ventilation murværk

Hej 

Jeg har overtaget et hus fra 2013 som ikke har de huller/ventilationsspalter nederst i murværket som man typisk ser. Tænkte egentlig først at det var en fejl (som burde være nævnt i tilstandsrapport) men kan se at flere steder på nettet står der noget om ændret omfattelse - Håber mit spørgsmål giver mening.. ​

se fx. 

https://www.mur-tag.dk/udfoerelse/opmuring/aabne-studsfuger/

Undskylder på forhånd hvis jeg misforstår noget.



Lmchm
Hej  Jeg har overtaget et hus fra 2013 som ikke... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forstå mig ret - såfremt der er spalte bagved formuren så vil det helt klart være en god ting at få lavet da det vil gøre det nemmere for formuren at komme af med fugt, især efter slagregn.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg forstår - desværre aner jeg jo ikke hvordan det ser ud inde i muren - altså om der en luftspalte. 

Da man byggede huset må man jo have vurderet at der ikke skulle laves ventilation i bunden/over soklen... selvom alle naboer har det - deraf min tvivl. Og det er ikke nævnt i tilstandsrapport.

Lmchm
LMCHM skrev den 30-01-2025 15:44:52

Jeg forstår - desværre aner jeg jo ikke hvordan det ser ud inde i muren - altså om der en luftspalte. 

Da man byggede huset må man jo have vurderet at der ikke skulle laves ventilation i bunden/over soklen... selvom alle naboer har det - deraf min tvivl. Og det er ikke nævnt i tilstandsrapport.

Du har vel fået et sæt tegninger fra da huset blev opført ifm købet?? (ifm byggetilladelse mm) - ellers bør du kunne finde kopi på weblager.dk hvor de fleste kommuner uploader til.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@LMCHM Jeg tror du bekymrer dig for meget. Det er ganske normalt uden åbne studsfuger. Jeg har aldrig hørt om fugtproblemer på grund helt lukkede vægge. Glæd dig over at du ikke får dyr, der kravler ind i hulmuren den vej.


Jeg har fundet lidt tegning på weblager. Kan ikke ses om der er luftspalte i muren.

Jeg lader det være som det er. Muren ser fin ud og hvis det ikke er et krav, så tænker jeg alt er ok. Tak for svar til jer alle. 

Lmchm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis