ventilation murværk

Hej 

Jeg har overtaget et hus fra 2013 som ikke har de huller/ventilationsspalter nederst i murværket som man typisk ser. Tænkte egentlig først at det var en fejl (som burde være nævnt i tilstandsrapport) men kan se at flere steder på nettet står der noget om ændret omfattelse - Håber mit spørgsmål giver mening.. ​

se fx. 

https://www.mur-tag.dk/udfoerelse/opmuring/aabne-studsfuger/

Undskylder på forhånd hvis jeg misforstår noget.

Lmchm
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var tidligere en debat - men ikke i dag hvor alt stort set er hulmursisoleret. Der var dog også noget ift de kunne forværre situationen ifm problematikken med mgo-plader - ved du om de er anvendt i konstruktionen?

Hvis huset er fra 2013 bør murværket nok være tørt på nuværende tidspunkt ift fugt på byggetidspunktet ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg aner ikke om MGO plader er anvendt. Det er et fuldmuret hus, så der er hulmursisoleret. Ved du om man bør have de såkaldte ventilationsspalter? 

Lmchm
Som der står i det du linker til regner man det i dag for unødvendigt i de fleste tilfælde. Jeg kender kun åbne studsfuger fra halvgamle bygninger (50 år), men præcist hvornår det blev ualmindeligt ved jeg ikke. 
Det blev ualmindeligt med åbne studsfuger, da der blev indført isolation af hulmuren. Det er over 50 år siden.

fase
Ok. Men burde der ikke være spalter og så sådan nogle ventiler i? Det synes næsten alle huse i vores område har. (Mit med undtagelse som hverken har åbne eller ventilerede studser). Alle huse er 2013/14 hvor vi bor.

Kan være det er mig der spørger upræcist fordi jeg ikke kender begreberne korrekt. Men synes at læse på bl.a. Bolius at hulmuren skal ventileres gennem spalterne i bunden. 

Lmchm
Annonce
Mit spørgsmål går på om man burde have enten åbne studsfuger eller spalterne med ventil i. Mit fuldmurede hus har nemlig ingen af delene. Og jeg kan se alle naboer har de små spalter med en slags ventil i. Alle huse er fra 2013/14.

Overvejer nemlig at få lavet spalterne og så sat noget gitter/ventil lige over soklen. 

Lmchm
LMCHM skrev den 30-01-2025 07:57:23

Mit spørgsmål går på om man burde have enten åbne studsfuger eller spalterne med ventil i. Mit fuldmurede hus har nemlig ingen af delene. Og jeg kan se alle naboer har de små spalter med en slags ventil i. Alle huse er fra 2013/14.

Overvejer nemlig at få lavet spalterne og så sat noget gitter/ventil lige over soklen. 

Som der står i dit eget link så anses det for unødvendigt - hvis spalterne skal have nogen funktion i murværk der er hulmursisoleret skal der være ventilationsspalte bag formuren - så du skal have undersøgt om det er til stede - ellers laver du bare en åbning hvor myrer og andet kryb kan komme ind i din hulmur.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Takker for svar.

Havde en murer ude for at give tilbud derpå. Han undersøgte ikke umiddelbart yderligere om der er luftspalte bagved.

Tænker jeg lever uden spalterne da murværket er fint og hvis spalterne ikke er et ​krav. 

Lmchm
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis