LED spots “flimre” - gammel og ny el tavle?

Hej i kloge mennesker, inden jeg kalder en elektriker ud til den helt store tur, gør jeg lige et forsøg på at finde en anden løsning så jeg spare liiiidt penge.

Sagen er den, at jeg har to el tavler, en ny og en gammel. I forbindelse med lidt ombygning var der en lokal installatør ude og lave ny tavle samt lidt andet el-arbejde. I den forbindelse fik vi en gennemstrømsvarmer op samt elbils lader.

Jeg har nu det irriterende problem at i nogle udvalgte steder i huset, hvor jeg har spots - oplever jeg at de flimre svagt, det er når gennemstrømsvarmeren bliver brugt. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre her - selve huset er forsynet 10mm2 og der er 50A ​i gravstenen fra elselskabet. Så ​jeg burde ikke “mangle” strøm.

Den nye tavle er selvfølgelig lavet med 6mm2 men den gamle er jo helt klassisk med 2,5mm2 - er det her mit problem er? Jeg er ikke sådan helt klar til at skifte den gamle da jeg kunne forstå på installatøren at det er en større opgave fordi den sidder på en målertavle.

Det blev en lang smøre, nu til mine spørgsmål:

1. Er en løsning at skifte de gamle komponenter i den gamle tavle til nye samt ændre se interne kabler til 6mm2?
2. Er en løsning at skifte fra 2,5mm2 til 6mm2 men beholde de gamle komponenter?
3. Findes der et “støjfilter” der kan sættes foran spotsene?

Jeg er klar over alt er noget teknisk og ikke gør det selv, men jeg vil godt afsøge alle muligheder inden jeg brænder en stor luns mønt af på en komplet ny tavle hvor han skal fjerne målertavlen 😅
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu det irriterende problem at i nogle udvalgte steder i huset, hvor jeg har spots - oplever jeg at de flimrer svagt, det er når gennemstrømningsvarmeren bliver brugt. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre her - selve huset er forsynet 10mm2 og der er 50A i gravstenen fra elselskabet. Så jeg burde ikke “mangle” strøm.
At huset er forsynet gennem et 10 mm2 kabel sikret med 50A betyder bare, at du kan bruge 50A på hver fase.
Du skriver ikke noget om, hvilken form for pærer der er i spotsene, men kunne det være LED pærer? Du skriver, at spotsene flimrer når vandvarmeren er i drift. Det får mig til at tænke på, om spændingen falder, når der bruges meget strøm. Det kan kun afgøres ved at måle spændingen, når vandvarmeren er i brug. Desuden kan spændingen være afhængig af belastningen i løbet af dagen. F.eks. kan spændingen være lidt lavere i den tid, hvor der laves mad altså mellem 17 og 19 om eftermiddagen.
Så inden du laver om på dine tavler, skal du have målt spænding i din installation. Skal det være fint foregår det med en datalogger. Det er typisk noget forsyningen laver. Men prøv med i første omgang med et voltmeter.

fase
S. Fabrin skrev den 07-10-2024 08:42:09

Jeg har nu det irriterende problem at i nogle udvalgte steder i huset, hvor jeg har spots - oplever jeg at de flimrer svagt, det er når gennemstrømningsvarmeren bliver brugt. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre her - selve huset er forsynet 10mm2 og der er 50A i gravstenen fra elselskabet. Så jeg burde ikke “mangle” strøm.
At huset er forsynet gennem et 10 mm2 kabel sikret med 50A betyder bare, at du kan bruge 50A på hver fase.
Du skriver ikke noget om, hvilken form for pærer der er i spotsene, men kunne det være LED pærer? Du skriver, at spotsene flimrer når vandvarmeren er i drift. Det får mig til at tænke på, om spændingen falder, når der bruges meget strøm. Det kan kun afgøres ved at måle spændingen, når vandvarmeren er i brug. Desuden kan spændingen være afhængig af belastningen i løbet af dagen. F.eks. kan spændingen være lidt lavere i den tid, hvor der laves mad altså mellem 17 og 19 om eftermiddagen.
Så inden du laver om på dine tavler, skal du have målt spænding i din installation. Skal det være fint foregår det med en datalogger. Det er typisk noget forsyningen laver. Men prøv med i første omgang med et voltmeter.

Jeg har lige prøvet her til morgen og nogen gange gør den, andre gange ikke.

Det er nemlig LED spots, som jeg har kunne google mig til er lidt følsomme overfor det.

Tænker næste skridt så må være at snakke med forsyningen, jeg har ikke tænkt mig at kaste mig ud i det store måle arbejde, da jeg ikke ved hvad jeg laver.

Din gamle el-tavle er helt ud lige så god som den nye. Det har ikke været standard at fortråde med 2,5 mm2 men skulle det være tilfældet så er det ikke nogen stor opgave at lave nye forbindelser i den.
Kablet nede fra måler klemkasse og op til HFI relæ fulgte md tavlen og er 10 mm2. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det er nemlig LED spots, som jeg har kunne google mig til er lidt følsomme overfor det.

Tænker næste skridt så må være at snakke med forsyningen, jeg har ikke tænkt mig at kaste mig ud i det store måle arbejde, da jeg ikke ved hvad jeg laver.

Hvad har du prøvet her til morgen, og hvad sker der?
Hvad er spændingen, når du måler samtidig med at vandvarmeren kører?
Inden du inviterer forsyningen, spørger du lige om prisen.

fase
ev elmand skrev den 07-10-2024 09:36:36

Din gamle el-tavle er helt ud lige så god som den nye. Det har ikke været standard at fortråde med 2,5 mm2 men skulle det være tilfældet så er det ikke nogen stor opgave at lave nye forbindelser i den.
Kablet nede fra måler klemkasse og op til HFI relæ fulgte md tavlen og er 10 mm2. 

Ja, alt virker som sådan upåklageligt og jeg har ladet mig fortælle at jeg skal beholde de smeltesikringer så længe jeg kan, men så kan jeg jo godt spørge om en pris på udskiftning af de 2,5 til 6 inde i tavlen.

Annonce
S. Fabrin skrev den 07-10-2024 09:39:25

Hvad har du prøvet her til morgen, og hvad sker der?
Hvad er spændingen, når du måler samtidig med at vandvarmeren kører?
Inden du inviterer forsyningen, spørger du lige om prisen.

Forsøgte at tænde lyset i hele huset og åbne alle vandhaner så der var maks tryk på, og der flimrede det lidt i nogle rum, og ikke i andre - alt LED, noget med dæmp noget uden(ingen logik i det)

Nu en lille smule klogere, jeg fandt et voltmeter frem og har målt alle steder i huset - når vandvarmeren ikke er tændt, måler jeg konsekvent 227 alle steder - når den starter måler jeg 223. Er det udsving nok til at få LED til at flimre?
Problemet kan også være et andet. Hvordan er din gennemstrømningsvandvarmer styret?

Den traditionelle styring er med et relæ (kontaktor), der kobler ind og ud efter behov. Men det kan også være elektronisk styring, der skruer op og ned for strømmen trinløst.

En elektronisk styring sender støj ud på nettet. Der er regler for hvor meget det må være, og udstyr der er tilkoblet skal kunne tåle den mængde elektrisk støj. Men hvis din vandvarmer sender for meget støj ud eller dine strømforsyninger til spots er for ømfindtlige vil du kunne få flimrende lys.

En elektronisk styring støjer, fordi den hele tiden tænder og slukker for strømmen. Støjen vil være afhængig af forbruget. Det vil nok være værst, når der kun afgives halv varme.

Som forsøg kan du prøve at åbne for alt varmt vand i huset og lade det løbe. Hvis det kniber med at der fuld varme på overalt, må man formode, at der bliver brugt maksimalt strøm. Hvis teorien om overbelastet net er rigtig, burde blinkeriet blive værre. Hvis der er elektrisk støj, burde det blinke mindre, end ved dellast, da elektronikken switcher mindre.

GodeVen skrev den 07-10-2024 11:24:38

Problemet kan også være et andet. Hvordan er din gennemstrømningsvandvarmer styret?

Den traditionelle styring er med et relæ (kontaktor), der kobler ind og ud efter behov. Men det kan også være elektronisk styring, der skruer op og ned for strømmen trinløst.

En elektronisk styring sender støj ud på nettet. Der er regler for hvor meget det må være, og udstyr der er tilkoblet skal kunne tåle den mængde elektrisk støj. Men hvis din vandvarmer sender for meget støj ud eller dine strømforsyninger til spots er for ømfindtlige vil du kunne få flimrende lys.

En elektronisk styring støjer, fordi den hele tiden tænder og slukker for strømmen. Støjen vil være afhængig af forbruget. Det vil nok være værst, når der kun afgives halv varme.

Som forsøg kan du prøve at åbne for alt varmt vand i huset og lade det løbe. Hvis det kniber med at der fuld varme på overalt, må man formode, at der bliver brugt maksimalt strøm. Hvis teorien om overbelastet net er rigtig, burde blinkeriet blive værre. Hvis der er elektrisk støj, burde det blinke mindre, end ved dellast, da elektronikken switcher mindre.

Nu tror jeg vi kommer tættere på problemet - jeg gjorde som du sagde og resultatet er således:

Ved en vandhane flimrede det en del - især ved opstart, lidt mindre under drift.

Ved alle vandhaner flimrede det mindre - især ved opstart, væsentligt mindre under drift.

Så tænker at det må være støj den sender retur i nettet? Hvad er mit næste skridt?
Jeg skrev ikke noget om hvad der skulle gøre, da den type problemer har fanden skabt.

Det rigtige svar er, at den enhed (vandvarmer eller spots) som ikke overholder kravene i EU's direktiv EMC 2014/30/EU for installation i private boliger bør udskiftes eller have tilføjet et filter. Det er sælgers ansvar. - Men hvad kan du bruge det svar til?

Normalt vil man sige at den slags problemer bør løses ved kilden for støj. Er vandvarmeren korrekt monteret og siger overenstemmelses erklæringen at den følger ovennævnte direktiv for private hjem og let industri (i svær industri, må den støje mere). Hvis den ikke giver problemer med andre apparater, er den nok god nok. Prøv at høre om den giver støj i en svag kanal på FM. Den vil nok støje på en AM-kanal. Der kan monteres et filter foran vandvarmeren.

Når man ved hvordan strømforsyninger til spots laves, er det nærliggende, at de er for ringe, og det er dem, der er problemet. Spots der kan reguleres vil ære mere ømfindtlige, end dem er lavet til kun at være tændt eller slukket.  

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis