Løfte pejs grundet nyt gulv

Kære alle. Jeg har bestilt et Vinyl planke gulv og skal montere dette. Håber jeg kan få nogle ideer omkring, hvordan jeg bedste får gulv under pejsen. Der er glas under pejsen jeg skal have løftet imens jeg skifter. Eller er der en nem måde at flytte og sætte det nye gulv under. 🙏
Kære alle. Jeg har bestilt et Vinyl planke gulv og... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså du skal jo have fjernet ovnen helt og understøttet skorstenen. 
Der var en herinde der skrev at den kunne sættes på en møbelhund. Jeg skal blot have lagt gulv under og ned med pejs igen. Tænker ikke, at den skal så højt op. 

hurtig nyt dampspærre på beton, nyt klik gulv, glaspladen på og herefter sætte pejsen ned igen fra møbelhund. Lyder til at det godt kan lade sig gøre da nogle herinde har skrevet at man ikke behøves at fjerne ovnen helt. 
Du kan ikke lægge gulv under møbelhund med en pejs på. Den skal væk med sækkevogn, møbelhund eller andet og så tilbage igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Frede85 skrev den 16-03-2025 00:42:59

Der var en herinde der skrev at den kunne sættes på en møbelhund. Jeg skal blot have lagt gulv under og ned med pejs igen. Tænker ikke, at den skal så højt op. 

hurtig nyt dampspærre på beton, nyt klik gulv, glaspladen på og herefter sætte pejsen ned igen fra møbelhund. Lyder til at det godt kan lade sig gøre da nogle herinde har skrevet at man ikke behøves at fjerne ovnen helt. 

Som andre også skriver. 

Du er NØDT til at have pejsen helt væk. At prøve og ligge gulv under en pejs er bare torskedumt og bliver aldrig rigtig godt. 

Derudover står pejsen jo på en møbelhund såfremt det er det du bruger, så den kommer jo ikke væk fra gulvet. 

Væk med pejsen, og når det skrives 3 for at give en stabil pejs så er det 3 møbelhunde du skal bruge for at det kan stå stabilt. 

Men væk med pejs og glasplade. Pas nu på når du fjerner glaspladen de er relativt dyre. Når du ligger den igen så overvej lige om der evt skal fuges rundt om glaspladen med en klar silikone, på den måde undgår du aske og andet skidt kan komme ind under pladen senere hvilket bare ikke er særligt pænt. 

Og lige en lille gentagelse, pejsen skal væk imens I ligger gulv, at lægge gulv under en pejs er bare for dumt og tager ca. 100 gange længere tid end det vil tage at fjerne den, plus du også vil få et pænere slut resultat når pejsen er væk.  

Og hvad angår at holde skorstenen oppe, så lav en let trekantet konstruktion der let kan flyttes lidt frem og tilbage for at gøre plads til gulvlægningen. Og som ikke belaster det nye gulv noget videre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Okay det var nogle klare tilbagemeldinger. Tusinde tak. Havde bare tænkt at pejs kunne stå på møbelhund og når gulvet skulle lægges i området kunne man løfte den og herefter ligge tilbage på møbelhund. Når området er nok til at glasset kan komme under, igen løfte og til sidst fjerne møbelhund og stille ned. 

Men jeg tænker også, at det bedste som i skriver at fjerne pejsen helt, men forstår ikke hvordan med at holde på skorstenen. Skal dette gøres fra stuen. Her bygge noget konstruktion til at holde skorstenen. Og glæder det det tynde rør der skal holdes oppe. Jeg skal måske have fat i en tømrer så der kan lave sådan en konstruktion, eller kan man få noget smart til at holde på skorsten fra stuen. 
JEg havde forestillet mig at skrue skruerne af øverst ovenover pejs. Altså den runde sorte plade på loftet, også herfra kan løfte det tynde rør op fra pejs og fjerne pejs. 
er det det tynde rør jeg skal have noget til at holde. Og er det det rør der holder skorsten. Så må det måske ikke løftes for højt 🙈 
undskyld min uvidenhed 🙉😄
Det tynde rør holder ikke noget. det er blot for at dække for udskæring i loftet. Du kan måske skrue denne af og så få skruet 2 brædder fast som hænger ned langs den tykke del ( det er isoleret for at undgå varme ud imod træ) Så kan du løfte skorsten op og fastgøre en tværgående under den tykke del. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det skal du ikke have en tømrer til at lave, det er ret nemt, når du tager brændeovnen ud så giver det sig selv.

Når brændeovnen er fjernet tror jeg at jeg ville turde tage en lille plade, nummeret større end skorstenen, lægge den under skorstenen, og støtte den med en lægte der er lidt længere end afstanden til gulvet. Så kan lægten stå på skrå, og man kan lægge gulvet, og flytte lægten til og fra væggen så den ikke er for meget i vejen, skorstenen vejer jo næsten ingenting. Den kan som gulvlægningen skrider frem sættes på det nye gulv med lidt imellem til at beskytte.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det begynder at give mening for mig 🙉 så skal have lægter til at holde skorstenen fra gulvet af. Og her en plade under skorsten for at holde. Men lægter ned til gulvet og op igennem hullet. Men så skal lægterne være ret lange for at nå fra gulv og op til skorsten 🙈
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også