Jeg er alternativ, det kan jeg ikke løbe eller gå fra.

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skulle stå en del om emnet i “TræFakta 12”.
Prøv evt. “sundolitt.dk”

Søren O
Det er for mig lidt uforstående måde at gøre det på, set i forhold til hvordan "flydende"/let gulv normalt opbygges.

Givne Fabrikanter for gulvisolering har beskrivelse, på deres hjemmesider, om hvordan "flydende"/let gulv bør opbygges, incl. radonsikring mv. for at overholde gældende lovkrav.
Der er også Tråde her på LDS hvordan det bør gøres.
Jeg har læst om andre lette gulve, men der skriver de at man skal ligge esp250 over hele gulvet. Det blir møgdyrt at lægge det ud over det hele.
Det du vil lave er et svømmende gulv med gulv på strør ovenpå. Det sidste er ikke nødvendigt. Jeg forstår ikke "3 rækker" Hvis du mener 3 lag så er jeg med på den igen. 
Du kan nøjes med trykfast ESP og så 22 mm gulvspån ovenpå. Herover sporplader, varmfordelingsplader og gulv. 
Jeg har laver mit køkken lidt altenativ.
450 mm ESP som jeg har fræset spor ud i så varmefordelings plader ligger direkte oven i isolering. Derover gulvspån og linolium gulv.
Det bærer køkken, med opvasker køleskab osv. uden det mindste problem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hvis gulvet er 6 x 5 meter. Vil jeg lægge 3 rækker esp250 på de 6 meter, derefter en træplade ovenpå esp250 hvor jeg kan fastgøre reglen i, de bliver så 5 meter og hviler på de 3 esp250 der ligger med en afstand på 250 cm Ca. Imellem de  rækker vil jeg lægge esp80, imellem reglerne vil jeg komme glas eller mineraluld og ovenpå xfiner.

Det er groft ridset op, uden dampspærre,gulvslager osv, men for at hører om det 3 rækker esp250 med træplade over.
Som jeg læser det, vil du spare penge på isoleringen, ved at erstatte dele af det dyrere s250, men et billigere alternativ. Du vil så benytte s250 som understøttende? Og der hvor det ikke er trykfast, ligge en blødere isolering? 

Kan det virke? Tjah, måske.. er det efterprøvet, næh.. 

Vedr. Træfakta12, så kan den lånes på biblioteket, eller købes for en hundredelap.. så mon ikke det er godt givet ud, projektets samlede økonomi taget i betragtning? Også set i lyset af det arbejder der er med at tage gulvet op igen, hvis det nu konstrueres forkert.. 🙂

Edit, vi skrev vist samtidig:
Nu forstår jeg slet ikke funktionen med det nederste lag isolering? 
Den konstruktion kan jeg slet ikke få til at give mening..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vedhæfter træfakta 12, side 4, som viser given opbygning.
Hele Træfakta 12 kan købes eller lånes på biblioteket.
Du skriver møgdyrt, i forhold til hvad, f.eks. på kort eller lang sigt.
Pas nu på at du ikke sparer på "femøren" så "kronen" ryger fløjten.
Lyhne1 måske jeg forvirrede dig med mit sidste skriv 😃 men det du skrev først i dit skriv var rigtig forstået af dig. De esp250 er for at bære regler der går på tværs, og det bløde isolering imellem er rigtigt nok for at spare på den dyre esp250. Glas eller mineraluld er for at det ikke kommer til at knirke ved brug af esp. Og reglerne er for at der er noget at skrue i, contra Ole elmands køkkengulvet. Jeg har læst nogle herinde der har skrevet at det knirker under, når det er et let terrængulv. 
Så forstår jeg.. 
Jeg er skeptisk overfor konstruktionen.. du indbygget pludselig organisk materiale, hvor det ikke hører hjemme, en af idéerne med et gulv udelukkende af eps et at det ikke er organisk materiale, der kan rådne. 
Jeg ​forstår ikke hvad reglarne skal, og hvorfor du ønsker at kombinere ​svømmende ​gulv med strøgulv.

Jeg ville vælge en afprøvet løsning, i stedet.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis