hans22 skrev den 11-08-2025 08:18:06
Gør det selv billigst skrev den 10-08-2025 09:18:15
Jeg er igangsat med at brække betongulv op. Tankerne om at spare den dyre beton, samt som de skriver at der snart ikke findes grus mere 🤷♂️
Så her kommer en alternativ mere.
- Kunne man ikke ligge 3 rækker af esp 250 med en fx. 22 mm xfiner plade ovenpå. Disse 3 rækker kunne man så bruge som opklodsning og ligge 145 eller hvad dim der nu skal bruges, så reglen hviler på eps250. Altså på tværs af eps250. Og derefter isolering i mellem.
Håber det er forståeligt?
Ja – det du beskriver kan lade sig gøre, og det er en lovende løsning, især hvis det udføres omhyggeligt. Det kræver lidt omtanke i forhold til trykfordeling, fugt og fastgørelse, men det er bestemt muligt og bæredygtigt.
Hej Hans.
Troede jeg havde sendt flg til dig, men det blev det vist ikke alligevel. Så du får det lige, og måske igen.
‐---‐------------------
Du er den eneste der har været positiv overfor mine rabiate ideer herinde, så tak for det 👍🏿
Hvordan mener du, det skulle opbygget? Og hvad tænker du med fugt og fastgørelse?
Min ide var til begynde med var, noget beton de 3 rækker ku lægge på, samme størrelse som esp250, altså 60 cm bred x længden af gulvet. En række ude ved hver væg, og en række i midten. Men ved ikke lige hvor tyk betonunderlag det skulle være?
Ovenpå esp250 (som jeg tænkte skulle være 20 cm høj) ville jeg lægge radonspæren og derefter en 22 mm xfiner jeg ku skrue regler fast i. det manglende flamingo imellem rækkerne af eps250 ville jeg så "bare" lægge en flamingo styrke 60. Imellem reglerne ville jeg fylde op med en god isolering i lampda 34. Og på toppen en 22 mm spånplader med plads til varmeslanger.