Planlægning af mekanisk ventilation - nybyg parcelhus

Vi er kommet til processen om at planlægge ventilationsanlægget i et nybyggeri. Vi har fået et spærtilbud med IBjælker, og der kan fabrikken kan forskære huller i bjælkerne til ventilationen (og forstærkes hvor det er nødvendigt.). 

Kan man planlægge et ventilationsanlæg selv (måske med lidt vejledning herfra), eller er det bedre at lade en virksomhed komme til? 

Mvh
Kim
Vi er kommet til processen om at planlægge... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GSH, 

GSH skrev den 29-09-2025 13:51:49

1. Aggregatets til- og afgangsstudse er 160 mm. Betyder det, at 160 mm er den maksimale dimension, når der ikke må øges i rørstørrelse efterfølgende?
Som jeg skriver start med ø200 fra anlægget, ved brug af f.eks. Lindab RCLU 200 100.
Bemærk hastighed og rørstørrelse er 2 forskellige ting.
Gå op i i hastighed er ikke det samme som at gå op i rørstørrelse.
Som tidligere skrevet beregn løbende dine hastigheder i givne rørstørrelse, ved noget så simplet som brug af f.eks. Excel regneark.
Jeg har brugt både regnearket og din guide, og det fungerer rigtig godt.:)

Der har dog sneget sig en fejl ind i min dimensionering. Jeg regnede luftmængderne for alle indblæsningsrum som:

→ rumvolumen → luftskiftekrav → dimensionering af tilluftkanal.

Men eftersom anlægget skal være balanceret, glemte jeg at indregne en korrektionsfaktor svarende til forholdet mellem samlet udsugningsluftmængde og samlet tilluftmængde (i mit tilfælde ca. 220 m³/h / 116 m³/h). Det betyder, at enkelte af tilluftkanalerne burde være dimensioneret et trin større.
Korrekt kæde bliver derfor:

→ rumvolumen → luftskiftekrav × faktor → dimensionering af tilluftkanal.

I forhold til din guide kunne det måske være nyttigt at nævne, hvordan de forskellige ventilationsniveauer anvendes i praksis. For mig giver det mening at indstille dem således:
  1. Ferie / tomgangsdrift
  2. Normaldrift
  3. Behovsstyring via fugtsensor (typisk bad og køkken)
  4. Maksimal drift – behovsstyret (f.eks. CO₂- eller fugttrigger)
Jeg må indrømme, at jeg aldrig tidligere har haft et ventilationsanlæg, så måske findes der nogle generelle anbefalinger eller standardindstillinger, som vil passe til 80 % af brugerne.
Jeg har valgt at dimensionere ud fra niveau 3, så anlægget er korrekt dimensioneret, når huset aktivt ventilerer fugt ud – også selvom dette ikke er forventet som normaldrift.

I forhold til spørgsmålet om at øge hovedkanalen til Ø200 mm eller fastholde Ø160 mm, er det kun fleksrørsstykket, der kræver Ø200 mm for at holde lufthastigheden under de anbefalede 2,5 m/s ved niveau 3. Ved normaldrift (niveau 2) ligger hastigheden fortsat under 2,5 m/s ved fleksrørsstykket i Ø160 mm.

Normalt bruger man ikke rum volume til beregning af luftmængden. De 0,3 L/S/m2 er med udgangspunkt i lofthøjde på 2,5 meter.
Det er med fuld overlæg at "uge-skema" opsætning ikke er med i guiden, da familiens gøren og laden er vidt forskellige.
Ligeledes er opsætningen også forskellige fra anlæg til anlæg, samt det givne anlæg har normalt både fyldestgørende montage- og brugervejledning.
Det er meget normalt med niveau 3 som dimensionsgrundlag.

Pas på med almindelige flexslager/spiralslanger, de har/giver højt trykfald, brug kun flexforbindelse fra anlæg til rørsystemet, f.eks. Lindab FLEX 160.

Vedhæfter skitsen for anlægget til tidligere vedhæftet pdf fil, som inspiration.
Nu skrev jeg volumen, men jeg mente faktisk areal. Der bliver enkelte rum med lidt højere loftshøjde end de 2,5 m, men det kompenseres af den faktor, der ganges på.

God pointe i øvrigt med det ekstra tryktab i fleksrøret – jeg har noteret, at der skal anvendes Ø200 mm dér.

Tak for inspirationen til PDF’en!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis