Manglende varme

Hej Alle.
Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på mandag, men for nysgerrighedens skyld spørger jeg her  

Varmeanlægget i boligen består af et gasfyr Vaillant ecoTEC plus VC DK 126/3-5 A
Som fordeler varmen ud igennem de 2-strenget gabotherm rør til div. radiatorer i boligen.
Jeg har været alle radiatorende igennem som sædvanligt hver år, dog oplever vi manglende varme i nogle af radiatorerne. De første 2 varmer fint med god varme i fremløbet. Når vi begynder at komme til 3. og især 4. radiator reduceres varmen kraftigt i radiatorerne og i varmerørende. mellem 4. og 5. radiatorer forsvinder varmen helt i fremløbet og der er herfor ingen varme på de resterende 5 radiatorer. 
hvis der skrues op på fuld styrke på alle radiatorer forbliver varmen det samme i de første og intet i de sidste. 
Hvad kan der være galt?
Jeg har prøvet at regulere på drejeknappen for fremløb til efterår og vinter uden effekt, anlægget melder ingen fejl.
Der er ingen indbygningsregulator i kedlen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Alle. Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle du være så uheldig at alle ventiler efter 3. radiator er lukkede, kommer der ingen cirkulation i vandet.

fase
Varmepumpen køre, den tager fat i skruetrækkeren. Når jeg "stikker den ind" 🤔

Selvfølgelig er de af jern 😅

Jeg prøvede lige at slukke de første 3 radiatorer. Fremløbs røret begynder nu at blive en smule varm mellem 3. og 4. Det samme med stikket op til 3. Radiator , men stadig ikke til de næste. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bygningskonstruktør skrev den 26-10-2024 23:17:28

Selvfølgelig er de af jern 😅

Nu ved jeg ikke hvor gl. dine radiatorer er, men du vil korse dig over hvor meget bundfald en gl. radiator kan indeholde.

Ps. Prøv om du kan skylle hele anlægget igennem. 
Tidligere ejer skiftede el varmelegmerne ud med gebothermrør og radiatorer i 2010 🫣

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Sjovt varmen fordeler sig i de 2 radiatorer foran dem jeg slukker. 5 begynder at blive varm sammen med 4 . Hvor de første 3 er lukket. Radiator 6 + fremløbsrør er der ingen varme.  

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Er fremløbet mon for koldt til at varme mere end to radiatorer?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Måske? Har nu prøvet det hele vejen i gennem, den varmer kun 2 op af gangen, hvor man løbende lukker bagud. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Jeg ville måle fremløbstemp., ved fyret, ved indgang radiator, ved afgang radiator etc. Hvis du ikke har en måler kan ​denne købes med returret.​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvad er den ønsket gaskedeltemperatur sat til?
Frank Chr. skrev den 27-10-2024 09:47:03

Hvad er den ønsket gaskedeltemperatur sat til?

58 grader.

Efter at jeg har bemærket driften i nogle par dage nu, er det som om brænderen kun bliver tændt for opvarmning af brugsvandskedlen. Synes ikke jeg bemærker den ves brænding til opvarmningen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere