trægulv og fugtspærre

hej. har et gammelt sommerhus. i køkken er der støbt beton gulv som jeg ikke tror er isoleret. der lå førhen linolium. det er tørt nok kan jeg se efter at have fjernet linolium. vil lægge træ planker. er det en god ide at lægge en fugtspærre ovenpå betondækket inden jeg lægger planker for at forhindre evt opstigende fugt eller?
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lige en præcisering. der er leca under mit nuværende betondæk og det er helt tørt. jeg skal fuldlime planker på, så kan ikke have fugtspærre øverst. kan man lægge en fugtspærre ovenpå nuværende beton dæk, og støbe yderligere 5 cm beton og lade det tørre og derefter fuldlime plankegulv?...
Den korte forklaring er, at det kan du godt såfremt du sikrer ekspansionsfuge mellem plankerne. 
Hej Rantzay. det er et massivt plankegulv i brede planker så når du siger ekspansionsfuge, er det så et par mm afstand eller hvordan?
Der skal altid en passende fuge mellem brædder og planker når de fikseres til underlaget som kan optage gulvets sideværts bevægelser 

Du får et bedre resultat ved at lægge fuldlimede gulvplader oven på det ekstra betonlag inden du limer plankerne. 

I et sommerhus skal du regne med at både temperatur og fugtighed variere mere end i et helårshus og der er gulvplader mere eftergivende end beton.

Er det gulvplanker - 20cm eller bredere, eller er det gulvbrædder - 12,5cm - 13cm?

Til gulvbrædder bruger du et tommestoksled som afstand. Til gulvplanker er 5mm passende.
Er det gulvplanker med fer og not? ​Dem vil man normalt ikke fuge. 

Annonce
Der er tale om ekspansionsfuger. Skal fugen fyldes kaldes det en nådling.
Jeg går ud fra at du mener nådning. Til det bør man bruge en fugemasse, der kan klare ekspansion. Så din bemærkning hjælper ikke trådstater med, hvad du egentligt mener. 
Hej. Det er dinesen med not og fer. 35cm bredde
OK - dem banker du samme, men ikke helt. Efterlad en sprække på ca. 5mm. Brug en 5 mm liste som afstandsmåler undervejs i monteringen, men fastgør planken solidt før den næste bankes på plads, ellers risikere du den første forskubber sig.

Dinesen gulve leveres indpakket i plastik så fugtigheden ikke ændrer sig nævneværdig undervejs, men lad alligevel Dinesen gulve ligge ca. 3 måneder i rummet hvor de skal monteres før de lægges. 

Derved har du bedst styr på de uundgåelige sprækker mellem plankerne der vil opstå i årene fremover med fastlimede trægulve til et fast underlag.

Jeg har selv et Dinesen plankegulv lagt på et fast underlag hvor hele konstruktionen er som en flydende konstruktion, og fremgangsmåden kan jeg stå inde for. Mit Dinesen plankegulv har mange år på bagen.

Nådling er noget helt andet. Det hedder stadig nådling og ikke nådning. Nådling er en elastisk fugemasse der bruges til at forhindre vand eller skidt i sprækkerne, men forhindrer ikke plankerne i at optage eller afgive fugt året rundt.

Til et plankegulv som dit, ville jeg overveje nådling som giver Dinesen plankegulve et elegant udtryk som et skibsdæk foruden renholdelse lettes ganske betragteligt. Eksempelvis Dana gulvfuge 553. Det er pærelet at udføre.

Dana gulvfuge 553 har jeg brugt til alle mine syv plankegulve som alle er friselagt.
Nådling må være et ord du selv har opfundet. Professionelle kalder det nådning.

Fx:
Sikaflex-290 DC PRO er en vejrbestandig polyuretan fugemasse som anvendes til nådning af traditionelle teakdæk på nybyggede og renoverede skibe og både

https://www.baad-motor.dk/sikaflex-290-dc-300ml-sort

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også