Elektriker- få strøm til kværn = 16 amp

Vi skal have en elektriker til at skaffe os strøm med 16 Amp til den nye kværn.
For nogen tid siden skiftede vi selv en  10 amp sikring til en 16 amp. Sikring.
Den nye kværn kunne køre på det, men stoppede pludselig.
Er det et større arbejde at få lavet om til 16 amp.?
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
Vi skal have en elektriker til at skaffe os strøm... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du nøjes med en kortere forlængerledning nu hvor du har fået sat et nyt stik op ?
Så kunne denne her være et bud den er 25 meter og med 3x2.5mm2 ledninger, men ved ikke om det er den type stil du skal bruge??  ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Elmand@
Er vi ikke enige om at det skal være et (mindst) 3 x 2,5 mm2 gummikabel for at begrænse spændingsfaldet? 

Søren O
Søren O skrev den 27-08-2025 20:16:07

Elmand@
Er vi ikke enige om at det skal være et (mindst) 3 x 2,5 mm2 gummikabel for at begrænse spændingsfaldet? 

2,5 mm2 ledning har selvfølgelig et mindre spændingsfald end 1,5 mm2 ved samme længde. Den omtalte flishugger bruger omkring 11A, så en forlænger med 1,5mm2 ledning må i dette tilfælde være nok. Spændingsfaldet er ved brug af 2,5 mm2 er 60% af spændingsfaldet ved 1,5 mm2.

fase
Jeg synes bare ikke det giver mening at ofre ny sikringsgruppe og stikkontakt til 16 amp, og så anvende en 1,5 mm2 forlængerledning. Trådstarter skal have flishuggeren til at køre stabilt.

Søren O
Tak for svaret. Hvilket kabel vil du anbefale? Der er nok 40 m kabel og vi kan ikke flytte kværnstedet, som er i vores lille “kratskov” i baghaven.
Vi har kunnet køre med 13 amp et par dage. Men hvilken betydning har de dimensioner du nævner?
Det bliver et tungt kabel, vanskeligt at lægge sammen. En ide til at klare det?
Mit blogindlæg er fra 2006, så der er sket en del tilvækst siden da.
https://strikingeshave.blogspot.com/2006/06/stor-have-meget-affald.html
Elektrikeren laver et 16 amp. Stik på mandag.

Når lysten driver værket
Annonce
Kan dette bruges?
GUMMIKABEL H07RN-F 3G2,5 MM²
Varenr. 42490. Det koster 799 for 50 m hos Harald Nyborg.
Hvis jeg foretrækker at samle 2 kabler a’ 25 m længde? Det er bedre at håndtere for mig, men er det en dårlig ide.?
Nemmere måde at håndtere et så langt kabel?

Når lysten driver værket
Ja det er et udmærket kabel. Det mangler bare stik. Jeg ville vælge de rød/grønne slagfaste stik, men kan ikke lige finde hunstikket.
Alternativt kunne i købe 2 af de kabler som Jens foreslår. De bruges normalt til campingvogne. I stedet for en almindelig stikkontakt kan i få opsat et CE-stik (som på en campingplads). Det er et bedre (og billigere) stik end en almindelig stikkontakt. Stikket på kompostkværnen skal så udskiftes til et CE stik for mest optimale løsning. Der kan også bruges en adapter mellem de 2 stiktyper.
For at reducere spændingsfaldet kan i (senere) afkorte det ene kabel hvis det bliver nødvendigt. Spørg evt. elektrikkeren.

Søren O
Ifølge elektrikeren er stikket på kompostkværnen dobbeltsikret og så godt som muligt.
Jeg har tidligere købt beskyttelseskapper til elstiksamlinger. Noget bras, idet de er for små og slet ikke kan lukkes . Findes der bedre, som dur til de stik jeg nu skal have til 2,5 ledninger.
Jeg har stor respekt for alt med el.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Hvis det kun er midlertidig kan en plastpose gøre det, hvis man vender åbningen nedad, evt lige binder den fast på en ind man banker i jorden.
Men prøv at kik på denne samleboks fra jem og fix LINK

Den idele løsning er at få gravet et godkendt kabel med, og få en kontakt sat op tæt på. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det er en simpel motor der sidder i kværnen. Hvis forlængerledningen er lang, vil spændingen ved kværnen falde og strømmen vil også falde. En lang forlængerledning kan i dette tilfælde ikke være skyld i at sikringerne springer - tværtimod. Den kan give færre kræfter til kværnen, så der er større risiko for at den sætter dig fast.

For at strømmen til motoren kan stige med lavere spænding, skal der være en form for elektronisk styring der kompenserer for lavere spænding fx en moderne frekvensomformer eller et servo-drev.

Så bemærkningerne om at en bedre forlængerledning kan mindske risikoen for at sikringerne springer, vil jeg mene er forkerte. 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis