Fjernvarme forbrug

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget andet.
Har fået fjernvarmetilbud fra vestforbrænding.

Med en online beregner kan jeg regne ud at mine 2500 kbm gas svarer til 26 MwH som er det fjernvarme regnes i.

Mit egentlige spørgsmål her er:
Er der nogen der har erfaring med at den omregning til de 26 MwH holder.... eller kan mit MwH forbrug gå ned eller op i forhold til det. Eller er det en god beregning i forhold til mit gasforbrug?

42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af virkningsgraden på dit gasfyr. De 26 MWh svarer ca. til en virkningsgrad på 85%, hvilket er meget lavt.
Forvent nærmere dit forbrug svarer til 29 MWh (ca. 95% virkningsgrad )

Selvbygger med stort S. 
Ok.. ja det vil jo så give en merpris.
Jeg hopper nok på fjernvarmen, da de 15.000 jo er en meget lav tilslutningspris.

Men vil da håbe at der på varmepumpe fronten sker et eller andet med priserne og de udedele, så det en dag kan blive attraktivt.

Er lidt svært at forstå at et komplet nyt gasfyr og VVB med inst. koster under 40.000 og VP 150.000.

Har kollegaer der har fået VP for nyeligt.
Det består jo kun af en udedel og så en lille varmeveksler indvendig.
Slette ikke de store skrumler som for få år siden. Kun den udvendige.
Er den lavet af guld? :-)
Varmepumper er dyre. Og hvis det er fra luft, er de larmende. De skal have årligt eftersyn.

Fjernvarme kræver reelt ikke vedligeholdelse, i sær hvis du er så heldig, at du kan få direkte fjernvarme og derved bliver fri for fjernvarmeunit med pumpe og ekstra varmeveksler, der kalker til.
Gode Ven@
Det er varmeveksleren til brugsvand der kalker til. 

Søren O
Det er ikke rigtigt. Begge kan kalke til. I indirekte fjernvarme er det kalkholdigt vand, der cirkulerer rundt.

Læs her alle de genvordigheder en LDS-bruger gik igennem inden han fandt ud af varmeveksleren i fjernvame unit var kalket til, så han have problemer med varmen i radiatorene.  
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/253323/s/skifte-til-kraftigere-cirkulationspumpe

Annonce
@Superdiy: Det afhænger af virkningsgraden på dit gasfyr. De 26 MWh svarer ca. til en virkningsgrad på 85%, hvilket er meget lavt.

Normalt er 1 m3 gas = 11Kwh
2500m3 gas x 11KWh x virkningsgrad ca. 0,95 = 26,125 MWh 

Der er som bekendt ingen skorstenstab mv. ved fjernvarme 
GSH skrev den 04-07-2024 14:30:23

@Superdiy: Det afhænger af virkningsgraden på dit gasfyr. De 26 MWh svarer ca. til en virkningsgrad på 85%, hvilket er meget lavt.

Normalt er 1 m3 gas = 11Kwh
2500m3 gas x 11KWh x virkningsgrad ca. 0,95 = 26,125 MWh 

Der er som bekendt ingen skorstenstab mv. ved fjernvarme 

Det må du snakke med Evida om = du betaler for 12,157 KWh/m3

Jeg har i øvrigt ingen steder skrevet der er et tab ved fjernvarme. 

Selvbygger med stort S. 
Dit forbrug vil være afhængig af hvor kold vinteren bliver.
Vinteren 23/23 var koldere end den de to år før. Så du kan ikke være sikker på hvor stort det vil være næste vinter. Jeg kan garantere dig at det vil være større eller mindre end 26 MWh Så du kan ikke bruge en nøjagtig udregning til noget.
@ Gode Ven
Jeg tror ikke på at varmeveksleren til radiatorvand kan kalke til, selv om anlægget bliver fyldt med kalkholdigt vand. Hvis vandet er meget hårdt, f.eks. 25 odh, er der “kun” 25 miligram kalk pr. liter. Antager vi at der er 100 liter vand i anlægget, er der 2,5 gram kalk i anlægget. Der er grænser for hvad det kan stoppe, og det sætter sig vel ikke kun i veksleren. Men hvorfor ikke fylde anlægget op med fjernvarmevand?
I det indlæg du henviser til med tilstoppet veksler står der intet om at kalk var problemet.

Søren O
Søren O skrev den 04-07-2024 17:00:32

@ Gode Ven
Jeg tror ikke på at varmeveksleren til radiatorvand kan kalke til, selv om anlægget bliver fyldt med kalkholdigt vand. Hvis vandet er meget hårdt, f.eks. 25 odh, er der “kun” 25 miligram kalk pr. liter. Antager vi at der er 100 liter vand i anlægget, er der 2,5 gram kalk i anlægget. Der er grænser for hvad det kan stoppe, og det sætter sig vel ikke kun i veksleren. Men hvorfor ikke fylde anlægget op med fjernvarmevand?
I det indlæg du henviser til med tilstoppet veksler står der intet om at kalk var problemet.

Fjernvarmevand bliver plomberet.

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis