Det første billede viser en konstruktion hvor jeg ville erstatte det ekstra betonlag som du påtænker med en trykfast isolering. Derefter dampspærre og undergulv i spånplader som Dinesen plankegulv kan fastgøres på.
Den konstruktion reducerer variation af sprækkerne mellem de enkelte gulvplanker afhængig af årstiderne.
På de efterfølgende billeder har du flere muligheder med forskellige fordele og ulemper, da jeg vurderer det vil være stort set umuligt at etablerer dampspærre mellem strøer og hønsenettet uden en masse bøvl.
1: Undlad dampspærre under undergulvet. Fordelen er, at du undgår fugtophobning i strøerne. Ulempen er, at du må forvente store sprækker mellem de enkelte gulvplanker som kan være op til 10-12mm når plankerne er tørrest.
Sidst jeg havde fat i et Dinesen gulv med en bredde på 35cm, var tykkelsen så vidt jeg husker ca. 32mm. Er det samme type som det du har købt?
2: Fjern strøer og isoler med trykfast isolering (Sundolitt eller lign. som samtidig fungerer som kapillarbrydende lag). Oven på den nye isolering lægges dampspærre og gulvplader som undergulv. På dette undergulv monteres de nye Dinesen gulvplanker. De nu overflødige ventilationsriste afblændes.
Vælger du det sidste sikrer du bedst muligt ensartede gulve i hele huset.
Husk stadig ekspansionsfuge når du limer gulvplankerne til underlaget. Fer og not kan på Dinesen gulve gå temmelig stramt som kan forskubbe plankerne under monteringen selv om limen tilsyneladende er tør. Et enkelt strøg med en falshøvl på feren letter samlingen.