Metal drejebænk

Hej,jeg har anskaffet mig en Boxford AUD metrisk drejebænk.Jeg fandt ud af at der mangler et tandhjul som sidder på det håndtag hvor man skifter til forlæns- baglæns,ved ikke hvad det hedder.Der sidder 2 ens på håndtaget hvor det ene mangler det har 32 tænder,dette bevirker at tilspændning på tværslæden kun kan kører ind mod mig selv men ikke væk fra mig.Er der nogen her inde som ved hvad modul det er,samt ved hvor man kan købe et evt få lavet et nyt eller ligger inde med sådan et tandhjul.Det er lidt irriterende at man ikke kan bruge tilspændingen på tværslæden.Har prøvet at flytte det eksisterende tandhjul til det tomme hul ,men dette hjælper ikke se billede efter flytning.

J.J.Larsen
Hej,jeg har anskaffet mig en Boxford AUD metrisk... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tandhjulet kostede med 20% moms samt
Porto 58 pund.Så ingen told i dk. Det kommer
der først på efter 1150kr.så der må være kommet en aftale med UK.efter deres udmeldelse af EU.
Forstår jeg gevind tabellen rigtig hvis jeg vil skære et 1 mm gevind ved at flytte det nederste 50 tænder tandhjul op til det med rødt markeret,på mit billede af alle tandhjulene,samt flytte det venstre greb i hul nr 2 fra venstre samt flytte det højre greb i position B på forhånd tak

J.J.Larsen
Hvis det er som det skilt jeg har sat et billede ind af, så skal du for at skære en stigning 1.0 have håndtaget i C, samt håndtaget til højre ud for 1,0
( og selvfølgelig have gevindhåndtaget i indgreb med ledeskruen.

og du skal have disse tandhjul i. (men din bænk kan jo være lidt anderledes, så sæt et billede ind af skiltet)

Vi prøver igen, i morgen --
Mit tabelskilt er det samme som du har sendt til mig.Sender lige et billede af et eks af skæring af et 3,5 mm gevind samt et 1.75 mm gevind,du må svare mig på om det er helt hen i vejret.Du kan se ud fra billede at en anden person har beskrevet at sådan laver jeg et 3.5 mm gevind.Det 50 tænder tandhjul  flyttes op hvor det 20 tænder hjul er,samt venstre greb sættes i hul nr 2 fra venstre og det højre greb i hul C.På billede mangler selvfølgelig det 32 tænders hjul som jeg bestilte i uk.Han sagde at det 20 tænders hjul som er markeret øverst skulle skifte plads med et 50 tænders hjul for at lave et 3.5 mm gevind og grebne skiftes som jeg har beskrevet.Er det helt hen i vejret??jeg prøvede så at simulerer et 1.75 mm gevind markeret med rød under det 3.5 mm som også er markeret,samt højre greb i position B.Det sagde han god for.eller er det forkert.Du må undskylde men jeg er blevet lidt rund forvirret.

J.J.Larsen
Prøv at sæt et billede af oversigten over tandhjulene..
Det ser ud til det nederste altid skal være med 45 tænder, og tandhjulet G skal være med 50 tænder for at lave gevind med 1.75 mm, og 3.5 mm stigning.
Hvis din har samme oversigtsplade som på dette billede.
Du kan ikke bytte rundt på de to tandhjul, det er kun tandhjulet med 80 tænder, man kan ændre, da det er et mellemgear..

Annonce
Billede af geartrain det gear som ligger bag det med 50 tænder er 45 tænder gearet på 20 tænder,bag det ligger et der er nok 22 tænder.kan man ikke flytte det på 50 tænder op til det på 20 tænder og derved lave et 3,5 mm gevind?

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 11-12-2024 14:48:51

Billede af geartrain det gear som ligger bag det med 50 tænder er 45 tænder gearet på 20 tænder,bag det ligger et der er nok 22 tænder.kan man ikke flytte det på 50 tænder op til det på 20 tænder og derved lave et 3,5 mm gevind?

Nej du kan ikke bytte om på tandhjulene, så får du ikke den rigtige stigning.

Hvis du har DRO, eller har en måleur kan du jo tjekke hvor langt slæden bevæger sig når du drejer trekloen en o/m 

Jeg har forøvrigt for nylig monteret DRO på min Boxford, har lavet denne lille video om det..

Ser godt ud med din dro,jeg vil prøve mig frem de nærmeste dage,vender helt sikkert tilbage.
Tak for det

J.J.Larsen
Et problem er opstået,Min centrerpatron var ved at skrue sig selv af,og for ikke at den skulle ryge af helvede til,satte jeg den til at køre højre om.Dette resulterede i at den lyn hurtig skruede sig uhjælpelig fast.Forsøg er hidtil af prøvet,en15” svensknøgle fastgjort på en kæbe og et kraftigt slag med en muggent på nøglen og stille skruet på nøglen gik isstykke.nyt forsøg en lang 19 mm møtrik fastgjort i patronen og en kraftig slagnøgle sat til afskruning hjalp ikke.nyt forsøg en 80 cm lang stål mejsel fastgjort i patronen som en vægtstang og al min vægt til at trykke den ned og slag med en muggent hjalp ikke.For mig at se må jeg afmonterer patronen fra bagpladen og fast monterer en lang vagtstang på bagpladen  og mokke den en med en muggent,dette for ikke at ødelægge patronen.Andre foreslog er velkommen de håber på mange foredrag.vh Johnny

J.J.Larsen
Min har samme system, da det jo også er en Boxford, og den sidder også ubrydelig fast, så den får lov at blive siddende.

Min patron sidder på en bagplade, så jeg kan godt skrue trekloen af, den sidder med 3 skruer, så kun selve flancen sidder tilbage.

Har overvejet at lave en mellemflance eller lignende, så jeg kan spænde et kloplan op, i stedet for trekloen.
Men har klaret mig indtil nu med at spænde kloplanet op i trekloen, i nogle specielle bløde kløer. ( På ingen måde optimalt, men det fungere )

Der er rigtig mange der har smadret tandhjulene i forsøg på at få patronen skruet af, især hvis man sætter den i det lave gear, så ryger der typisk tænder af udvekslingen der sidder bag på..

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis