Nedrivning af yder væg.

Hejsa,

Jeg er helt med på at vi skal have fat i en ingeniør/byggekontruktør til at lave beregninger, men ville alligevel godt spørge jer om vores plan overhovedet er mulig. Vi overtager et hus senere på året, hvor vi påtænker at bygge en tilbygning. I den forbindelse skal vi rive en bærende ydervæg ned på cirka 6 meter. Da vi ikke ønsker at der skal stå støtte stolper nede i rummet, så håber vi at vi kan lave en løsning hvor det går i et spænd.

Hvilke løsninger er der? Ved man kan lægge en limtræs bjælke, men er bange for at man går og støder hovedet ind i den.
Vi har det fint med at lade noget væg blive stående i hver side for at få bedre støtte.

Der er ingen første sal. og taget er eternit.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af den nuværende kontruktion.

På forhånd tak.

Hejsa, Jeg er helt med på at vi skal have fat i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Unghund skrev den 05-05-2025 11:03:51

Superdiy skrev den 05-05-2025 10:39:23

Unghund skrev den 05-05-2025 08:39:20

Jeg har prøvet at lave en konceptionel tegning :D (Ikke køn) Men dette er hvad jeg er kommet frem til.
Er ret sikker på vi går med tagpap, da vi nok på sigt lægger dette på hele huset. Og uden rejsning (på tilbygningen).

Limtræs bjælken skal nok være en stor en, men det passer nok også fint med at der så naturligt vil være et fald.

Du er godt klar over hvor dyrt det er at få fjernet et skiffer eternit tag i asbest efter de nye regler er kommet?

Jeg håber det er indregnet i købsprisen på dit nye hus.

Det skal heller ikke fjernes nu, ved heller ikke hvorfor der står skiffer eternit, Det er bare bølge eternit. (Hvis der er pris forskel på fjernelse af det).

Der står skiftereternit på tegningen på dit første indlæg. Det er et langt større arbejde at fjerne dem, da de er sømmet på og ikke må knækkes når de afmonteres.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 05-05-2025 11:10:41

Unghund skrev den 05-05-2025 11:03:51

Superdiy skrev den 05-05-2025 10:39:23

Unghund skrev den 05-05-2025 08:39:20

Jeg har prøvet at lave en konceptionel tegning :D (Ikke køn) Men dette er hvad jeg er kommet frem til.
Er ret sikker på vi går med tagpap, da vi nok på sigt lægger dette på hele huset. Og uden rejsning (på tilbygningen).

Limtræs bjælken skal nok være en stor en, men det passer nok også fint med at der så naturligt vil være et fald.

Du er godt klar over hvor dyrt det er at få fjernet et skiffer eternit tag i asbest efter de nye regler er kommet?

Jeg håber det er indregnet i købsprisen på dit nye hus.

Det skal heller ikke fjernes nu, ved heller ikke hvorfor der står skiffer eternit, Det er bare bølge eternit. (Hvis der er pris forskel på fjernelse af det).

Der står skiftereternit på tegningen på dit første indlæg. Det er et langt større arbejde at fjerne dem, da de er sømmet på og ikke må knækkes når de afmonteres.

De må have ombestemt sig :D

Ja, de skiffer er noget bølgede 

Selvbygger med stort S. 
2x47x300 skruet limet sammen, kan gå som søjler, hvis såfremt Limtræsbjælken er placeret over center af søjlen.

Det lyder underligt med Eternitskiffer på tegning og faktisk Eternit bølgeplader.
Hvornår er huset fra?
Hvis såfremt der senere er skiftet fra Eternitplade til Bølgeplader kan du være heldig at de er uden asbest.
GSH skrev den 05-05-2025 12:02:09

2x47x300 skruet limet sammen, kan gå som søjler, hvis såfremt Limtræsbjælken er placeret over center af søjlen.

Det lyder underligt med Eternitskiffer på tegning og faktisk Eternit bølgeplader.
Hvornår er huset fra?
Hvis såfremt der senere er skiftet fra Eternitplade til Bølgeplader kan du være heldig at de er uden asbest.

Ved ikke hvorfor dette er tilfældet. Men der står at der er asbest i.

Annonce
Unghund skrev den 05-05-2025 12:33:59

Hvornår er huset fra?

Ved ikke hvorfor dette er tilfældet. Men der står at der er asbest i.

Hvornår er huset fra?

Man kunne vel også lade limtræs bjælken lægge på den gamle yder mur? Men så ved jeg ikke hvordan man sætter de gamle spær på, de de så skal skæres fri og sættes på?

På muren var også en mulighed, men det afhænger helt af hvordan samlingen af de 2 spær omkring remmen er udført. 

Det fremgår desværre på ingen måde af din tegning, så det kan jeg heller ikke lige gennemskue.
Et foto ville hjælpe, men det er nok lidt besværligt uden skille noget ad, eller hvad?
Selvfølgelig alt kan lade sig gøre, men men.
Lige pt kan jeg ikke tage foto, men kan være jeg vender tilbage til denne tråd, når projektet er tættere på.

1000 tak for al hjælpen!
Du er velkommen til at sende en privat mail hvis jeg ikke lige får set om du skriver noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis