trægulv og fugtspærre

hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der støbt beton gulv som jeg ikke tror er isoleret. der lå førhen linolium. det er tørt nok kan jeg se efter at have fjernet linolium. vil lægge træ planker. er det en god ide at lægge en fugtspærre ovenpå betondækket inden jeg lægger planker for at forhindre evt opstigende fugt eller?
hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En tegning af det eksisterende ville hjælpe. Det ville også hjælpe hvis du svarede på de specifikke spørgsmål der stilles så vi ikke skal famle os i blinde  :

1: Er der anden isolering ud over dem du har nævnt mellem strøerne i de ventilerede gulve?
2: Hvordan er isoleringen mellem strøerne fastgjort?
3: Er der ventilationsriste ud til det fri under de ventilerede gulve?
4: Hvordan er bunden mod terræn under de ventilerede gulve udført. Beton, sand, jord eller andet?
5: Hvad lå der ovenpå spånpladerne i de ventilerede gulve før du gik i gang?

Angående køkkenet hvor der kun ligger Leca og beton:

6: Hvor dybt er Lecalaget?
7: Er betonlaget intakt og hvor tykt?
god pointe Rantzau- vedhæfter 3 foto. det ene som viser et ryddet betondæk er det dæk som er isoleret under beton med 20 cm isover. som man kan se er det helt tørt. ovenpå dette lå der 10 cm strøer med rockwoll imellem, og ovenpå rockwoll en damspær og så spån/planker. det er lavet i 2007.
Det andet hvor der er fuglenet til at holde isoleringen oppe er det ventilerede dæk. der er beton i bunden, men min håndværker siger der ikke er isolering under beton, men den nok ligger på sand eller leca. det er lavet i 1969. ovenpå beton kan du se der er ca 25 cm luft. der er 1 rist ud i sokkel men helt snavset til så ikke meget luft igennem den, men jeg ville nok lave et par extra riste ud i sokkelt. cement var helt tør selvom der har været begrænset med luft i risten. efter luft kan du se der er lavet strøer med fuglenet og 10 cm rockwool. der lå ingen dampspærre her, men blot spån/gulv ovenpå isoleringen. den gamle bjælke der ligger mellem det ventilerede og uventilerede dæk, er bundrem fra det gamle fundament inden man byggede ud, og den har jeg fjernet.
det sidste kan du se på billed 3 er leca som ligger i bunden af billedet efter det ventilerede gulv med fuglenet. her lå der bare leca i en dybde på ca 20-30 cm vil jeg tro og så isolering mellem strøer og så spån/gulv. heller ingen dampspær på denne del.
køkken er jeg ikke så bekymret for da der lægges en fugtspærre mod existerende tørt cementdæk som jeg formoder ligger på leca underlag og derefter støber jeg 5 cm ovenpå for at rette det op og så gulvplanker så her kommer der ikke fugt tror jeg.
er det 
Det første billede viser en konstruktion hvor jeg ville erstatte det ekstra betonlag som du påtænker med en trykfast isolering. Derefter dampspærre og undergulv i spånplader som Dinesen plankegulv kan fastgøres på.

Den konstruktion reducerer variation af sprækkerne mellem de enkelte gulvplanker afhængig af årstiderne.

På de efterfølgende billeder har du flere muligheder med forskellige fordele og ulemper, da jeg vurderer det vil være stort set umuligt at etablerer dampspærre mellem strøer og hønsenettet uden en masse bøvl.

1: Undlad dampspærre under undergulvet. Fordelen er, at du undgår fugtophobning i strøerne. Ulempen er, at du må forvente store sprækker mellem de enkelte gulvplanker som kan være op til 10-12mm når plankerne er tørrest.

Sidst jeg havde fat i et Dinesen gulv med en bredde på 35cm, var tykkelsen så vidt jeg husker ca. 32mm. Er det samme type som det du har købt?

2: Fjern strøer og isoler med trykfast isolering (Sundolitt eller lign. som samtidig fungerer som kapillarbrydende lag). Oven på den nye isolering lægges dampspærre og gulvplader som undergulv. På dette undergulv monteres de nye Dinesen gulvplanker. De nu overflødige ventilationsriste afblændes.

Vælger du det sidste sikrer du bedst muligt ensartede gulve i hele huset. 

Husk stadig ekspansionsfuge når du limer gulvplankerne til underlaget. Fer og not kan på Dinesen gulve gå temmelig stramt som kan forskubbe plankerne under monteringen selv om limen tilsyneladende er tør. Et enkelt strøg med en falshøvl på feren letter samlingen.
Hej. Det første billed er ikke det jeg vil støbe extra på. Det første billed er det som er isoleret under cement dækket hvor jeg har 10 cm rockwoll ovenpå som der var før og så spån. På dette var der dampspær før på den varme side af isolering ubder spån. Er det korrekt at lægge den der igen eller behøves den ikke. Det er ikke ventileret gulv den del
Det kommer an på hvad du vælger som jeg skrev, men det skal være ens i hele rummet for at undgå andre problemer om jeg også skrev.
Annonce
så hvis du var mig, og du ikke  ville lave om på strøer som er lagt nu og lave fast isolering, kunne det så gå at lægge en dampspær på begge gulve øverst under spån, for at få ens muligt gulv, eftersom der de sidste 18 år har været dampspær på det ene af gulvene uden problemer
Jeg sidder med en fornemmelse af at du allerede har besluttet dig og leder desperat nettet tyndt efter den mindste mulighed der støtter din beslutning.  

Led længe nok, og du får med garanti svar fra en pensioneret egerninseminatør der giver dig ret.  

Jeg har tydeligt nævnt de risici du løber med de snævre alternativer du har lagt dig fast på, og du har stadig ikke svaret på mit spørgsmål om tykkelsen på dit Dinesen gulv der også spiller en rolle.

Stod det til mig, ud fra hvad du hidtil har oplyst, rykkede jeg alt gammelt beton, strøer, isolering og kapillarbrydende lag op over hele gulvet og isolerede trykfast med korrekt dampspærre som nævnt.

Du har trods alt valgt et plankegulv i en kvalitet der kræver nogen opmærksomhed ud over de sædvanlige klik-klak-fix-færdige-plastik-fantastik-skod-gulve.
Jeg prøver ikke at finde løsninger som passer ind i et snævert syn, men jeg har siden jeg startede tråden været klar på at jeg havde en konstruktion allerede og eftersom jeg har fået forskellige svar på dampspær eller ikke dampspær fra 2 håndværkere ønskede jeg flere holdninger. Muligt at det er bedre at tage alt op og støbe nyt gulv med isolering under men det har ikke været min hensigt at skulle ud i det. Jeg ville gerbe fortsætte med den konstruktion der har været i 25 år og virket og som jeg skrev var der i den ingen dampspær i den ene del men dampspær i den anden del ovenpå isoleringen, så heæe mit spgm gik på om jeg bør lægge dampspær overalt, lægge kun på det uventilerede gulv som havde dampspær før, eller helt undlade som en af mine håndværkere også anbefaler? Tykkelseb på dinesen er 28 mm. Ved ikke om det har nogen betydning
Jeg har aldrig talt om at støbe.

Du kan lægge dampspærre på den varme side under hele gulvet, også over strøerne og håbe på at de ikke tager skade. Jeg tvivler.

Fordelen er, at sprækkerne mellem gulvplankerne er ens.

Du kan undlade damspærren og håbe på sprækkerne mellem gulvplankerne ikke udarter sig voldsomt uens med et 28mm tykt plankegulv i den bredde du har købt. Jeg tvivler. 

Fordelen er, at strøerne ikke opfugtes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også