Jeg er alternativ, det kan jeg ikke løbe eller gå fra.

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?
Jeg er igangsat med at brække betongulv op.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 11-08-2025 05:41:56

Ja, jeg har lagt et. Det gik fint, og er super glad for den hurtigregulernede gulvvarme 🙂
Det var små 18kvm. Der er lidt knirken, men om det skyldes dårlig afretning, eller at jeg brugte Berry alloc, som senere har fået skældud for at knirke i endesamlingerne, ved jeg ikke, det er ikke så voldsomt.. eg er enig i tanken om at begrænse betonforbruget..

Jeg forsøgte at finde håndværkere, der ville hjælpe med at opbygge det i resten af huset, men endte med at droppe det, og bruge pengene på at renovere en hel masse andet på huset, og købe nogle gode sutsko🤣

Sut og sutsko er også nogle vigtige ting i livet 😁

Ja kan godt huske du søgte på nogen herinde der kun lave det. 

Men ja og lige præcis det med at varmeslangerne ligger helt deroppe er jeg også vild med. På et traditionelt betongulv ligger de jo nærmest 10 cm under, KU være sjovt at se en måling på et let contra et traditionelt betongulv. Men lidt surt med knirkenlyd,  jeg tænkte da jeg overvejede at lave et, om man kunne pakke flamingoen ind i noget gulvpap ukrudtsdug eller lignende, der måske kunne tage knirkelyden. ​

Du er den eneste der har været positiv overfor mine rabiate ideer herinde, så tak for det 👍🏿 

Hvordan mener du, det skulle opbygget? Og hvad tænker du med fugt og fastgørelse?

Min ide var til begynde med var, noget beton de 3 rækker ku lægge på, samme størrelse som esp250, altså 60 cm bred x længden af gulvet. En række ude ved hver væg, og en række i midten. Men ved ikke lige hvor tyk betonunderlag det skulle være?

Ovenpå esp250 (som jeg tænkte skulle være 20 cm høj) ville jeg lægge radonspæren og derefter en 22 mm xfiner jeg ku skrue regler fast i.  det manglende flamingo imellem rækkerne af eps250 ville jeg så "bare" lægge en flamingo styrke 60. Imellem reglerne ville jeg fylde op med en god isolering i lampda 34. Og på toppen en 22 mm spånplader med plads til varmeslanger.
hans22 skrev den 11-08-2025 08:18:06

Gør det selv billigst skrev den 10-08-2025 09:18:15

Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷‍♂️

Så her kommer en alternativ mere. 

• Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.

Håber det er forståeligt?

Ja – det du beskriver kan lade sig gøre, og det er en lovende løsning, især hvis det udføres omhyggeligt. Det kræver lidt omtanke i forhold til trykfordeling, fugt og fastgørelse, men det er bestemt muligt og bæredygtigt.

Hej Hans.

Troede jeg havde sendt flg til dig, men det blev det vist ikke alligevel. Så du får det lige, og måske igen.

‐---‐------------------

Du er den eneste der har været positiv overfor mine rabiate ideer herinde, så tak for det 👍🏿 

Hvordan mener du, det skulle opbygget? Og hvad tænker du med fugt og fastgørelse?

Min ide var til begynde med var, noget beton de 3 rækker ku lægge på, samme størrelse som esp250, altså 60 cm bred x længden af gulvet. En række ude ved hver væg, og en række i midten. Men ved ikke lige hvor tyk betonunderlag det skulle være?

Ovenpå esp250 (som jeg tænkte skulle være 20 cm høj) ville jeg lægge radonspæren og derefter en 22 mm xfiner jeg ku skrue regler fast i.  det manglende flamingo imellem rækkerne af eps250 ville jeg så "bare" lægge en flamingo styrke 60. Imellem reglerne ville jeg fylde op med en god isolering i lampda 34. Og på toppen en 22 mm spånplader med plads til varmeslanger.
Den beton under har ingen relevans. Det er helt ud ligeså godt at afrette sandet. 
Andre steder har jeg lagt ukrudts dug over varmeslanger og fordeligs-plader for at undgå knirkelyde fra slanger. 
Jeg har læst andre steder at man skal vælge slanger med iltspærre midt i godstykkelsen, men det har jeg ingen erfaring med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-08-2025 23:30:15

Den beton under har ingen relevans. Det er helt ud ligeså godt at afrette sandet. 
Andre steder har jeg lagt ukrudts dug over varmeslanger og fordeligs-plader for at undgå knirkelyde fra slanger. 
Jeg har læst andre steder at man skal vælge slanger med iltspærre midt i godstykkelsen, men det har jeg ingen erfaring med. 

Betonen under esp250 er ikke nødvendigt, mener du?

Jeg havde jo tidl en ide om at lave en kasse med regler ovenpå en 30 cm esp 80.

Jeg er stadig hook på at lave det store gulv sådan, dog har jeg skiftet reglerne ud med 2 strimlerne xfiner på en 12 cm -der så kommer tilbat stå på højkant og adskiller de 2 lag xfiner og spånplade.

Jeg tænker at hvis der kom noget knirken dernede fra, ville det måske blive taget af mineralulden imellem.

Jeg kan godt lide at varmeslangerne kommer helt op til gulvet, ved et betongulv ligger det jo langt nede.

Hvad ville du være bange for, men sådan en opbygning?
Annonce
Jeg er ikke bange for noget i den opbygning, jeg har bare ikke selv erfaring med det. Når jeg skriver at beton under de bærende esp ikke er nødvendig, så er det fordi sandet bærer lige så meget når det ikke er punkt belastning. 

Du skal nok også have nogle varmefordelingsplader, når gulvvarmen er i en let konstruktion..

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 12-08-2025 22:35:14

Jeg er ikke bange for noget i den opbygning, jeg har bare ikke selv erfaring med det. Når jeg skriver at beton under de bærende esp ikke er nødvendig, så er det fordi sandet bærer lige så meget når det ikke er punkt belastning. 

Nej okay, super.

jeg turde godt at lave et mindre rum, bare med et lag spån. Med den "kasse" tænker jeg, vil kunne modstå evt mindre niveau forskelle/ujævnheder modsat dit med et lag, eller?
-samtidig med at de 10 eller 12 cm isolering I kassen, vil tage et knirkelyde, hvis der skulle være det.

Mit betonen under eps, var bare mere at den forblev lige.

Hvor længe har dit lette gulv ligget? 

Mit lette gulv i køkken er ca. 12 kvm, og det grænser op til ( køkken alrum) et kælder loft som består af bjælkelag med brædder på.
Det har ligget i ca.5 år og bærer som beskrevet køkken elementer med alt hvad det indebærer. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis