Planlægning af mekanisk ventilation - nybyg parcelhus

Vi er kommet til processen om at planlægge ventilationsanlægget i et nybyggeri. Vi har fået et spærtilbud med IBjælker, og der kan fabrikken kan forskære huller i bjælkerne til ventilationen (og forstærkes hvor det er nødvendigt.). 

Kan man planlægge et ventilationsanlæg selv (måske med lidt vejledning herfra), eller er det bedre at lade en virksomhed komme til? 

Mvh
Kim
Vi er kommet til processen om at planlægge... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GSH skrev den 05-09-2025 08:10:50

Normalt bevæger luften sig under dørene, med luftanstand under dørene på ca 1-2 cm alt afhængig af luftmængden for given dør, således at lufthastigheden er moderat, nede omkring 1,5 m/s.
Alt andet lige vil dimensioneringen være som følgende :
2 x bad = 2 x 54m3/h = 108 m3/h
Køkken 72 m3/h
Bryggers = 36 m3/h
Ialt 216 m3/h.
Dog med forbehold for luftskifte pr. m2 gulvareal.
Hvad er dit gulv/boligareal?

Hvad hvis man vælger eks swedoors lyddæmpende døre med gummi-lister i døren og, hvis ikke dørtrin så tættere fejeliste? Særligt ved dørtrin er der vel næppe 1-2cm frirum under 

Hvis jeg skulle bygge nyt hus ville jeg osse tænke aircondition ind. Dog ikke eftervarmeflade. Jeg ville i stedet sørge for at placere indblæsningsventiler mere optimalt og større dimensioner således at lufthastigheden kan nedsættes og der således ikke opleves træk.

Der skal være balance i anlægget. Dvs lige meget luft ind som ud. Dvs det skal være mulig for indblæsningluften at vandre ud af værelserne og ind til udsugningsventilerne i bad, køkken, bryggers. 
lds123 skrev den 06-09-2025 09:44:38

Hvis jeg skulle bygge nyt hus ville jeg osse tænke aircondition ind. Dog ikke eftervarmeflade. Jeg ville i stedet sørge for at placere indblæsningsventiler mere optimalt og større dimensioner således at lufthastigheden kan nedsættes og der således ikke opleves træk.

Der skal være balance i anlægget. Dvs lige meget luft ind som ud. Dvs det skal være mulig for indblæsningluften at vandre ud af værelserne og ind til udsugningsventilerne i bad, køkken, bryggers. 

Og eks billig ventilation, som er søde og hjælpsomme, anbefaler mindst mulig dimension pga prisen. Men over 30 år tæller larm, træk og lignende ligeså meget som prisen. 

Vedr. firmaet Billig Ventilation. Det er på ikke måde efter navn!
Det finder man også ud af når man f.eks. Googler given ventilations rør del  
Jeg tror ikke ​Billig Ventilation f.eks. anbefaler Y-afgreninger mv. men kun T-styk afgrening, som bl.a. er årsag til støj og større energiforbrug.

Tak for hjælpen – indtil videre er det blevet til de beregnede værdier som skrevet på billedet, og forventeligt med den rørføring.
Ventilationskravet ligger på ca. 220 m³/h udsugning og 130 m³/h indblæsning.Efter lidt overvejelser omkring 4 niveauer er jeg kommet frem til:

1: ferie = halv normal
2: normal = 130 m³/h ind og ud (jeg vil tro, at der i de fleste af døgnets timer ikke er behov for yderligere ventilation)
3: behovsstyret = 220 m³/h ind og ud (fugtstyring, der skruer op til de anbefalede værdier)
4: maks = 300 m³/h ind og ud (maksimal udsugningsmulighed).

I forhold til emhætten er det blevet et undersøgelseskapitel for sig. Emhætten kan suge fx 400 m³/h, hvilket langt overstiger ventilationsanlægget. Og når anlægget stadig skal køre og fungere i de normale "våde" rum, så skal man finde på noget:

1: Emhætten giver triggersignal til ventilationsaggregatet, som skruer op til f.eks. maks, og så kæmper emhætte/udsugning med de 300 m³/h, der indblæses.
2: Emhætte trigger åbner ovenlysvindue på klem, men jeg frygter, at det bare vil føles som træk om vinteren.
3: "Make-up air"-kanal ved komfuret. En ekstra, selvstændig luftkanal, som går fra tag til komfur (jeg forestiller mig to riste på begge sider af komfuret, nede i bordhøjde) – kræver spjæld, filter og muligvis ventilator, som trigges af emhættens start (man kan lave service adgang til dette fra walk in closet).

Umiddelbart foretrækker jeg løsning 3, da den tilfører luft direkte ved komfuret og kan hjælpe med at skabe træk den rigtige vej. Markeret med blå cirkel på tegningen - lodret ventilationsskakt. 

Er der andre løsninger til emhætteproblematikken?

@GSH – hvad betyder "gulv/boligareal"?

MvhKim

Annonce
Dit brutto boligareal er, alt andet lige, 13,2x15 = 198 m2 * 0,3L/s * 3600 = 213,8 m3/h mindre end 216 m3/h
216m3/h = køkken 72 m3/h+ 2 * toilet/bad a 54 m//h + bryggers 36 m3/h.
Dit dimensionsgrundlag er derfor 216 m3/h.

Du bør beregne givet luft flow på given rørstreng. 216 m3/H for Rør ø160 = 2,99m/s større end max 2,5 m/s.

Du bør starte med Ø200 rør fra anlægget (1,91m/s) og løbende gå ned i lufthastighed, aldrig op i hastighed igen.
Vedhæfter pdf fil af princippet med Exzel regneark, hvor given rørstrengs lufthastigheder er beregnet for given rørstørrelse.
Din tegning med rørføringen er desværre lidt utydeligt.

Typisk med en emhætte på 400m3/h, alle i huset må ikke kunne lugte hvad der serveres til middag, men hele nabolaget må godt  

Kan se at der er et misforhold i din indblæsning, grøn kun = 124,4 m3/h, i forhold på din udsugning på rød ca. 220m3/h!?
@emhætteproblematikken :)

Spændende overvejelser, nummer 3 ville være et sejt setup!

Når jeg kører emhætten på fuld skrue så suges der vakuum i hele huset som man kan mærke når man åbner en yderdør. Syntes ikke jeg kan se nogen forskel i effekten af emhætten hvis jeg fx. åbner havedøren i køkkenet og dermed udligner trykket. 

Jeg laver tit fond og der kører emhætten 12-24 timer så jeg kiggede på at koble emhætten ind i ventilationssystemet så jeg kunne genindvinde lidt af varmen. men det blev dyrt og kompliceret og jeg kunne ikke gennemskue konsekvenser af fedt i rørene og om genindvindingssystemet ville kunne suge nok.

Please del hvad end du når frem til!

Mads
Jeg kan godt se, at billedet fremstår lidt uklart, og at selve aggregatet ikke er markeret.Der er to spørgsmål:
  1. Aggregatets til- og afgangsstudse er 160 mm. Betyder det, at 160 mm er den maksimale dimension, når der ikke må øges i rørstørrelse efterfølgende?
  2. Lige efter aggregatet skal kanalerne fordeles i to retninger:
    • 125 mm til bryggers og vindfang
    • 160 mm til to badeværelser og køkken
Jeg har forsøgt at forstørre billedet en smule og markeret aggregatet med orange. :)
Er der nogen, der har erfaring med at øge luftmængden til emhætten?
  1. Aggregatets til- og afgangsstudse er 160 mm. Betyder det, at 160 mm er den maksimale dimension, når der ikke må øges i rørstørrelse efterfølgende?
Som jeg skriver start med ø200 fra anlægget, ved brug af f.eks. Lindab RCLU 200 100.
Bemærk hastighed og rørstørrelse er 2 forskellige ting.
Gå op i i hastighed er ikke det samme som at gå op i rørstørrelse.
Som tidligere skrevet beregn løbende dine hastigheder i givne rørstørrelse, ved noget så simplet som brug af f.eks. Excel regneark.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis