Planlægning af mekanisk ventilation - nybyg parcelhus

Vi er kommet til processen om at planlægge ventilationsanlægget i et nybyggeri. Vi har fået et spærtilbud med IBjælker, og der kan fabrikken kan forskære huller i bjælkerne til ventilationen (og forstærkes hvor det er nødvendigt.). 

Kan man planlægge et ventilationsanlæg selv (måske med lidt vejledning herfra), eller er det bedre at lade en virksomhed komme til? 

Mvh
Kim
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at foregribe GSH: læs guiden. Læs den så igen. Og så lige en tredje gang. For det er guld værd.

Firmaer konkurrerer på prisen. Dvs de cutter der, hvor det er trælst. Eks dimensioner, lyddæmpernes kvalitet und so wieder.

I nybyg havde jeg overvejet aggregatet nede i huset og kombineret med vvb. Ikke at jeg er ekspert. Det virker blot enklere og super fancy (aldrig gå ned på udstyr 😁)
Ps. Tænk aircon ind i det hele. ​
Tak - det tog lidt søgen at finde ud af hvad GSH og guiden var :D
https://www.lav-det-selv.dk/artikler/id/131/s/guide-til-ventilation-med-varmegenvinding-i-bolig

Gode inputs i forhold til ventilation og vvb kombineret, jeg var ikke klar over det var en mulighed. Jeg overvejer også en luft/væske monoblock med vvb istedet for den lokale fjernvarme, så det kunne være fint hvis alle elementer fungerer sammen. 

Det jeg stadig mangler i forhold til ventilation, er know-how og best practice i forhold til rørføring. Når jeg ser billeder på nettet, virker det til at flere laver indblæsning i en side af huset, og udsugning i den anden (så vidt muligt). ​Jeg kan godt se ideen i forhold til kun at have et føderør i hver retning. ​Men hvis jeg skulle rørføre ​vores skitse, så ​blev det nok hurtigt til flere arme. Her tænker jeg lidt erfaring ​måske kunne være godt. 

Tanker?

Og tænk eftervarmeflade ind. Det giver en mere stabil temperatur indover forårs/efterår end gulvvarmen og udsætter tidspunktet hvor vi er nød til at tænde for gulvvarmen.

Sørg også for at der er by-pass så luften kan ledes udenom varmeveksleren. (det kan godt være det er standard i dag...)

Og hvis anlægget placeres i uisoleret rum, så skal kondensafløbet sikres mod frost.

Jeg eftermonterede selv vores anlæg i et nyere hus. Derfor kom rørene ikke ned i isoleringen som du har mulighed for men jeg måtte selv isolere dem, møgarbejde :)

Jeg fik hjælp til fire ting:
1: dimensionering og rørføring. Jeg husker at vi blot sendte en plantegning til Nilan som så placerede sug/blæs på tegningen og angav dimensioner af rør og ventiler. Den specifikke rørføring var så op til os.
2: "kodning" af styringen
3: indregulering af ventiler i de enkelte rum
4: VVS'er til at føre fjernvarmen op på loftet til eftervarmefladen

Jeg ville ikke tøve med at gøre det igen selv, og der er god hjælp herinde hos eksperterne (som jeg absolut ikke regner mig selv iblandt  )

Mads
Lige et hurtigt indspark og spørgsmål.
Mig bekendt er det kun Nilan anlæg der har indbygget eftervarmeflade, f.eks. har Genvex anlæg ikke.
Hvordan kommer din tagkonstruktion til at se ud, evt. med skitse?
Altid indblæsning i "tørre rum" og udsugning fra "våde rum"
Alt andet lige er "walk inn" et tørt rum.
Vil du have ventilationsanlægget på loftet eller i bryggeres?

