Fejlfinding på indbygningsovn

Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som er kommet med en fejl Er15.
Er der nogen som ved hvordan jeg finder frem til hvad der er galt?
Fejlen opstod i forbindelse med at ovnen foretog pyrolyse, tænker at ovnen er blevet overophedet.
Jeg har set på de 3 varmelegemer, som umiddelbart ser fine ud.
Når jeg tilslutter strømmen låser ovndøren og i displayet står: Kontakt serviceværksted Er15.
Jeg har for ca. 1 år siden udskiftet det øverste varmelegeme også i forbindelse pyrolyse, da kunne jeg se at varmelegemet var brændt af.
Kan jeg måle mig frem til fejlen?
Hvordan måler man på et varmelegeme?
Hvordan måler man på en overophedningssikring?

Mvh HeJa
Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en modstand på 1000 Ohm. Kan du prøve at sætte den i 1 og 3 for at se om låsen så bliver frigivet.

fase
Hvis jeg sætter en modstand svarende til den modstand som PTC sensoren skal give ved 20 grader, vil ovnen da opfatte det som en PTC sensor som virker? Og dermed ikke komme med fejlmeddelelsen om at kontakte serviceværksted Er15?
Det ville jo være en dejlig billig måde at fejlsøge.

Mvh HeJa
Hvis du sætteren modstand af samme størrelse som PTC modstanden ved 20 grd. tror ovnen, at temperaturen er 20 grd.
Jeg skal gøre kraftig opmærksom på, at du ikke må lade modstanden sidde under drift.
Jeg hælder efterhånden til, at fejlen skal findes et andet sted, når låsen ikke lukker op ved at tage strømmen fra og slutte til igen.

fase
Hvis du måler 547 ohm på PTC modstanden vil 1000 ohm få ovnen til at tro at det er endnu mere varmt. Hvis du har mod på at prøve med en fast modstand synes jeg du skal prøve med ​470 ohm. Men som S. Fabrin skriver, er det kun en ​til en test.
Ja det er soleklart at det kun er til test, men prøv at se dette link hvor der siges at ohm bør ligge på ca. 1100 ohm ellers bør man udskifte sensoren, er det generelt gældende?
PS; man skal ca 5:30 min. ind i klippet.
Men som GodeVen skriver, vil ovnen tro at ovnen er varmere, hvis man sætter 1000 ohm ind.
https://www.youtube.com/watch?v=96s7maybHlY&list=PLCo9SMjkdWBz98CrcMSvVgaYlqgRt4o-H

Mvh HeJa
Annonce
PTC modstande til temperaturmåling kan have alle mulige forskellige værdier. Jeg har indtryk af at 470 ohm og 1000 ohm er de mest almindelige værdier.  

Hvis du har 547 ohm og ovnen tror det er for varmt, må 547 ohm være for højt.
Så burde man kunne køle føleren ned til den genererer 470 ohm, men hvor mange ohm skal den op på før ovndøren låser? mener kun den låser ved pyrolyse program.

Mvh HeJa
Det kan man ikke svare på uden et datablad ​på føleren. Det er Siemens ikke interesseret i at give.
Hvis døren ikke låser med en 470 ohms modstand, ​skal du købe en ny føler.
Mener du ikke at den skal låse døren op ved 470 ohm?
Skal det være nogen bestemt type modstand, eller kan man bruge hvilken som helst bare den er på 470 ohm? 

Mvh HeJa
Vi har ikke noget datablad på føleren, så vi kan ikke sige noget med sikkerhed og hvilke værdier gør hvad.

PTC betyder positiv temperatur koefficient. Modstanden bliver større når den bliver varmere. Hvis den ved 547 ohm tror at det er meget varmt, kan du prøve med en mindre modstand. Så vil den tro at det er koldere. Du kan selvfølgelig også tage chancen og købe en ny PTC.

https://denstoredanske.lex.dk/PTC-modstand

Du kan bruge en hvilken som helst modstand, men det er lettest hvis du har en med ledninger.  
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis