Fejlfinding på indbygningsovn

Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som er kommet med en fejl Er15.
Er der nogen som ved hvordan jeg finder frem til hvad der er galt?
Fejlen opstod i forbindelse med at ovnen foretog pyrolyse, tænker at ovnen er blevet overophedet.
Jeg har set på de 3 varmelegemer, som umiddelbart ser fine ud.
Når jeg tilslutter strømmen låser ovndøren og i displayet står: Kontakt serviceværksted Er15.
Jeg har for ca. 1 år siden udskiftet det øverste varmelegeme også i forbindelse pyrolyse, da kunne jeg se at varmelegemet var brændt af.
Kan jeg måle mig frem til fejlen?
Hvordan måler man på et varmelegeme?
Hvordan måler man på en overophedningssikring?

Mvh HeJa
Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
0,547 Ohm lyder ikke af meget. Er der kun tilsluttet ledninger på 1 og 3?

fase
Ja, der er kun tilsluttet på de 2 yderste, altså 1og 3.

Mvh HeJa
Henrik HeJa skrev den 10-08-2024 10:39:11

Ja, der er kun tilsluttet på de 2 yderste, altså 1og 3.

Er du sikker på at modstanden kun er 0,547 Ohm. Du skal koble stikket fra, når du måler modstand, men det har du sikkert også.

Må man spørge om, hvilket universalinstrument, di har købt?

fase
Jeg stillede ohm vælgeren på 20k, og da viste den 0,547 flere gange hver gang, tallet steg så da jeg tændte for det bageste varmelegeme. det sidste ciffer steg ca. hvert sekund, jeg slukkede så for varmelegemet ca.1 min. efter.
Mit multimeter er et billigt et fra Harald Nyborg til 200,- men synes det virker fint efter lidt justering af tilslutningerne, da de havde dårlig kontakt i starten.

Mvh HeJa
Prøv at skifte til et lavere område, så du får højere aflæsning.
At værdien på modstanden stiger ved opvarmning tyder på at føleren virker.

fase
Annonce
Det ændrer ikke ved resultatet man flytter kun på kommaet f.eks 2k = .547, 20k = 0.54, 200k = 00,5

Mvh HeJa
Nu er det jo et billigt multimeter til 200,- fra Harald Nyborg jeg har, så spørgsmålet er om resultatet på .547ohm skal ganges med 2000, da vælgeren jo stod på 2k ved denne måling? Men så burde jeg vel skulle gange resultatet på de 0,54 med 20000, da vælgeren jo stod på 20k ved den måling. Multimetret burde måske vise et k i displayet for at indikere at det er kiloohm, men det sker ikke
Hvis jeg sætter vælgeren på multimetret til 200 ohm viser den et 1 tal i displayet, altså intet målbart. Det plejer også at være ved denne indstilling at der kommer en hyletone hvis der er en god forbindelse gennem f.eks en ledning, men der kommer ingen lyd.
Hvad kan jeg gøre herfra?

Mvh HeJa
Når vælgeren står på 20k ohm viser displayet værdier i kilo-ohm. Altså 0,547 k er lig 547 ohm.

Når den stiger ved varme, ser den ud til reagere på temperatur. Men det er ikke til at sige om den viser for meget.  Hvis værdien ikke står i styklisten, kan man ikke sige om den er i orden.

Viser den i displayet, når døren er låst?
Henrik HeJa skrev den 12-08-2024 13:23:22

Nu er det jo et billigt multimeter til 200,- fra Harald Nyborg jeg har, så spørgsmålet er om resultatet på .547ohm skal ganges med 2000, da vælgeren jo stod på 2k ved denne måling? Men så burde jeg vel skulle gange resultatet på de 0,54 med 20000, da vælgeren jo stod på 20k ved den måling. Multimetret burde måske vise et k i displayet for at indikere at det er kiloohm, men det sker ikke
Hvis jeg sætter vælgeren på multimetret til 200 ohm viser den et 1 tal i displayet, altså intet målbart. Det plejer også at være ved denne indstilling at der kommer en hyletone hvis der er en god forbindelse gennem f.eks en ledning, men der kommer ingen lyd.
Hvad kan jeg gøre herfra?

Uanset om det er et billigt multimeter fra HN, er principperne for måling de samme. Når du stiller områdevælgeren på et område, og der vises et 1 tal i displayet, betyder det at værdien, du måler på, er større end indstillingen. I dit tilfælde har du prøvet at måle på 200 Ohm området og får vist et 1 tal. altså er modstanden større end 200 Ohm. Du skal derfor skifte til et større område. At dit instrument er indstillet på 2k, betyder bare at det maksimale, der kan vises, er 2000 Ohm.  sådan er det for alle områder.

Når du vil måle gennemgang, altså en lav modstand, er instrumentet indrettet i det område til at give en hyletone, men så er vi nede i et område med meget lav modstand.
Fejlen på din ovn skal du nok søge på andet sted end PTC modstanden.

fase
Tak for god tilbagemelding, selvfølgelig er det 547ohm, mit multimeter viser bare ikke et k for kilo.
Ja, I displayet vises symbolet hængelås når ovndøren er låst.
Skal PTC føleren udskiftes hvis modstanden er for lille ved 20 grader celsius selvom modstanden stiger når den varmes op?
Så en video hvor der blev sagt at modstanden skulle ligge mellem 1000 og 1200 ohm ved 20 grader, men det var en anden type føler.

Mvh HeJa
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis