Manglende varme

Hej Alle.
Ja jeg skal nok tage fat på en VVS'er på mandag, men for nysgerrighedens skyld spørger jeg her  

Varmeanlægget i boligen består af et gasfyr Vaillant ecoTEC plus VC DK 126/3-5 A
Som fordeler varmen ud igennem de 2-strenget gabotherm rør til div. radiatorer i boligen.
Jeg har været alle radiatorende igennem som sædvanligt hver år, dog oplever vi manglende varme i nogle af radiatorerne. De første 2 varmer fint med god varme i fremløbet. Når vi begynder at komme til 3. og især 4. radiator reduceres varmen kraftigt i radiatorerne og i varmerørende. mellem 4. og 5. radiatorer forsvinder varmen helt i fremløbet og der er herfor ingen varme på de resterende 5 radiatorer. 
hvis der skrues op på fuld styrke på alle radiatorer forbliver varmen det samme i de første og intet i de sidste. 
Hvad kan der være galt?
Jeg har prøvet at regulere på drejeknappen for fremløb til efterår og vinter uden effekt, anlægget melder ingen fejl.
Der er ingen indbygningsregulator i kedlen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket at der er passende tryk på anlægget, og udluftet alle radiatorer med slukket cirkulationspumpe?

Søren O
Din cirkulationspumpe kører vel og der er ikke luft i radiatorerne? Du har været alle radiatorer igennem. Hvad betyder det?

fase
Fortæl lidt om temperaturen ind og ud på de nævnte radiatorer.
I forhold til temperaturen i radiatorerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Søren O skrev den 26-10-2024 08:44:13

Har du tjekket at der er passende tryk på anlægget, og udluftet alle radiatorer med slukket cirkulationspumpe?

Jeg drejet den om på sommerdrift og ventede en times tid før jeg udluftede og der kom intet luft ud i nogle af dem.

Nu har jeg valgt at slukke hele anlægget, så må jeg prøve at gøre det samme igen om en time. 

Trykket ligger på 2,2 og der skal min 0,6 iht. manualen 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

S. Fabrin skrev den 26-10-2024 08:50:11

Din cirkulationspumpe kører vel og der er ikke luft i radiatorerne? Du har været alle radiatorer igennem. Hvad betyder det?

Jeg er usikker på cirkulationspumpen, når der skrues op på 5 plejer man, at kunne høre vandet komme strømmene til radiatorerne, men det gør det ikke.

Jeg har været alle radiatorer igennem.

Så tænker det må være nået med anlægget 🤔

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
JohnLarsen skrev den 26-10-2024 11:05:45

Fortæl lidt om temperaturen ind og ud på de nævnte radiatorer.
I forhold til temperaturen i radiatorerne.

Første radiator er der god varme på, hvor det føles at den prøver at kompensere lidt i stue/køkken for de næste 2 der har mindre varme på end ved de plejer.

Næste radiator sidder i der ene værelse og her er varmen minimal og forsvinder helt i de sidste radiatorer på de 2 næste værelser, de 2 badeværelser og i entreen. Der er 2 strengs anlæg så fremløbsrører burde da være varm hele vejen rundt? Det stopper helt mellem første og anden værelse og er minimalt mellem stue og 1 værelse.

Temperaturen ude har ligget mellem 8-10 grader om natten. Når den indstilles til vinter her grad tallet 0-10 grader når den indstilles til efterår hedder den 0-15 grader. Der er "koldt" om natten omkring 18-19 grader. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Jeg er usikker på cirkulationspumpen, når der skrues op på 5 plejer man, at kunne høre vandet komme strømmene til radiatorerne, men det gør det ikke.
Du skal ikke forvente at kunne høre om pumpen kører. Hvis det er en pumpe med en skrue i midten, kan du sikkert skrue skruen ud og stikke en skrutrækker ind i hullet og mærke om pumpen kører. Det er tit at pumpen ikke kører, hvis den har stået stille sommeren over.

fase
Du kan bruge f.eks. en skruetrækker som “lyttepind”. Hold skruetrækkeren mod pumpen, og øret ind mod skaftet. Der er tydelig forskel på tændt- og slukket pumpe.

Søren O
Tænker at man kun kan høre 'vandet' komme hvis der er luft med = at der er behov for udluftning.
Den tidligere nævnte om kun at udlufte uden pumpen er igang forstår jeg ikke.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jonn Larsen@
Erfaring er en god ting.

Søren O
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere