Jeg er alternativ, det kan jeg ikke løbe eller gå fra.

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?
Jeg er igangsat med at brække betongulv op.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 13-08-2025 16:35:31

Mit lette gulv i køkken er ca. 12 kvm, og det grænser op til ( køkken alrum) et kælder loft som består af bjælkelag med brædder på.
Det har ligget i ca.5 år og bærer som beskrevet køkken elementer med alt hvad det indebærer. 

Ville du turde at lave et på 60m2 med en spånplade over?

Hvorfor ikke 2 stk 22 mm spånplader  der er skruet sammen. Hvis der skulle være lidt skævhed, som du selv nævner tidl, at de ikke har den tykkelse som der var angivet?- eller var de forskellige tykkelser?
ev elmand skrev den 13-08-2025 16:35:31

Mit lette gulv i køkken er ca. 12 kvm, og det grænser op til ( køkken alrum) et kælder loft som består af bjælkelag med brædder på.
Det har ligget i ca.5 år og bærer som beskrevet køkken elementer med alt hvad det indebærer. 

Samtidig tænker jeg at din opvaskemaskine vejer en 50 kg med vand og service osv?

Jeg kan jo på mit gulv få en belastning som 600 kg på en 1,5 m2, ved 7 personer der af en eller anden grund kommer til at stå så tæt, eller en tung sofa der vejer en 60 kg plus 4 personer gir måske 350kg, måske over en aften? Et tungt spisebord med gryder, pander og pottersamt 8 mennesker omkring, så en 700 kg på 4 m2. Ville det ku bærer det?

Ellers må man jo indføre corona restriktionerne igen, med at holde afstand, så belastningen blir delt ud 😁
Det er jo ikke bare opvaskemaskinen. Der er jo også skabe ved siden af hvor alt porcelænet, og potter og pander står inden de skal hen på bordet. 
Når du regner skal du lige have definitioner med. S80 Sundolit betyder at det kan bære 80 kN / kvm  
og 1 kN = 101,9716005 Kg Så det er altså 8000 kg/kvm. for kortvarig last og det halve ved langvarig last. 
Jeg kender ikke lige " nedbøjning" men din sofa med flere mennesker eller bordet fuld af rødvin har jo tal som er langt under dette, når man samtidig anbefaler S250 til flydende gulv. 
Det var ikke gulvspån som havde forskellig tykkelse, men Sundolite. Det skulle passe præcis til resten af gulvet i køkken/alrum. Oprettelse skete ved at lægge masonite under gulvspån. 
Jeg mener ikke at 2 lag gulvspån hjælper noget videre, også når der i forvejen er sporplader med i tykkelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lad det blive i skabene, så slipper du for det skal vaskes op ;)

Ja, det er en høj belastning det kan tåle.

Jeg er stadig stor modstander af de varmeslanger der skal så langt ned!!

jeg tror efterhånden jeg bare får lavet et traditionelt.

Nordic klimaplader, har nogle isoleringsplader med spor til slanger, så kommer slangerne da op til gulvet?
ev elmand skrev den 13-08-2025 23:31:10

Det er jo ikke bare opvaskemaskinen. Der er jo også skabe ved siden af hvor alt porcelænet, og potter og pander står inden de skal hen på bordet. 
Når du regner skal du lige have definitioner med. S80 Sundolit betyder at det kan bære 80 kN / kvm  
og 1 kN = 101,9716005 Kg Så det er altså 8000 kg/kvm. for kortvarig last og det halve ved langvarig last. 
Jeg kender ikke lige " nedbøjning" men din sofa med flere mennesker eller bordet fuld af rødvin har jo tal som er langt under dette, når man samtidig anbefaler S250 til flydende gulv. 
Det var ikke gulvspån som havde forskellig tykkelse, men Sundolite. Det skulle passe præcis til resten af gulvet i køkken/alrum. Oprettelse skete ved at lægge masonite under gulvspån. 
Jeg mener ikke at 2 lag gulvspån hjælper noget videre, også når der i forvejen er sporplader med i tykkelsen. 

Fandt en gammel tråd, med 2 lag, ifølge træfakta?

Kravet om evt supplerende pladelag til stabilisering har hele tiden været der, nødvendigheden afgøres af dit slutgulv, og det er for at imødekomme problematikken vedr punktlast. Men tag nu lige og bestil arket hjem og læs lidt på det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis