Løfte pejs grundet nyt gulv

Kære alle. Jeg har bestilt et Vinyl planke gulv og skal montere dette. Håber jeg kan få nogle ideer omkring, hvordan jeg bedste får gulv under pejsen. Der er glas under pejsen jeg skal have løftet imens jeg skifter. Eller er der en nem måde at flytte og sætte det nye gulv under. 🙏
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver noget af en opgave for ovnen kan ikke afmonteres da røret går ned i en krave, ovnen er placeret først og så er resten af skorstenen bygget opad.

hvis man nu afmonterer alt der vejer på viste ovn, låge,skuffe og får 2 til og løfste imens glas plade fjernes 

og så igen fjerne plankerne under gulvet evt skær dem tæt på ovn så de kan trækkes ud imens den løstes en smule der burde være et lille spillerum så der kan løstns.

Den helt store er og afmontere skorsten oppefra og ned men så skal der rodes med inddækning med de problemer der så følder med der .

Hej. Det var en god ide med at løfte op😃
Men hvor højt må.man løfte den op ?
den isolerede del (tykke del) på skorstenrøret er skruet fast på loftet så det er begrænset hvad der vil være af spillerum

men prøv om der ikke er plads nok til og få glaspladen væk først.

Den isolerede del er ikke skruet fast skorstenen er båret af ovnen, og hvis  du tjekker din inddækning på taget er den normalt vis to delt . Dermed kan skorstenen løftes fri af ovnen og understøttes, der er nok 
noget afstivning på loftrum man lige skal tjekke, vær opmærksom på at det nederste stykke rør ikke kan holde sig selv. 
Ville nok forsøge at få ovnskuffen ud. Dernæst med en stor/tyk/lang planke og en stak telefonbøger at få løftet hele ovnen op et par cm over gulvet. Herefter burde glaspladen kunne fjernes m.v.
Annonce
Hvis glaspladen skal ud og et nyt gulv lægges skal ovnen fjernes, jeg vil tro det tager 5 min.
Jeg har gjort det flere gange alene men vil anbefale at man er to.
Ligner vores konstruktion.
Jeg skiftede ovnen for et par år siden, med en der er ca 20 cm højere.
Jeg kunne skubbe skorstensrøret ca 30 cm opad gennem den tykke foring, der jo blot er en isolering mod brændbare materialer, og placerede så en understøttelse af skorstenen, skiftede ovnen og sænkede skorstenen på plads.
Skorstenen er nu 20 cm højere, og sidste opgave var derfor at male de 20 cm blank skorsten der var kommet ud gennem taget sort som resten.
Jeg tænker derfor at du flytter ovnen et par meter, lægger gulv, flytter ovnen tilbage, og lægger resten af det nye gulv.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lige præcis 👍
Mange tak for jeres svar.  Er det nemmeste så ikke.. at jeg løsner skruerne på loftet. Vi er to mænd til at løfte pejsen og den tredje smider nyt gulv på og trækker glaspladen tilbage og vi sætter pejsen ned igen.. tænker at vi kun skal løfte pejsen ca 10 cm op og burde godt få gulvet hurtigt under. 
I skriver også at det ikke tager lang tid at tage pejsen til side. Betyder dette at jeg skruer skruerne af på loftet og trækker pejs til sidde, men herefter blot skal holde rører op så det ikke falder ned efter jeg har fjernet pejsen
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også