Elektriker- få strøm til kværn = 16 amp

Vi skal have en elektriker til at skaffe os strøm med 16 Amp til den nye kværn.
For nogen tid siden skiftede vi selv en  10 amp sikring til en 16 amp. Sikring.
Den nye kværn kunne køre på det, men stoppede pludselig.
Er det et større arbejde at få lavet om til 16 amp.?
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
Vi skal have en elektriker til at skaffe os strøm... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker det er en asykronmotor, og de bruger betydeligt mere strøm ved underspænding..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tror ikke at det er en asynkronmotor. Det ser man sjældent i den type transportabelt udstyr.  
Vi har tidligere kørt med en VIKING KVÆRN med samme specifikationer fra en stikkontakt i stuen….. før vi skiftede fra 10-13 amp sikring. Det gik godt i lang tid indtil kværnen trængte til udskiftning i år.
At lægge et kabel op til Baghaven er ingen option, rødder fra træer, hække og buske.
Elektrikeren vil etablere 16 amp fra det sted jeg har markeret med blå. (sauna) . selve stikkontakten på tavlen ved rød markering.
Ikke umiddelbart den løsning  der er smartest, men den nemmeste (for elektrikeren og den billigste for os. ) Argumentet er at der så kun er kværnen der trækker strøm.
Ingeborg
Ps. Hvordan ville en campingplads løsning være?

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 28-08-2025 10:10:36

Ifølge elektrikeren er stikket på kompostkværnen dobbeltsikret og så godt som muligt.
Jeg har tidligere købt beskyttelseskapper til elstiksamlinger. Noget bras, idet de er for små og slet ikke kan lukkes . Findes der bedre, som dur til de stik jeg nu skal have til 2,5 ledninger.
Jeg har stor respekt for alt med el.
Ingeborg

Elektrikeren mener sikkert at kværnen er dobbeltisoleret og derfor ikke behøver jordforbindelse. 

Jeg bliver nødt til at spørge, om I bruger kompostkværnen, når det regner, og om I ruller forlængeren sammen efter brug, eller om den ligger på jorden til næste gang, kværnen skal bruges? Hvis I ikke bruger kværnen i regnvejr og ruller forlængeren sammen efter brug, behøver I ikke en beskyttelseskappe.

fase
GodeVen skrev den 28-08-2025 12:34:17

Jeg tror ikke at det er en asynkronmotor. Det ser man sjældent i den type transportabelt udstyr.  

Kunne ikke finde trådstarterens model, men denne her fra Stihl har en kondesator, så helt sikkert en asykronmotor.

Annonce
Du kan se et CEE-stik ved at søge “cee vægstikdåse 230 volt”.
Er det et “dansk” 3-benet jordstik på kompostkværnen?

Søren O
Forlænger og stikprop kan beskyttes rigtig godt for regnvejr ved at sætte det på en lille pind med en snor og så en spand hen over. En flise eller sten oven på spanden kan hindre at den flyver væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak. Det er sådan vi gør nu. Her er billede af den mærkat, der sidder på kværnen.

Når lysten driver værket
@ S. Fabrin
Vi kværner ofte flere dage i træk og har lad ledningen ligge med samlestedet liggende på en havebænk og med spand over i tilfælde af regn. Når vi skal kværne flere dage i træk ercdet besværligt med den lange ledning som må lægges sådan at den ikke kommer i karambolage med plænerobotten.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Hvis du gerne vil have ledningen i et stykke, kan du bruge en slangevogn til vandslanger, til at rulle ledningen op på.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis