Fjernvarme forbrug

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget andet.
Har fået fjernvarmetilbud fra vestforbrænding.

Med en online beregner kan jeg regne ud at mine 2500 kbm gas svarer til 26 MwH som er det fjernvarme regnes i.

Mit egentlige spørgsmål her er:
Er der nogen der har erfaring med at den omregning til de 26 MwH holder.... eller kan mit MwH forbrug gå ned eller op i forhold til det. Eller er det en god beregning i forhold til mit gasforbrug?

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ Fabrin
Mon ikke der i den øverste linje i dit sidste indlæg skulle have stået “M3”.

Søren O
Det skal der nok. Jeg kan lige tilføje at det er mange år siden at det blev forbudt for varmeselskaber at afregne efter kubikmeter alene.
Søren O skrev den 05-07-2024 15:24:30

@ Fabelerin
Mon ikke der i den øverste linje i dit sidste indlæg skulle have stået “M3”.

Jo, selvfølgelig. Så jeg hut jeg visker afregnede Ålborg i m3.

h

fase
Nogen der vidste hvorfor en luft/vand varmepumpe uden for dit hus skal koste 150.000 kr. incl. en gennemstrømsvarmeveksler indvendigt, når mit nyere gasfyr incl. VVB kostede 35.000kr. i alt.

Er VP dele virkelig så dyre at producere i forhold til et gasfyr?

Jeg er godt klar over at VP faktisk er 2 dele.
Varmeveksler inde og en VP ude.
Men alligevel....

Du må selv sætte en vand/luft varmepumpe op.

Hvis du gør det kan du gøre det for ca. 40.000 kr og opefter.
F.eks. så koster en 10 kW Panasonic V/L ca. 30.000 + en buffertank med spiral + lidt dele ca. 10.000. 

Men rigtig, hvis du vil have en luksusløsning lavet af et auth. VVS-firma så kan det godt koste op til 150.000. Men der er også mange som kan lave det for dig for ca. 80.000.
Annonce
Jeg sad og kiggede lidt her:
https://billigventilation.dk/luft-til-vand-varmepumpe-pakke/

Beregner siger jeg skal have en 9 kw luft/vand VP til mine 220 kvm. i 3 plan fra 1954.

de tilbud jeg har fået til 150.000kr er 12 kw.

Så de havde den her:

https://billigventilation.dk/vare/panasonic-monoblock-9-kw-varmepumpe/

Der er så en VVB med til 10.000. Den har jeg jo allerede. En 110 liter metro. Må vel kunne genbruges?
Men kan jeg ikke bytte den ud med en gennemstrømsløsning som jeg kender flere der har?
Fylder meget mindre. Dog er plads ikke et problem i mit fyrrum.
Som jeg umiddelbart kan regne ud, så vil jeg spare 10.000 kr. om året i opvarming ved at skifte til VP kontra gas.
Det beror på div. udregninger fra nettet samt erfaring fra 2 kollegaer der har fået VP.
Regnet ud fra sidste 2 års elpriser.
Så det hele drejer sig om hvad installationsudgiften er og levetiden.

Hvis det koster 60.000 i alt at få op, så går jeg vel i nul om 6 år. De næste 10 år VP lever vil det give 100.000 i besparelse.
Men så skal jeg så bruge 60.000 kr. igen til ny VP.
Så er der 40.000 sparet over de 16 år....
Regnet rigtigt? I så fald er det lidt tvivlsomt om det giver mening når fjernvarme banker på døren om 3 år.
Selvom fjernvarme dog kun er minimalt billigere end gaspriser pt..

Yderligere fordel er at al strøm over 4000 KwH så bliver afgiftsfrit.
Da jeg har elbil betyder det noget.
Men her kan jeg jo sætte lader op med afgiftrefusionsmulighed.
Desuden tror jeg snart regeringen gør noget ved den refusionsjungle, så det måske løser sig.
Bosch er lidt mere lækker i og med at den har en kompressor som har viarabel hastighed - så den kan kører jævnt med en lavere belastning vha. en VLT'er/frekvensomformer.

Problemet med mange varme pumpeløsninger er installationsprisen som ofte er høj - så ½-delen af investeringen går ikke til drift med til afskrivningen af varmepumpen.
F.eks. hvis det koster 150.000 og du afskriver over 15 år - så er det 10.000/år i afskrivning (0% i rente).

Jeg har selv installeret jordvarme og brugte 75.000 kr - et 5 kW Vaillant anlæg - men hvis jeg havde valgt et af de tilbud jeg fik, så var jeg også kommet op på 140.000 kr. Regner med at min varmepumpe kører 15 år - men så kan jeg genbruge slangen i jorden m.v. - så reelt er den årlige afskrivning måske 4.000 kr / år. Derudover bruger jer løbende 4000 kWh - som svarer til ca. 5000 kr/år (kører mest om natten).

Er ved at sætte en Monoblock op sammen med en kollega - han køber V/L varmepumpe m.v. for 40.000 kr og får et 7 kW anlæg. Dette anlæg laver kun varme til en 120 liter buffertank - men tanken har en lang spiral - hvor det kolde kommunevand løber igennem, som forvarmes før det ender i en 60 liter varmt vandsbeholder - så er der altid vand til familien, plus der kan varmes op effektivt vha. varme pumpen til 40 grader - som toppes op af vandvarmeren til 52 grader. Alt i alt et simpelt og billigt anlæg som også er billigt i drift.

150.000 vil jeg aldrig give for VP. 
Det er også derfor jeg prøver at finde ud af at få det ned på de 60.000kr. og stadig have noget kvalitet.
Men som jeg har beskrevet ovenfor, så tyder det på at jeg sparer minimalt i forhold til fjernvarme set over 16 år.
Vil prøve at sætte det opå i et excel ved lejlighed.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis