Hej GSH,
GSH skrev den 29-09-2025 13:51:49
- Aggregatets til- og afgangsstudse er 160 mm. Betyder det, at 160 mm er den maksimale dimension, når der ikke må øges i rørstørrelse efterfølgende?
Som jeg skriver start med ø200 fra anlægget, ved brug af f.eks. Lindab RCLU 200 100.
Bemærk hastighed og rørstørrelse er 2 forskellige ting.
Gå op i i hastighed er ikke det samme som at gå op i rørstørrelse.
Som tidligere skrevet beregn løbende dine hastigheder i givne rørstørrelse, ved noget så simplet som brug af f.eks. Excel regneark.
Jeg har brugt både regnearket og din guide, og det fungerer rigtig godt.:)
Der har dog sneget sig en fejl ind i min dimensionering. Jeg regnede luftmængderne for alle indblæsningsrum som:
→ rumvolumen → luftskiftekrav → dimensionering af tilluftkanal.
Men eftersom anlægget skal være balanceret, glemte jeg at indregne en korrektionsfaktor svarende til forholdet mellem samlet udsugningsluftmængde og samlet tilluftmængde (i mit tilfælde ca. 220 m³/h / 116 m³/h). Det betyder, at enkelte af tilluftkanalerne burde være dimensioneret et trin større.
Korrekt kæde bliver derfor:
→ rumvolumen → luftskiftekrav × faktor → dimensionering af tilluftkanal.
I forhold til din guide kunne det måske være nyttigt at nævne, hvordan de forskellige ventilationsniveauer anvendes i praksis. For mig giver det mening at indstille dem således:
- Ferie / tomgangsdrift
- Normaldrift
- Behovsstyring via fugtsensor (typisk bad og køkken)
- Maksimal drift – behovsstyret (f.eks. CO₂- eller fugttrigger)
Jeg må indrømme, at jeg aldrig tidligere har haft et ventilationsanlæg, så måske findes der nogle generelle anbefalinger eller standardindstillinger, som vil passe til 80 % af brugerne.
Jeg har valgt at dimensionere ud fra niveau 3, så anlægget er korrekt dimensioneret, når huset aktivt ventilerer fugt ud – også selvom dette ikke er forventet som normaldrift.
I forhold til spørgsmålet om at øge hovedkanalen til Ø200 mm eller fastholde Ø160 mm, er det kun fleksrørsstykket, der kræver Ø200 mm for at holde lufthastigheden under de anbefalede 2,5 m/s ved niveau 3. Ved normaldrift (niveau 2) ligger hastigheden fortsat under 2,5 m/s ved fleksrørsstykket i Ø160 mm.