Manglende varme

Hej Alle.
Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på mandag, men for nysgerrighedens skyld spørger jeg her  

Varmeanlægget i boligen består af et gasfyr Vaillant ecoTEC plus VC DK 126/3-5 A
Som fordeler varmen ud igennem de 2-strenget gabotherm rør til div. radiatorer i boligen.
Jeg har været alle radiatorende igennem som sædvanligt hver år, dog oplever vi manglende varme i nogle af radiatorerne. De første 2 varmer fint med god varme i fremløbet. Når vi begynder at komme til 3. og især 4. radiator reduceres varmen kraftigt i radiatorerne og i varmerørende. mellem 4. og 5. radiatorer forsvinder varmen helt i fremløbet og der er herfor ingen varme på de resterende 5 radiatorer. 
hvis der skrues op på fuld styrke på alle radiatorer forbliver varmen det samme i de første og intet i de sidste. 
Hvad kan der være galt?
Jeg har prøvet at regulere på drejeknappen for fremløb til efterår og vinter uden effekt, anlægget melder ingen fejl.
Der er ingen indbygningsregulator i kedlen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Alle. Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 29-10-2024 22:52:27

Frank Chr. skrev den 27-10-2024 09:47:03

Hvad er den ønsket gaskedeltemperatur sat til?

58 grader.

Efter at jeg har bemærket driften i nogle par dage nu, er det som om brænderen kun bliver tændt for opvarmning af brugsvandskedlen. Synes ikke jeg bemærker den ves brænding til opvarmningen. 

Tyder på du må have en slags vvb-motor/zone prioriteringsventil der hænger. Den kunne fx. se sådan her ud.

Frank Chr. skrev den 29-10-2024 23:00:13

58 grader.

Efter at jeg har bemærket driften i nogle par dage nu, er det som om brænderen kun bliver tændt for opvarmning af brugsvandskedlen. Synes ikke jeg bemærker den ves brænding til opvarmningen. 

Tyder på du må have en slags vvb-motor/zone prioriteringsventil der hænger. Den kunne fx. se sådan her ud.

Ja 🙂 det er den her 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Du er HELT sikker på at fyret ikke står på sommerdrift ? (kun varmtvand)
Mål/føl på temperaturen på alle radiatorer Både på fremløb og retur.
Ellers vil jeg slå forsigtig på motorventilen. På nogen af dem kan man pille motoren af og tvangsdreje/motionere ventilen.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 30-10-2024 06:39:03

Ellers vil jeg slå forsigtig på motorventilen. På nogen af dem kan man pille motoren af og tvangsdreje/motionere ventilen.

Ja. Lige så snart man drejer på drejeknappen for varmeanlægget fremløbstemperatur til efterår 0-15 grader eller vinter 0-10 grader så er den ikke på sommerdrift længere.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bygningskonstruktør skrev den 30-10-2024 01:50:48

Frank Chr. skrev den 29-10-2024 23:00:13

58 grader.

Ja 🙂 det er den her 👍

Hvad er pumpe start/stop temp. sat til? Tjek også om der er en defekt føler. 

Annonce
Kan der stå noget luft i nogle lodrettet rør der forhindre at vandet løber videre ?
Bygningskonstruktør skrev den 30-10-2024 10:06:00

shortcut skrev den 30-10-2024 06:39:03

Ja. Lige så snart man drejer på drejeknappen for varmeanlægget fremløbstemperatur til efterår 0-15 grader eller vinter 0-10 grader så er den ikke på sommerdrift længere.

Der går du jo så ud fra at drejeknappen og kredsløbene omkring den er ok.

Når man er i gang med fejlsøgning skal man konstatere/bevise at det er sandt. I dette tilfælde se at ændringer på drejeknappens position giver den forventede reaktion.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frank Chr. du havde ret! 👍 Omskifteren regeret ikke og flyttede kun stiften 2 mm, når man drejede på drejeknappen for fremløbstemperaturen. Så der kom kun minimalt vand ud i varmerøret.

Tak for hjælpen 😅👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bygningskonstruktør skrev den 31-10-2024 09:27:34

Frank Chr. du havde ret! 👍 Omskifteren regeret ikke og flyttede kun stiften 2 mm, når man drejede på drejeknappen for fremløbstemperaturen. Så der kom kun minimalt vand ud i varmerøret.

Tak for hjælpen 😅👍

Har du så fået ordentligt varme på nu?  

Frank Chr. skrev den 31-10-2024 12:07:34

Bygningskonstruktør skrev den 31-10-2024 09:27:34

Tak for hjælpen 😅👍

Har du så fået ordentligt varme på nu?  

Ja. Den måtte udskiftes.

Det hele virker igen 👍👌

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre