Manglende varme

Hej Alle.
Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på mandag, men for nysgerrighedens skyld spørger jeg her  

Varmeanlægget i boligen består af et gasfyr Vaillant ecoTEC plus VC DK 126/3-5 A
Som fordeler varmen ud igennem de 2-strenget gabotherm rør til div. radiatorer i boligen.
Jeg har været alle radiatorende igennem som sædvanligt hver år, dog oplever vi manglende varme i nogle af radiatorerne. De første 2 varmer fint med god varme i fremløbet. Når vi begynder at komme til 3. og især 4. radiator reduceres varmen kraftigt i radiatorerne og i varmerørende. mellem 4. og 5. radiatorer forsvinder varmen helt i fremløbet og der er herfor ingen varme på de resterende 5 radiatorer. 
hvis der skrues op på fuld styrke på alle radiatorer forbliver varmen det samme i de første og intet i de sidste. 
Hvad kan der være galt?
Jeg har prøvet at regulere på drejeknappen for fremløb til efterår og vinter uden effekt, anlægget melder ingen fejl.
Der er ingen indbygningsregulator i kedlen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Alle. Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Måtte selvfølgelig tage kappen af og klikke elektronik boksen ned for at komme ind til den. 

Jeg kan høre en væsen der inde fra når jeg tager øret helt op af skruetrækkeren 🙂
i stue/ køkken er der sjovt nok fint varme i rummet. I resterende er det som er gå nede i en kælder.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Tipper på ventilnålen sidder fast og skal løsnes, pakdåsen skal renses, eller er for gammel og skal udskiftes. Ps. Har du prøvet at sætte max. speed på pumpen, så der bliver flyttet noget varmt kedelvand?
Frank Chr. skrev den 26-10-2024 20:44:44

Tipper på ventilnålen sidder fast og skal løsnes, pakdåsen skal renses, eller er for gammel og skal udskiftes. Ps. Har du prøvet at sætte max. speed på pumpen, så der bliver flyttet noget varmt kedelvand?

Burde varmen så stadig ikke køre rundt i hele systemet for fremløbet? Varmen i røret stopper helt efter 3. Radiator. 

Jeg har prøvet at skrue dem alle op på 5 uden virkning på nogen af dem. 

Det er de sidste 6 radiatorer på strækningen som ikke varmer. De første 3 er den samme varme om man har den på 3 eller 5.

Jeg har været alle ventilnåle igennem.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Har du skruet den store skrue i midten af pumpen ud, og kommer der vand ud.
Har du prøvet at tage termostaten af og skrue pakdåsen af og stikke en stump genstand gennem hullet for at løsne membranen.

fase
Annonce
Men burde der stadig ikke være varme i fremløbsrøret der går til alle radiatorer? Det stopper efter 3 radiator. Eller vil luften kunne stoppe cirkulationen helt tilbage der til?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bygningskonstruktør skrev den 26-10-2024 21:52:38

Men burde der stadig ikke være varme i fremløbsrøret der går til alle radiatorer? Det stopper efter 3 radiator. Eller vil luften kunne stoppe cirkulationen helt tilbage der til?

Ok, den detalje har jeg lige overset - men så har du vist en blokering (rust) på strengen - hvilket så også må betyde at kedlen ikke kan komme af med varmen, og derved lukker ned.

Tak for hjælpen alle. 
Jeg må se på mandag. Rørene er ellers gabotherm rør i panel (plast)

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bygningskonstruktør skrev den 26-10-2024 22:30:59

Tak for hjælpen alle. 
Jeg må se på mandag. Rørene er ellers gabotherm rør i panel (plast)

..men dine radiatorer er vel af jern.   

Tjek nu som det første om din cirkulationspumpe kører rundt. Gør som Fabrin skriver - fjern den store skrue midt på pumpens forside. Hold noget under til at opsamle den smule vand der kommer. Derefter stikker du en mellemstørrelse flad skruetrækker ind i hullet. Så vil du kunne mærke om pumpen kører rundt. Ellers sætter du skruetrækkeren i kærven i pumpeakslen (inde “bag skruen”), og drejer den løs.

Søren O
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis