LED spots “flimre” - gammel og ny el tavle?

Hej i kloge mennesker, inden jeg kalder en elektriker ud til den helt store tur, gør jeg lige et forsøg på at finde en anden løsning så jeg spare liiiidt penge.

Sagen er den, at jeg har to el tavler, en ny og en gammel. I forbindelse med lidt ombygning var der en lokal installatør ude og lave ny tavle samt lidt andet el-arbejde. I den forbindelse fik vi en gennemstrømsvarmer op samt elbils lader.

Jeg har nu det irriterende problem at i nogle udvalgte steder i huset, hvor jeg har spots - oplever jeg at de flimre svagt, det er når gennemstrømsvarmeren bliver brugt. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre her - selve huset er forsynet 10mm2 og der er 50A ​i gravstenen fra elselskabet. Så ​jeg burde ikke “mangle” strøm.

Den nye tavle er selvfølgelig lavet med 6mm2 men den gamle er jo helt klassisk med 2,5mm2 - er det her mit problem er? Jeg er ikke sådan helt klar til at skifte den gamle da jeg kunne forstå på installatøren at det er en større opgave fordi den sidder på en målertavle.

Det blev en lang smøre, nu til mine spørgsmål:

1. Er en løsning at skifte de gamle komponenter i den gamle tavle til nye samt ændre se interne kabler til 6mm2?
2. Er en løsning at skifte fra 2,5mm2 til 6mm2 men beholde de gamle komponenter?
3. Findes der et “støjfilter” der kan sættes foran spotsene?

Jeg er klar over alt er noget teknisk og ikke gør det selv, men jeg vil godt afsøge alle muligheder inden jeg brænder en stor luns mønt af på en komplet ny tavle hvor han skal fjerne målertavlen 😅
Hej i kloge mennesker, inden jeg kalder en... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal også være opmærksom på at filteret kan få din HPFI til at falde ud.
GodeVen skrev den 08-10-2024 09:46:57

Fx dette
https://www.elsag.dk/emc-rfi-filter-3-faset-220-480v-30amp-type-nf-k-30
Bemærk at det skal indbygges i kasse. Det skal være så tæt på vandvarmeren som muligt

Det er meget lettere at monterer en ferritkerne om hver af lederene. Eller eventuelt om hele kablet. Der fås en type, der kan påmonteres kablet uden at man skal skrue.
https://el-supply.dk/shop/297-ferrit-og-tilbehoer/56571-ferritkerne-til-75mm-kabel/
Du skal bruge dem, der passer kablet bedst muligt. Her er hele deres udvalg
https://el-supply.dk/shop/297-ferrit-og-tilbehoer/

Men jeg er nød til at tage forbehold, det er det man gør ved de type problemer, men jeg er ikke sikker på at det er nok til at løse dit problem. Filteret vil i de fleste tilfælde virke bedre end ferritkernerne.

Jeg prøver i første omgang at bestille ​nogle kerner hjem, da det er en løsning der ikke kræver jeg lige får elektrikeren ud ​- måske jeg kan være heldig at dette afhjælper problemet! Mange tak for hjælpen!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis