trægulv og fugtspærre

hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der støbt beton gulv som jeg ikke tror er isoleret. der lå førhen linolium. det er tørt nok kan jeg se efter at have fjernet linolium. vil lægge træ planker. er det en god ide at lægge en fugtspærre ovenpå betondækket inden jeg lægger planker for at forhindre evt opstigende fugt eller?
hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
handyarbejde skrev den 22-10-2025 01:11:00

Tak for svar. Jeg er ok med at der kan komme mellemrum mellem plankerne til tider, men ville i lægge den berømte dampspær på den varme side på begge gulvkonstruktioner eller lade være med dampspærre overhovedet så gulvet kan ånde frit. 

Og svaret på det spørgsmål afhænger af om du har tænkt dig at helårsopvarme dit sommerhus. Hvis varmen er tændt året rundt er det bedst at etablere dampspærre på varmsiden der hvor gulvet er ventileret. Såfremt der ikke vil være helårsopvarmet skal der ikke være nogen dampspærre overhovedet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er ikke enig BOFH:

Det kan altid betale sig at etablere et dampspærre mod terræn uanset gulvkonstruktionen da der er andre faktorer i spil.

Havde du stillet spørgsmålet for hundreder år siden gav det menig, men stiller du samme spørgsmål om hundrede år får du et helt andet svar da vi omgiver os med en anden livsstil.

Min påstand er, at et korrekt lagt Dinesen gulv ud fra dagens standarder overlever både dig, mig, vores børn og oldebørn. 
så Rantzau du siger damspærre på begge gulve over isolering under spån? Og BOFH kan jeg se mener det er afhængigt af om jeg vil helårsopvarme, hvilket jeg egentlig ikke havde planer om, bortset fra 8-10 grader om vinteren
Jeg mener stadig du får det bedste resultat ved at lægge dampspærre under begge gulve uanset opvarmning eller ej.

Hvad siger Dinesen?
dinesen siger jeg skal spørge en håndværker hvilket jeg har gjort med 2 forskellige svar... hvis du siger du ville lægge dampspær, ville du så lægge den lige under gulvspån pladerne ovenpå strøerne/isoleringen på begge gulve?
Annonce
Ups! Dampspærren skal altid ligge under organiske materialer. I dit tilfælde strøerne, så du må nok forvente det kræver et større pillearbejde at få tætsluttende samlinger.

Andre steder kan du lægge det direkte på isoleringen.
Ok men hvis jeg lægger den under strøer så er det på den kolde side af isoleringen og ikke den varme som du sagde tidligere, da der er 10 cm rockwool mellem strør på det uventilerede gulv. Er det korrekt
Så er der noget du har misforstået. Som jeg skrev er det noget af et pillearbejde at lægge dampspærre under strøer og op langs siderne ud fra det udgangspunkt du har oplyst.

Det kræver nok i dit tilfælde, at isoleringen mellem strøerne kortvarigt fjernes mens du monterer dampspærre under strøerne. Når det er gjort, lægger du isoleringen tilbage og fortsætter dampspærre oven på isoleringen. 

Det er stadig uklart om der ligger yderlig isolering under strøerne, eller det er et ventileret tomrum. 
Nu har jeg ikke nærlæst tråden men dobbelt dampspærre må helt sikkert ikke forkomme
Hej Rantzau. du skrev tidligere dette "Derfor ville jeg lægge dampspærre under spånunderlaget på hele gulvkonstruktionen før undergulv og gulvplanker lægges. " det forstod jeg som dampspærre på varme side af rockwoll lige under spånpladerne?
så er lidt usikker på hvad du mener med det du skriver nu mht dampspærre under strøer der føres op over isolering bagefter
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også