Fejlfinding på indbygningsovn

Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som er kommet med en fejl Er15.
Er der nogen som ved hvordan jeg finder frem til hvad der er galt?
Fejlen opstod i forbindelse med at ovnen foretog pyrolyse, tænker at ovnen er blevet overophedet.
Jeg har set på de 3 varmelegemer, som umiddelbart ser fine ud.
Når jeg tilslutter strømmen låser ovndøren og i displayet står: Kontakt serviceværksted Er15.
Jeg har for ca. 1 år siden udskiftet det øverste varmelegeme også i forbindelse pyrolyse, da kunne jeg se at varmelegemet var brændt af.
Kan jeg måle mig frem til fejlen?
Hvordan måler man på et varmelegeme?
Hvordan måler man på en overophedningssikring?

Mvh HeJa
Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kølede PTC sensoren ned til 478 ohm (fik den ned på 474 ohm, men så begyndte den at stige), tilsluttede den og tændte så for ovnen og desværre kom den med samme melding: kontakt serviceværksted Er15 og så låste ovndøren og hængelåssymbolet blev vist, og uret viser 0:00 og tæller så for hvert minut 0.01 osv.
PTC sensoren har en brist på isoleringen 5 mm fra metalrøret, det er på det stykke hvor ledningen består af hvidt lærred.

Mvh HeJa
Jeg tror ikke det løser mit problem med den omtalte fejlmelding hvis jeg udskifter PTC føleren, men den trænger til udskiftning. Er I enige?
Jeg har fundet ud af at den lille motorblæser som sidder i toppen går meget trægt, eller slet ikke. Jeg har prøvet med en dråbe fin olie i lejerne, det hjalp lidt, jeg fik den til at køre, da jeg tilsluttede strøm direkte, men der gik ikke længe før den igen stoppede. 
Spørgsmålet er om motorblæseren kan være årsagen til den omtalte fejlmelding?
Jeg har også kigget på printkort-strømforsyningsnet modulet, og jeg kunne ikke se tegn på at noget var brændt over. Det samme har jeg gjort ved modul-styringen.
Der er ikke lys inde i ovnen, men der er lys i knappen til venstre som bruges til at vælge programmer, men ikke i den højre som bruges til at skrue op for varmen.
Hvad foreslår I jeg gør herfra?

Mvh HeJa
At der ikke er lys i ovnen kan skyldes en så simpel ting som en pære, der skal skiftes eller en kontakt, der ikke virker. Det samme med det manglende lys i knappen. Det kræver målinger at finde ud af.
Blæsermotoren kunne måske vækkes til live ved smøring. Lejerne er sikkert sinterbronzelejer, der normalt sveder en smule olie til smøring af lejet, hvis der olie tilstede.
Du kan sikkert ikke finde fejl på printkort ved kun at se på dem. Du skal måle og samtidig vide, hvilke værdier der skal vises.
Alt after ovnens alder og pris skal du overveje om det kan betale sig at få den repareret eller købe en ny. Hvidevare service er ikke gratis.

fase
Det har været lærerigt at fejlfinde, men du har ret i at det nok er smartest at købe en ny ovn.
Ærgrer mig dog, at vi ikke kunne finde fejlen. 
Kunne man forestille sig at fordi blæseret ikke virker pga. lejerne, at ovnen skal nulstilles så ovnen igen virker indtil blæseren igen melder fejl? Tænker at der er lagret en fejl i ovnen, siden den som det første melder fejl, inden man har gjort andet end at tilslutte strømmen. 

Mvh HeJa
Prøv at få blæseren til at køre. Hvis du er forsigtig med tilslutningen kunne du prøve at demontere ledningerne til ventilatoren eller endnu bedre tage den ud og tilslutte den til 230V. Du måler lige spændingen, mens den er i ovnen, inden du sætter spænding på. De er er en sandsynlighed for at lejerne mangler olie. Du smører lige med noget syrefri olie. Lejerne må godt blive lidt varme så de kan suge noget olie op i lejerne.

fase
Annonce
Som tidligere beskrevet har jeg prøvet at give lejerne olie, og tilsluttet til elnettet og fået den til at køre.

Mvh HeJa
Henrik HeJa skrev den 15-08-2024 19:15:59

Som tidligere beskrevet har jeg prøvet at give lejerne olie, og tilsluttet til elnettet og fået den til at køre.

Ja, men den stoppede. det burde ikke forekomme ved tilslutning til konstant spænding.

Du køber en ny ovn og bruger den gamle til at blive klogere på strøm  

fase
Nu har jeg igen smurt med syrefri olie og fået den til at køre når jeg tilslutter 230v, men det nytter jo ikke så meget hvis ovnen kommer med den samme fejl.
Nu mangler jeg bare en som kan svare på mit spørgsmål: Kan man nulstille ovnen, så den ikke med det samme kommer med den samme fejl, men venter med fejlen til den opdager at motorblæseren ikke kører optimalt.

Mvh HeJa
Nej, du skal ikke regne med at kunne nulstille ovnen, så overvej at købe en ny.

fase
Her er en forklaring på hvordan man nulstiller Er15 på en Siemens ovn.
https://www.justanswer.com/uk-appliance/6dayr-hello-er15-error-code-siemens-oven.html

Customer:  hello i have an ER15 error code on my siemens oven can any one help to get rid of code so i can get my oven going again

Hiya,The error code indicates the appliance overheated. To erase the code you have to enter the test program. The test programs is accessed by holding down the Clock and Timer button and simultaneously rotating the oven selector switch from the zero position one notch to the right. As acknowledgment all segments in the clock and temperature display are actuated.  To exit the test mode, turn the power off, wait 5 minutes then turn the power back on. Try it out, see how it goes, let me know what happens. Thanks

Customer: dear XXXXX thankyou very much  my cooker is back to normal  again   i would recomend you to every one       many thanks again

Jeg ved selvfølgelig ikke om det gælder for din ovn.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis