hvis jeg laver en dampspærre eller vil det blot være en extra sikkerhed mod potentielt opstigning af fugt pga klimaændring? I den venlilerede del var der ikke dampspærre før, men du mener det vil være korrelt at lægge en i det område pg cil ikke kunne skabe fugt problem på underside mod isolering?
Ud fra hvad du har oplyst, vil du ikke få fugtproblemer med dampspærre på et tørt uventileret underlag (beton og Leca i køkkenet). Til brede plankegulve som dit, bør du som minimum anvende 0,2 mm PE-folie eller tilsvarende mellem betonlaget og undergulvet. 

Undergulve udføres enten som støbte gulve eller lette træbaserede konstruktioner (i dit tilfælde spånplader i resten af huset). 

Du har begge dele, så det kan være årsagen til du får forskellige svar. Med samme dampspærre under alle undergulve hvor plankegulvene fuldlimes får du ens dampspærre og ens undergulve der er det bedste udgangspunkt for ensartet fugtpåvirkninger.

Så ja - du kan betragte dampspærre på betonlaget som en ekstra sikkerhed.

Da der er store temperaturforskelle (og dermed fugtindhold) i dit sommerhus året rundt, skal du være opmærksom på at sprækkerne mellem de enkelte planker også vil variere året rundt når plankerne er fikseret til et fast underlag.

Sprækkerne kan du eliminere med en nådling som nævnt, men det er en anden historie der ikke påvirker fugt i dit plankegulv.
handyarbejde skrev den 17-10-2025 02:47:42

Hej. Men i den uventilerede del vil det skade hvis jeg laver en dampspærre eller vil det blot være en extra sikkerhed mod potentielt opstigning af fugt pga klimaændring? I den venlilerede del var der ikke dampspærre før, men du mener det vil være korrelt at lægge en i det område pg cil ikke kunne skabe fugt problem på underside mod isolering?

Du kunne evt overveje at isolere  og støbe i den ventilerede del så konstruktionen blev ens i begge dele. Dinesen er relativt dyrt gulv så ville være træls hvis det ikke opførte sig ens i alle dele af gulvet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også