Jeg er alternativ, det kan jeg ikke løbe eller gå fra.

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?
Jeg er igangsat med at brække betongulv op.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kun jo være den løsning I alle kommer til at bruge fremover når jeg får det afprøvet 😀

Jeg tænkte bare at når der kom en 150 mm esp under regler der bærer gulvet ville regler komme til at ligge tørt og varmt? 

Det kun jo være den løsning I alle kommer til at bruge fremover når jeg får det afprøvet 😀

I så fald synes jeg du skal tage fat i Træbranchens Fællesråd og få dem til at lave det som en konstruktionsvejledning😜

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Mit køkkengulv knirker ikke. Gulvvarme rørene knirker heller ikke, som de f.eks. gør i mit badeværelse på 1. sal. Der er der kortvarig knirken lige når termostat kalder på varme. ( længde udvidelse af rørene)
Det reducerer jeg ved at skrue ned for fremløbs temperatur på gulvvarme så der stort set altid er åben for gennemstrømning.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-08-2025 12:55:32

Mit køkkengulv knirker ikke. Gulvvarme rørene knirker heller ikke, som de f.eks. gør i mit badeværelse på 1. sal. Der er der kortvarig knirken lige når termostat kalder på varme. ( længde udvidelse af rørene)
Det reducerer jeg ved at skrue ned for fremløbs temperatur på gulvvarme så der stort set altid er åben for gennemstrømning.  

Har du blot komprimeret sand i vater under EPSen? Lyder da noget enklere, hurtigere og billigere end eps med beton ovenpå. 

Det ​er netop et let (betonfrit)terrændæk🙂

Annonce
Har du prøvet at lave sådan et let terrængulv, Lyhne1?

Jeg har bare læst flere her bla.  der har haft dårlig erfaring med det, ander der måtte lave det om, fordi det gav sig og knirkede.

Og jeg er også stor fan af at ha noget at skrue i, om ikke andet fast i 😁
Det er blot komprimeret sand i bunden. Eller rettere sagt der er stort set ikke gravet mere ud end netop nødvendig. Så der er blot nogle få cm afretnings sand. 
Der er sandelig "noget at skrue i" Nemlig den plade af gulvspån der ligger øverst. Problemet var at få den helt korrekte højde. EPS pladerne var ikke præcis det mål som de var stemplet med, så jeg måtte fylde ud med et lag masonite plader imellem EPS og gulvspånplader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor stort et rum, turde du at lægge et let gulv i? Min største frygt ved sådan et let gulv, er at jeg ikke får banket sandet ensartet steder, så det risikere at synke lidt et sted.

Jeg har læst nogle gange, at vi er ved at løbe tør for grus, så jeg forstår ikke at der ikke gøres mere i alternativer til betongulv?
Ja, jeg har lagt et. Det gik fint, og er super glad for den hurtigregulernede gulvvarme 🙂
Det var små 18kvm. Der er lidt knirken, men om det skyldes dårlig afretning, eller at jeg brugte Berry alloc, som senere har fået skældud for at knirke i endesamlingerne, ved jeg ikke, det er ikke så voldsomt.. eg er enig i tanken om at begrænse betonforbruget..

Jeg forsøgte at finde håndværkere, der ville hjælpe med at opbygge det i resten af huset, men endte med at droppe det, og bruge pengene på at renovere en hel masse andet på huset, og købe nogle gode sutsko🤣

Gør det selv billigst skrev den 10-08-2025 09:18:15

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?

Ja – det du beskriver kan lade sig gøre, og det er en lovende løsning, især hvis det udføres omhyggeligt. Det kræver lidt omtanke i forhold til trykfordeling, fugt og fastgørelse, men det er bestemt muligt og bæredygtigt.

https://www.oyostepper.de/category-16-b0-Schrittmotor-Treiber.html
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis