Nedrivning af yder væg.

Hejsa,

Jeg er helt med på at vi skal have fat i en ingeniør/byggekontruktør til at lave beregninger, men ville alligevel godt spørge jer om vores plan overhovedet er mulig. Vi overtager et hus senere på året, hvor vi påtænker at bygge en tilbygning. I den forbindelse skal vi rive en bærende ydervæg ned på cirka 6 meter. Da vi ikke ønsker at der skal stå støtte stolper nede i rummet, så håber vi at vi kan lave en løsning hvor det går i et spænd.

Hvilke løsninger er der? Ved man kan lægge en limtræs bjælke, men er bange for at man går og støder hovedet ind i den.
Vi har det fint med at lade noget væg blive stående i hver side for at få bedre støtte.

Der er ingen første sal. og taget er eternit.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af den nuværende kontruktion.

På forhånd tak.

Hejsa, Jeg er helt med på at vi skal have fat i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vender tilbage med en lille skitse af hvordan gl spær kan fastgøres på forstærkede spær, formentlig senere i morgen.
Inden du beslutter dig bør flere løsninger afklares, da det er på det kostløse niveau 
Kan ikke takke dig nok 😁
Vedhæfter simpel skitse for bjælkesko, samt selve bjælkesko.

Hvis du vælger limtræsbjælke kommer du op i dim. a la 140x600 mm eller 160x566mm
Jernbjælke som tidligere skrevet f.eks. HEB 240 evt. HEB 260.
For begge, limtræ og jernbjælke, bærer de halvdelen af nybygget tag.
Dimensionerne afhænger af hvor meget nedbøjning du vil tillade med tung sne.

Normalt siger man 1/500 del af spændevidden, her = 1,2 cm
I min beregning er der taget udgangspunkt i lidt mindre = 0,8 cm.
Det er slet ikke brudstyrken som sætter dimensionen, det er stivheden/nedbøjningen, på det lange spænd, som giver dimensionerne.
Vil fraråde 2 bjælker, ved siden af hinanden, da de vil arbejde forskelligt i nedbøjningen, og give risiko for utæt tag.

Ved jernbjælke er du nødt til at svejse beslag for fastgørelsen eks. og nye spær.

Nu har du lidt at tænke/sove på 

Du vender bare tilbage hvis du ønsker yderlige input.

1000 tak for input, jeg skitserer lige noget ​i løbet af ugen som jeg godt kunne tænke mig at høre om det er en ok løsning 😁
Der lyder som en god ide.
Kan se på bygningstegningen at der står Eternitskifer, for taget, er det korrekt, evt. med foto.
Annonce
Jeg har prøvet at lave en konceptionel tegning :D (Ikke køn) Men dette er hvad jeg er kommet frem til.
Er ret sikker på vi går med tagpap, da vi nok på sigt lægger dette på hele huset. Og uden rejsning (på tilbygningen).

Limtræs bjælken skal nok være en stor en, men det passer nok også fint med at der så naturligt vil være et fald.
Unghund skrev den 05-05-2025 08:39:20

Jeg har prøvet at lave en konceptionel tegning :D (Ikke køn) Men dette er hvad jeg er kommet frem til.
Er ret sikker på vi går med tagpap, da vi nok på sigt lægger dette på hele huset. Og uden rejsning (på tilbygningen).

Limtræs bjælken skal nok være en stor en, men det passer nok også fint med at der så naturligt vil være et fald.

Du er godt klar over hvor dyrt det er at få fjernet et skiffer eternit tag i asbest efter de nye regler er kommet?

Jeg håber det er indregnet i købsprisen på dit nye hus.

Selvbygger med stort S. 
I hver side skal du have søjler, for limtræsbjælken, som hver kan bære ca. 3500 kg.
Hvad frihøjde regner du med at få under Limtræsbjælken?
God ide med tagpap, for senere på hele huset.
Du bør nok lave en tegning, set fra siden, så du har styr på hvordan overgangen fra eks. tag kan ske, i forhold til frihøjde under Limtræsbjælken.
GSH skrev den 05-05-2025 10:43:50

I hver side skal du have søjler, for limtræsbjælken, som hver kan bære ca. 3500 kg.
Hvad frihøjde regner du med at få under Limtræsbjælken?
God ide med tagpap, for senere på hele huset.
Du bør nok lave en tegning, set fra siden, så du har styr på hvordan overgangen fra eks. tag kan ske, i forhold til frihøjde under Limtræsbjælken.

Ville 2 gange 47x300 sat tæt sammen kunne fungere som søjle? eller skal der mere til?

Når du siger fri højde, så er det fra gulv til underside af limtræsbjælken ikke? :) Der regner jeg med at beholde den nuværende højde som er 232ish, måske lidt lavere hvis det gøres ligesom du illustrerede.  Er der et minimum hvor langt nede på Limtræsbjælken bjælkeskoen må monteres?

Får nok en til at tegne en rigtig tegning når byggetilladelsen skal laves.
Superdiy skrev den 05-05-2025 10:39:23

Unghund skrev den 05-05-2025 08:39:20

Du er godt klar over hvor dyrt det er at få fjernet et skiffer eternit tag i asbest efter de nye regler er kommet?

Jeg håber det er indregnet i købsprisen på dit nye hus.

Det skal heller ikke fjernes nu, ved heller ikke hvorfor der står skiffer eternit, Det er bare bølge eternit. (Hvis der er pris forskel på fjernelse af det).

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis