Fjernvarme forbrug

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget andet.
Har fået fjernvarmetilbud fra vestforbrænding.

Med en online beregner kan jeg regne ud at mine 2500 kbm gas svarer til 26 MwH som er det fjernvarme regnes i.

Mit egentlige spørgsmål her er:
Er der nogen der har erfaring med at den omregning til de 26 MwH holder.... eller kan mit MwH forbrug gå ned eller op i forhold til det. Eller er det en god beregning i forhold til mit gasforbrug?

Jeg står over for at skal skifte gas ud med noget... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må jo skulle have indirekte fjernvarme...?
Men da selskab står for vedligeholdelsen er jeg ikke bekymret.
Min eneste bekymring kunne være at jeg nu har 2 muligheder for brud inde i huset og enorme vandskader.

Koldt forbrugsvand og fjernvarme.

"Fjernvarmen fungerer ved, at vi fører et rør med varmt vand ind til en fjernvarmeunit, der indeholder to varmevekslere (en til rumopvarmning og en til varmt brugsvand) samt diverse elektronik til styring. Fjernvarmevandet løber efter unitten retur til fjernvarmeværket i en returledning."
vuffen skrev den 05-07-2024 08:59:03
Min eneste bekymring kunne være at jeg nu har 2 muligheder for brud inde i huset og enorme vandskader.

Koldt forbrugsvand og fjernvarme.

Du har jo også 2 muligheder for brud i dag, forbrugsvand og gas.  

"Fjernvarmen fungerer ved, at vi fører et rør med varmt vand ind til en fjernvarmeunit, der indeholder to varmevekslere (en til rumopvarmning og en til varmt brugsvand) samt diverse elektronik til styring. Fjernvarmevandet løber efter unitten retur til fjernvarmeværket i en returledning."
Denne tekst viser, at du skal have en fjernvameunit som adskiller fjernvarmesystemet fra dit eget varmesystem. Det er absolut at foretrække. Jeg har set et direkte forsynet system prøve på at tømme fjernvarmesystemet, fordi der gik hul på et rør til en radiator. Jeg kan godt love dig, at der er meget vand i sådan et system.

fase
Jeg vil fortrække et direkte system. Det er mere simpelt.

Problemer der kun vedrører fjernvarme som omtales her, vedrør ofte fjernvarme units. Men selvom man har indirekte fjernvarme, er fjernvarme stadig den varmeform, der kræver mindst vedligeholdelse.

Mængden af vand der er mellem hovedhanerne i et direkte system er det samme som i et indirekte system.
Mængden af vand der er mellem hovedhanerne i et direkte system er det samme som i et indirekte system.
Det har du fuldstændig ret i, men for det meste står hoverhanerne åbne og giver dermed adgang til hele forsyningsledningernes mængde vand, eller hvordan er det lavet hos dig?

fase
Annonce
Det er ekstrem sjældent at en utæthed starter med andet end nogle dryp. Jeg har aldrig oplevet andet, eller hørt om det hos nogle jeg kender. Til trods for at alle her, inden for en radius af 20 km har direkte fjernvarme og sådan har det været de sidste 50 år. Hvis nogen vil tømme deres fjernvarme system, så har det vaæret med vilje.

Mange kan ikke vælge hvilken type de kan få. Men hvis man kan, bør man vælge hvad man synes det er det mest fornuftige samlet set, ud fra saglige argumenter. Springer der et vandrør i et fjernvarmeunit eller i et direkte system vil det være en ubehagelig oplevelse. Men man skal ikke få "flyskræk" for fjernvarme af den grund.
Der er ikke den store fordel ved direkte fjernvarme frem for indirekte fjernvarme længere, hvor der de fleste steder bliver betalt for forbrugt energi og ikke m3. Nye anlæg skal alligevel være forsynet med blandesløjfe, så cirkulationspumpen slipper man ikke for.

Søren O
GodeVen skrev den 05-07-2024 12:40:06

Det er ekstrem sjældent at en utæthed starter med andet end nogle dryp. Jeg har aldrig oplevet andet, eller hørt om det hos nogle jeg kender. Til trods for at alle her, inden for en radius af 20 km har direkte fjernvarme og sådan har det været de sidste 50 år. Hvis nogen vil tømme deres fjernvarme system, så har det vaæret med vilje.

Mange kan ikke vælge hvilken type de kan få. Men hvis man kan, bør man vælge hvad man synes det er det mest fornuftige samlet set, ud fra saglige argumenter. Springer der et vandrør i et fjernvarmeunit eller i et direkte system vil det være en ubehagelig oplevelse. Men man skal ikke få "flyskræk" for fjernvarme af den grund.

Selvfølgelig kan du vælge at få dit varmesystem skilt ad i to systemer. Du skal dog være parat til at betale for, at få det adskilt med varmeveksler. Det drejer sig ikke om "flyskræk", men jeg har praktisk erfaring med en installation, hvor der var en læk på et rør under gulvet til en radiator. Det opdager man ikke, fordi der ikke er noget trykfald i systemet. Hvis systemerne var adskilte, ville man finde ud af, at der var et trykfald på sekundærsiden, hvilket ville få mig til at sige hvorfor er trykket faldet og undersøge hvorfor.

fase
Tak for mange gode svar og info :-)
Søren O skrev den 05-07-2024 12:56:59

Der er ikke den store fordel ved direkte fjernvarme frem for indirekte fjernvarme længere, hvor der de fleste steder bliver betalt for forbrugt energi og ikke m3. Nye anlæg skal alligevel være forsynet med blandesløjfe, så cirkulationspumpen slipper man ikke for.

Afregning efter antal M2 er en fuldstændig syg afregningsform, der kan sammenlignes med en forlængst forladt afregningsform af amperetimer, der betød, at de, der boede længst væk, betalte mest for strømmen. Det svarer til at jo lavere fremløbstemperaturen er jo mere skal du betale for varmen. Selvfølgelig skal man betale for det man køber i Gcal eller Mj og ikke for m3 vand. 

fase
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis