Metal drejebænk

Hej,jeg har anskaffet mig en Boxford AUD metrisk drejebænk.Jeg fandt ud af at der mangler et tandhjul som sidder på det håndtag hvor man skifter til forlæns- baglæns,ved ikke hvad det hedder.Der sidder 2 ens på håndtaget hvor det ene mangler det har 32 tænder,dette bevirker at tilspændning på tværslæden kun kan kører ind mod mig selv men ikke væk fra mig.Er der nogen her inde som ved hvad modul det er,samt ved hvor man kan købe et evt få lavet et nyt eller ligger inde med sådan et tandhjul.Det er lidt irriterende at man ikke kan bruge tilspændingen på tværslæden.Har prøvet at flytte det eksisterende tandhjul til det tomme hul ,men dette hjælper ikke se billede efter flytning.

J.J.Larsen
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge tandhjul skal være i for at den kan køre i retning som billede nummer to.

Jeg har ingen anelse om hvor du kan finde et sådan, men hvis det er en populær gammel drejebænk, er der sikkert nogen, der har lavet en erstatning. Hvis der findes et internationalt forum om Boxford eller gamle drejebænke, kan du spørge der. Nogle drejebænks-nørder ​morer sig med at lave tandhjul.
Delingen (fra tandmidte til tandmidte) = pi x modulet
eller modulet = deling/pi
eller delecirkeldiameter = tandantal x modulet
eller Modulet = delecirkeldiameter / tandantal

F.eks. forhandler/fabrikanter:
CTF.dk  , Centrallageret for Tandhjul
Rekord Tandhjulsfabrik A/S i Herlev
Wattoo.dk
RS-online.com

Hvad er bredden på tandhjulet?
Hvad er diameteren og bredden på navet for tandhjulet?
Hvad er huldiameter for/på tandhjulet?
Det burde slet ikke være noget problem at finde givet tandhjul i Danmark.
Sig til hvis du ikke kan finde et der passer.
Det er jo en engelsk drejebænk, og er rimelig sikker på det er tandhjul efter tommesystemer DP (Diametral Pitch)
Hvad er den udvendige diameter på tandhjulet ? så kan jeg nok finde ud af hvilket modul det er i DP.

Jeg har jo selv en Boxford, jeg købte engang et par tandhjul i fiber, men de er lidt sarte, så man skal ikke skifte omdrejningsretning når maskinen køre.

Jeg købte dem af ham her på Facebook, samt et par andre tandhjul, en meget reel mand, så ​ham kan du rolig handle med. ​​LINK​​​
Har han i metal, så ville jeg vælge det...

Vi prøver igen, i morgen --
Vedhæfter omsætningstabel, i pdf format, samt måske relevant link.

Gear Diametral Pitch, Module Conversion Table Chart | Gear Diametral Pitch | Circular Pitch | Module

OBS, Linken skal måske kopieres til Browser for derefter at vælge fremhævet foreslået tekst
Lad og gætte på det måler  ca ø 43 mm udvendigt (udvendig diameter er aldrig hel præcis.)
og modulet er DP 20

Formlen er antal tænder + 2  / DP modul nummer. (resultat i tommer)

Som trådstarteren skriver er der 32 tænder..
så 32+2= 34 / 20 = 1.7"   ( omregnet til mm ø 43,18 mm )

Annonce
Jeg siger tusinde tak for alle jeres indput.Jens skriver at det er modul dp 20 er det betegnelse på modul på engelsk?Bænken er jo en metrisk,så jeg syntes ikke det giver mening at modulet er engelsk på en metrisk bænk,men tak alle sammen

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 25-11-2024 20:31:16

Jeg siger tusinde tak for alle jeres indput.Jens skriver at det er modul dp 20 er det betegnelse på modul på engelsk?Bænken er jo en metrisk,så jeg syntes ikke det giver mening at modulet er engelsk på en metrisk bænk,men tak alle sammen

Englænderne er jo noget fodslæbende med at lave om på ting, og om tandhjulene er Modul eller DP, er jo ligegyldig bare tandantallet er det samme.  Måler dit tandhjul ikke lige godt 43 mm ??

Min Boxford er også med metrisk spindel til tværslæden, den var ved at være lidt slidt i møtrikken, så jeg ville dreje en ny.  Så jeg troede det var en TR spindel i mm, men nej de gode Englændere have sørme lavet deres egen version.  I "tomme versionen" er spindlen en 7/16" ACME med 10 gev pr "
Min er jo metrisk, og spindelen med stigning 2.5 som jo er ret tæt på stigningen i tomme versionen.
Så de gode englændere har da lavet en 7/16 ACME med stigning 2,5.
(ACME er 29 gr, hvor Trapetz er 30 gr)
Men jo ikke det store problem, når man nu selv vil lave en ny..

At drejebænken er metrisk betyder vel blot at gearingerne svarer til metrisk gevind. Det behøves ikke at have noget at gøre med dimensionerne på tandhjulene i gearkassen.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis