Nedrivning af yder væg.

Hejsa,

Jeg er helt med på at vi skal have fat i en ingeniør/byggekontruktør til at lave beregninger, men ville alligevel godt spørge jer om vores plan overhovedet er mulig. Vi overtager et hus senere på året, hvor vi påtænker at bygge en tilbygning. I den forbindelse skal vi rive en bærende ydervæg ned på cirka 6 meter. Da vi ikke ønsker at der skal stå støtte stolper nede i rummet, så håber vi at vi kan lave en løsning hvor det går i et spænd.

Hvilke løsninger er der? Ved man kan lægge en limtræs bjælke, men er bange for at man går og støder hovedet ind i den.
Vi har det fint med at lade noget væg blive stående i hver side for at få bedre støtte.

Der er ingen første sal. og taget er eternit.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af den nuværende kontruktion.

På forhånd tak.

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan forventer du at taget til tilbygningen skal være?
Såfremt tilbygningen er med rejsning ville det være oplagt at få lavet et forstærket "gitterspær" som kan bære de eksisterende spær, over de 6 meter. Derved undgår du så en "godyl" dyr limtræsbjælke.
I princippet kunne Limtræsbjælken også ligge over de eksisterende spær, dog ville et forstærket gitterspær være langt at foretrække.
Med et forstærket gitterspær undgår du også, alt andet lige, en dyr ingeniør/bygningskonstruktør, da fabrikken af gitterspæret, i samme ombæring, laver beregningen samt nødvendig dokumentation.
Om gitterspæret skal bære 6 eller f.eks. 7-8 meter betyder ikke det store.
GSH skrev den 02-05-2025 08:58:00

Hvordan forventer du at taget til tilbygningen skal være?
Såfremt tilbygningen er med rejsning ville det være oplagt at få lavet et forstærket "gitterspær" som kan bære de eksisterende spær, over de 6 meter. Derved undgår du så en "godyl" dyr limtræsbjælke.
I princippet kunne Limtræsbjælken også ligge over de eksisterende spær, dog ville et forstærket gitterspær være langt at foretrække.
Med et forstærket gitterspær undgår du også, alt andet lige, en dyr ingeniør/bygningskonstruktør, da fabrikken af gitterspæret, i samme ombæring, laver beregningen samt nødvendig dokumentation.
Om gitterspæret skal bære 6 eller f.eks. 7-8 meter betyder ikke det store.

Tak for svar!

Jeg havde egentlig forestillet mig et fladt tag med tagpap, både for at holde udgifter nede, men også fordi det måske ville se "fjollet" ud at have rejsning på? Tilbygningen ville gå ud som en vinkel og "kun" 3,5 meter ud, og de 6 meter bred.

Kan du forklare mere om det forstærket gitterspær? Evt noget visuelt? :)

"I princippet kunne Limtræsbjælken også ligge over de eksisterende spær" og hvordan ville dette fungere? montere man så spær på undersiden af bjælken?

Der er mange huse med vinkel tilbygning og rejsning.
Om den ene eller anden metode, fladt tag eller rejsning, ser fjollet ud, afhænger af de øjne der ser det.

I min optik ville et fladt tag komme til at ligne et "kolonihavehus".

Du skal være obs på at med fladt tag bliver det flade tag noget højt, pga. de nye isoleringskrav, formentlig isolering på 400-500 mm.
Du undgår ikke at skulle lave overgang op i det eks. tag.

Et forstærket gitterspær er hvor man blot har øget træets dimensionerne, således at bæreevnen øget betydeligt.

Alle fabrikker for gitterspær har standard beregningsprogrammer hvor de blot indtaster givne belastninger, så beregner programmet dimensionerne på det givne træ der skal bruger.
I dit tilfælde skal spær fabrikanten blot have tegning af dit hus samt med mål på hvor de eks. spær ligger.

Om taget er fladt eller med rejsning, skal eks. spær på en eller anden metode fastgøres forsvarligt til den nye bærende konstruktion.

Er dit Eternit tag med eller uden asbest?

Det koster normalt ikke noget at spørge given tømmerhandel eller f.eks. Palsgaard Spær om et tilbud.
Mig bekendt er Palsgaard Spær en af de største fabrikanter af bl.a. gitterspær.
GSH skrev den 02-05-2025 14:14:25

Der er mange huse med vinkel tilbygning og rejsning.
Om den ene eller anden metode, fladt tag eller rejsning, ser fjollet ud, afhænger af de øjne der ser det.

I min optik ville et fladt tag komme til at ligne et "kolonihavehus".

Du skal være obs på at med fladt tag bliver det flade tag noget højt, pga. de nye isoleringskrav, formentlig isolering på 400-500 mm.
Du undgår ikke at skulle lave overgang op i det eks. tag.

Et forstærket gitterspær er hvor man blot har øget træets dimensionerne, således at bæreevnen øget betydeligt.

Alle fabrikker for gitterspær har standard beregningsprogrammer hvor de blot indtaster givne belastninger, så beregner programmet dimensionerne på det givne træ der skal bruger.
I dit tilfælde skal spær fabrikanten blot have tegning af dit hus samt med mål på hvor de eks. spær ligger.

Om taget er fladt eller med rejsning, skal eks. spær på en eller anden metode fastgøres forsvarligt til den nye bærende konstruktion.

Er dit Eternit tag med eller uden asbest?

Det koster normalt ikke noget at spørge given tømmerhandel eller f.eks. Palsgaard Spær om et tilbud.
Mig bekendt er Palsgaard Spær en af de største fabrikanter af bl.a. gitterspær.

Taget er eternit med asbest.

Kan være jeg skal have en tømrer indover, ​kan ikke rigtig forestille mig hvordan de gamle spær bliver monteret ​på de nye gitterspær, ​eller hvordan man i praksis skal gøre det.

De nye isoleringskrav, hvornår gælder de fra?

Der gælder nye isoleringskrav fra 1. juli 2025. Tidligere med U-værdi for tag på 0,1. Nye krav formentlig 0,08.

Fastgørelse af eks. spær til nye forstærket spær eller Limtræ vil typisk ske med Bjælkesko.

Med Asbest tag undgår du ikke Autoriseret personale for dette.
Du bør overveje nyt tag, uden asbest, når du alligevel er i gang, evt. vente med udbygningen til bedre økonomi.
Annonce
GSH skrev den 02-05-2025 19:32:04

Der gælder nye isoleringskrav fra 1. juli 2025. Tidligere med U-værdi for tag på 0,1. Nye krav formentlig 0,08.

Fastgørelse af eks. spær til nye forstærket spær eller Limtræ vil typisk ske med Bjælkesko.

Med Asbest tag undgår du ikke Autoriseret personale for dette.
Du bør overveje nyt tag, uden asbest, når du alligevel er i gang, evt. vente med udbygningen til bedre økonomi.

Takker for svar.

Troede jeg havde læst at de nye isoleringskrav kun var for huse over 150 m2. 
Tænker også jeg ville få autoriserede håndværkere til at klare delen med at "tilslutte" til bygningens tag. Men alt andet vil jeg helst gøre selv. Skal bare lige gøre mig klog på fremgangs måden. Selve tilbygningen er jeg ret fortrøstningsfuld på jeg kan klare 😁 
En mulighed ville vel også være at jern bjælke, for ikke at miste for meget højde. Som jeg kan se på tegningerne er der jo kun omkring 230cm ude ved yder muren. Så en limtræsbjælke ville vel sikkert skulle være 30-40 cm ​høj. Ved ikke hvad en tilsvarende i jern ville være...

Hvis såfremt du vælger jernbjælke ligner det min. størrelse:
IPE 300 eller HEB 220
Helst:
IPE 330 eller HEB 240, pga. minimal ned bøjning.

Ovennævnte forudsat at givne jernbjælke kun bærer eksisterende tag.
Er det B6 eternitplader eller hvad type
Ved faktisk ikke hvilke det er, men vil tro b6. 
Min plan fra starten var et lægge en bjælke der holdte det eksisterende tag og en ny rem til det nye tag, denne rem ​behøver nok ikke være så ​kraftig som den anden, og derefter "koble" mig ind på ​det eksisterende tag. Er dette en mulighed? 
Forslag, find ud af hvad det forskellige koster.
Find ud af hvad isoleringstykkelse der kræves for U-værdi på 0,08, da lavere u-værdi for given isolering medfører lavere tykkelse.
Find ud af hvordan f.eks. faldet på fladt tag skal være og i hvilken retning.
Du skal have min 5 cm luft fra overkant isolering til underkant tag.

Prisen for f.eks. HEB 220 løber let op  på 10.000 kr. hvad nok er væsentlig højere end hvad et forstærket spær koster.

Tak for svar,

Jeg går ud fra at du forslår jeg går med en løsning som denne. Jeg undrer mig bare hvordan man kobler de gamle gitterspær fast på det første nye gitterspær. ( Ved ikke hvordan jeg skal forklare det). Og skal det først gitter spær være det som nu bærer det gamle og nye tag? ​

​DEt lyder ​jo dejligt nemt hvis gitter ​fabrikken kan lave ​alle beregningerne 😁 ( det skal ​dog kunne transporteres til Bornholm, hvilket altid er et problem)

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis