OK - dem banker du samme, men ikke helt. Efterlad en sprække på ca. 5mm. Brug en 5 mm liste som afstandsmåler undervejs i monteringen, men fastgør planken solidt før den næste bankes på plads, ellers risikere du den første forskubber sig.
Dinesen gulve leveres indpakket i plastik så fugtigheden ikke ændrer sig nævneværdig undervejs, men lad alligevel Dinesen gulve ligge ca. 3 måneder i rummet hvor de skal monteres før de lægges.
Derved har du bedst styr på de uundgåelige sprækker mellem plankerne der vil opstå i årene fremover med fastlimede trægulve til et fast underlag.
Jeg har selv et Dinesen plankegulv lagt på et fast underlag hvor hele konstruktionen er som en flydende konstruktion, og fremgangsmåden kan jeg stå inde for. Mit Dinesen plankegulv har mange år på bagen.
Nådling er noget helt andet. Det hedder stadig nådling og ikke nådning. Nådling er en elastisk fugemasse der bruges til at forhindre vand eller skidt i sprækkerne, men forhindrer ikke plankerne i at optage eller afgive fugt året rundt.
Til et plankegulv som dit, ville jeg overveje nådling som giver Dinesen plankegulve et elegant udtryk som et skibsdæk foruden renholdelse lettes ganske betragteligt. Eksempelvis Dana gulvfuge 553. Det er pærelet at udføre.
Dana gulvfuge 553 har jeg brugt til alle mine syv plankegulve som alle er friselagt.