@ Mads: "kan koen ikke komme til tyren må tyren komme til koen"  
Forstået på den måde. Ventilationsrørene var ikke kommet til isoleringen så må isoleringen komme til rørene.
I mit tilfælde lagde jeg bare mere isolering på hele loftet så rørene kom ned i isoleringen.
Annonce
Jeg installerede det også selv i et ældre hus. Jeg ville have lavet følgende om (udover at læst guiden bedre):

- større ventiler (bilder mig ind at det giver mindre ventilstøj)
- en bedre fugtstyring så der ikke bliver for tørt om vinteren.
- aggregatet indenfor i bryggers hvis pladsen var til et rigtigt teknikrum (så er det enklere at skifte filtre og frostsikring er noget enklere).
- kortest mulige rørføringer for ind-luft på loftet (pga varmen).

På positivsiden er et bedre indeklima, bedre fordeling af varmen fra vores pilleovn, bedre forbrænding i pilleovn mærkeligt nok og mærkbart færre gener fra pollen og udelugt. 
Jeg monterede selv varmekabel på afløbet og satte et access point på loftet så Genvexen virkede på mobilen. Til gengæld var min væg skærm sit eget liv.

Nå ja, måske jeg ville ønske jeg havde et mekanisk spjæld af en art så jeg kunne droppe udsugning om sommeren fra køkken-alrum, hvor Velux vinduerne står åbne uafbrudt fra maj-september 

GSH skrev den 03-09-2025 16:56:04

Mig bekendt er det kun Nilan anlæg der har indbygget eftervarmeflade, f.eks. har Genvex anlæg ikke.
 - Det bliver ensidet hældning, og muligvis med IBjælker som spær. Det er så muligt at skære mindre huller selv løbende, og større huller kan laves fra fabrikken med forstærkning. Det er derfor rørføringentil ventilation egentlig bliver aktuelt nu. 
Rørerne kommer til at ligge med 15 cm indlæst isolering over / under sig. 

så forstået på den måde, at hvis man bare laver ind / udsugning efter den deling, er det så mindre betydning hvor rummene er placeret i forhold til hinanden? Jeg tænker hvis der er flere indblæsningsrum i træk, så skal luften fra det bagerste rum igennnem de andre før det skiftes. Alternativ kunne man jo overveje at lave det bagerste til udsugning. Jeg spørger nok om det er en regel, eller tommelfingerregel :)

Det bliver i et teknikskab i byggerset. 

Mvh
Kim
kimb skrev den 04-09-2025 20:36:18

GSH skrev den 03-09-2025 16:56:04

- Det bliver ensidet hældning, og muligvis med IBjælker som spær. Det er så muligt at skære mindre huller selv løbende, og større huller kan laves fra fabrikken med forstærkning. Det er derfor rørføringentil ventilation egentlig bliver aktuelt nu.
Rørerne kommer til at ligge med 15 cm indlæst isolering over / under sig.

så forstået på den måde, at hvis man bare laver ind / udsugning efter den deling, er det så mindre betydning hvor rummene er placeret i forhold til hinanden? Jeg tænker hvis der er flere indblæsningsrum i træk, så skal luften fra det bagerste rum igennnem de andre før det skiftes. Alternativ kunne man jo overveje at lave det bagerste til udsugning. Jeg spørger nok om det er en regel, eller tommelfingerregel :)

Det bliver i et teknikskab i byggerset.

Mvh
Kim

Rumme efter hinanden kobles på en streng som de afgrenes fra. Er der mange rum på en streng kan man jo være nødt til at gå op i dimension. 

Jeg ved dog ikke, om eks tætsluttende døre forandrer dette så der skal ind og ud i samme rum 
Normalt bevæger luften sig under dørene, med luftanstand under dørene på ca 1-2 cm alt afhængig af luftmængden for given dør, således at lufthastigheden er moderat, nede omkring 1,5 m/s.
Alt andet lige vil dimensioneringen være som følgende :
2 x bad = 2 x 54m3/h = 108 m3/h
Køkken 72 m3/h
Bryggers = 36 m3/h
Ialt 216 m3/h.
Dog med forbehold for luftskifte pr. m2 gulvareal.
Hvad er dit gulv/boligareal?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis