Fejlfinding på indbygningsovn

Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som er kommet med en fejl Er15.
Er der nogen som ved hvordan jeg finder frem til hvad der er galt?
Fejlen opstod i forbindelse med at ovnen foretog pyrolyse, tænker at ovnen er blevet overophedet.
Jeg har set på de 3 varmelegemer, som umiddelbart ser fine ud.
Når jeg tilslutter strømmen låser ovndøren og i displayet står: Kontakt serviceværksted Er15.
Jeg har for ca. 1 år siden udskiftet det øverste varmelegeme også i forbindelse pyrolyse, da kunne jeg se at varmelegemet var brændt af.
Kan jeg måle mig frem til fejlen?
Hvordan måler man på et varmelegeme?
Hvordan måler man på en overophedningssikring?

Mvh HeJa
Jeg har en Siemens indbygningsovn HB780580S-04 som... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant tråd at følge med i!

En tanke, som jeg ikke helt tror på, men alligevel: Jeg havde engang en Siemens ovn (15 år siden), som ikke virkede (designet minder lidt om din, men uden pyrolyse). Ingen fejlkode, men den kunne ikke tænde. Jeg var lige ved at bestille servicebesøg, men opdagede at uret ikke var indstillet. Da uret var sat, virkede ovnen igen...

Tror ikke det hjælper i dit tilfælde, fordi du får en fejlkode. Men det er da værd at være opmærksom på.

Mvh. AllanE
Jeg kan ikke komme til at indstille på uret desværre

Mvh HeJa
Det virkede desværre ikke, der skete intet da jeg efter at have tændt for ovnen og den låste døren og kom med fejlmeddelelsen. Jeg holdt knappen med et ur symbol samt knappen med en klokke som symbol inde samtidig med at jeg drejede program vælgeren et hak med urets retning.

Mvh HeJa
Så er det lykkedes at nulstille ovnen, jeg holdt knapperne ur og knappen nederst til højre med varmebølge symbol nede samtidigt med at jeg drejede program knappen et hak med urets retning.
Stor tak til GodeVen 
Så alt ser ud til at virke, men tror årsagen skyldes de dårlige lejer i den lille motorblæser, som jeg nu har fået til at køre nogenlunde ved at motionere og smøre lejerne. Men det er kun et spørgsmål om tid, inden den står af igen, så en ny motorblæser er nødvendig. Nu vil jeg igen prøve at køre pyrolyse programmet, så må vi se om den igen står af
Har ellers lige købt en ny ovn som bliver leveret på fredag.
Også en tak til S. Fabrin for dine indspark.

Mvh HeJa
Afslutter med en sidste melding. Jeg har kørt pyrolyseprogrammet trin 2 uden problemer og ovnen blev ren. Jeg har efterfølgende lavet en steg i ovnen og alt gik perfekt. Jeg har annulleret min bestilling af ny ovn, så må vi se hvor længe der går inden motorblæseren står af, men nu hvor jeg ved hvordan man nulstiller ovnen, bliver det meget nemmere at fejlfinde.

Mvh HeJa
Godt at høre - fedt at det lykkedes! Tak for tilbagemeldingen

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis