Pizza gasgrill??

Hej derude..
Måske lidt uden for kategori:)

Men jeg har nu kigget på en pizzagrill på gas og jeg kunne godt bruge lidt hjælp. Jeg har kigget på følgende dele..:
https://www.proshop.dk/Grill-og-tilbehoer/cozze-regulatorsaet-med-slange-11-meter-Incl-2-x-spaendebaand/3029448

Og denne:
https://www.proshop.dk/Grill-og-tilbehoer/cozze-17-pizzaovn-til-gas-med-termometer-og-pizzasten-80KW/3029402?utm_source=prisjagt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Passer ovenstående sammen?? Og kan jeg regne med at gassen er den samme??

Tusind tak!

Hej derude.. Måske lidt uden for kategori:) Men... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
>Ups.. Lige et sidste spørgsmål, på thansens gasregulator står der 29mbar? Er det okay til en alm, gas 30bar??
Der står sikkert ikke 30bar på den almindelige gas men 30 mbar. Så brug du bare den fra thansen.

fase
Hej igen, tusind tak for hjælpen:)

Er der forskel på hvor højt trykket er i flaskegas ?? tænker  mellem 5-11kg??

Hov, nåede ikke lige at se dit indlæg:) sorry
Jeg bruger prima-gas fra bauhaus.. jeg tror det er 10kg.. (og mener at jeg fandt et sted hvor der står 30mbar, kan dog ikke lige finde det igen, øv:)
Men hvis gasflasken er bygget til 30mbar og min regulator er sat til 29 er der så fare for at der kommer et for stort tryk,?? eksplotion osv.??

Jeg har kun lidt erfaring med gas fra min grill, så hvis det er dumme spørgsmål, beklager jeg meget..
Tak!
Gasflaskens tryk er 4-14 bar afhængig af temperatur og gasart. Under alle omstændigheder et langt højere tryk end de 30 mbar, som er forkortelse for millibar. Ligesom 4 m = 4000mm så er 4 bar = 4000mbar. Derfor skal der bruges en regulator, som i dette tilfælde passer til alle flaskegas forbrugere i husholdning, 
F.eks. folk som arbejder med tagpap, har en regulator som giver langt højere tryk.
Ud over rådene i de andre indlæg er der her et godt gammel trick til at finde ud af mængden af gas i beholder. Når du har brugt den lidt, kan du lade en kop varm vand løbe ned af siden på flasken, Ret hurtig efter kan du mærke at flasken er kold på den nederste del. Grænsen imellem varm og kold er væske overfladen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 04-09-2024 22:11:46

>Ups.. Lige et sidste spørgsmål, på thansens gasregulator står der 29mbar? Er det okay til en alm, gas 30bar??
Der står sikkert ikke 30bar på den almindelige gas men 30 mbar. Så brug du bare den fra thansen.

Der står rigtignok 30 bar på en alm. gasflaske. Det er det tryk den er trykprøvet med, og har intet med trykket i flasken at gøre.

Udover det er jeg fuldstændig enig. En standard 29 mbar regulator passer på alle gasflasker, og kan anvendes til alle de grills der sælges lovligt i Danmark. 
Køber man en 2 bars regulator til en ukrudtsbrænder og sætter på din grill, skal du nok opdage der er noget galt:-)

Selvbygger med stort S. 
Forklaring på hvorfor tryk er konstant i gasflaske og ikke falder med forbruget.

Nu er tråden blevet så lang, så kan jeg lige så godt skrive noget mere.

Gas skifter form fra luftart til væske ved et bestemt tryk. Hvor stort trykket skal være afhænger af gasarten og temperaturen. Hvis det er 8 bar for en bestemt gasblanding ved en bestemt temperatur, vil gassen blive til væske ved højere tryk og luftformig ved lavere tryk.
Hvis man har en sådan flaske med 8 bar og man lukker noget af gassen ud, vil trykket falde. Men når trykket falder vil væsken begynde at "koge" og bliv luftformig. Når den bliver luftformig stiger trykket. Når det efter en brøkdel af et sekund er oppe på 8 bar igen, stopper udviklingen af luftformig gas, og trykstigning stopper. Det finder sin balance ved 8 bar. Derfor er trykke konstant i en almindelig gasflaske.

Jeg håber det giver mening, for dem det har interesse.
Annonce
Det er helt korrekt GodeVen. Ordet "koge" skal man ikke misforstå. godt nok bobler det på overflade, men der udvikles ikke varme. Derimod bliver væsken køligere. Det kan resultere i at fordampning hæmmes, nogen gange så meget at det går helt i stå. 
Så er det at f.eks. taglæggere står og brænder hen imod flasken for at få gang i den igen, 
i den forbindelse  ses der ofte rimdannelse på flaskens yderside. 

Der er en begrænsning for hvor meget gas man kan bruge i timen fra en gasflaske, da der sker en afkøling ved brug af gassen. (defor tagdækkere ofte bruger at sætte en gasbrænder til at varme flaskerne op)

" sakset fra Kosangas.....  Tommelfingerreglen er, at en 10/11 kg flaske i gennemsnit kan fordampe 250 g i timen ved 15 grader."

Eks nogle store ukrudts brændere, bruger derfor gassen flydende, hvor den så fordamper nede ved selve brænderen hvor der jo er varm,  Gas truck bruger også flydende gas, og fordampen den tæt på karburatoren

Link til ukrudts brænder til flydende gas, den bruger truck gasflasker LINK

Vi prøver igen, i morgen --
@ev elmand Når gassen "koger" sker der det samme som når man koger vand over et blus. Der skal bruges energi, når vand skal ændres til damp. Det er det samme med flyende gas. Når trykket sænkes, skal den flyende gas bruge energi for ar omdannes til luftart. Derfor bliver gassen kold.

@je_ns
Collin Fuze er en spradebasse på Youtube. Her laver han en pulsejet. Den skal bruge rigtigt meget gas. Prøv at se 2:40 henne i videoen. Han holder gasflasken på hovedet, for at få den flyende gas til løbe ned i motoren. Det går åbenbart for langsomt, hvis den skal fordampe i flasken først.
https://www.youtube.com/watch?v=bCsg5pQimWI

Gode ven. Jeg er helt enig. " kogningen " foregår bare ved en meget lavere temperatur and når jeg koger æg. 
Og "kogepladen " er den omgivende luft 

Vedr. gasflasker så passer indholdet aldrig med at de løber tør når maden er færdig, så jeg har altid to.
man kan bare løfte lidt på dem for at mærke hvor lidt/meget der er tilbage.

Skal man bruge dem i hård frost, kan det anbefales at tage dem ind i varmen inden, evt kan man holde dem varme bagefter med noget isolerende viklet omkring.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis